نام و علامت تجاری

نام و علامت تجاریReviewed by رسول عطائیان on Jun 2Rating: 5.0نام و علامت تجاری

نام و علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی، محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

تعریف علامت تجاری طبق ماده ۳۰ قانون علامت، عبارت است از:

الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.

ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.

ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد

ثبت برند

 

انواع علامت تجاری

  1. علامت های بیانی و قابل نوشتن
    هم دیدنی و هم شنیدنی هستند و نقطه اشتراک دیگر آن ها این است که از حروف الفبا تشکیل شده اند. حدود ۸۰% از علائم موجود از این نوع هستند
  2. کلمات زبان رایج
    در این نوع، از کلمات زبان رایج استفاده میشود و اجباری برای جدید بودن واژه وجود ندارد و فقط کلمه باید مشخص کننده نوع موضوع(شرکت،کالا یا خدمت)باشد.
  3. کلمات بیگانه
    با توجه به جهانی شدن تجارت و ورود فرهنگ ها و محصولات بیگانه به داخل کشور ها، شرکت ها هم به سمت علائم و نام های تجاریی میروند که در همه ی کشور ها قابل درک باشند
  4. واژه های نو (نئولوژیسم)
    در این نوع، کلماتی مد نظر است که توسط شرکت صاحب علامت بوجود آمده و فاقد مفهوم است و یا یک واژه ی قدیمی است که در آن تغییراتی بوجود آمده است که اصطلاحا گرایش به نئولوژی(گرایش استفاده از لغات جدید یا قدیم در مفهوم جدید) نامیده میشه
  5. نام های خانوادگی و مستعار
  6. شعارها و کلمات قصار
  7. اعداد ، حروف و حروف اختصاری
  8. علائم تصویری
  9. علائم مرکب
  10. علائم صوتی
مطلب پیشنهادی:   اسناد اختراع

انواع دیگری هم از انواع علامت تجاری وجود دارد ک در ایران کاربرد چندانی ندارد

مزایای ثبت علائم تجاری

نام و علامت تجاری علاوه بر تشخیص محصولات توسط مشتریان در موارد زیر هم کمک شایانی به ما میکند

  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر جدا کنند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند
  • اجازه استفاده از  آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند
  • جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند
  • ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند
  • ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

دلایل حمایت از علائم تجاری و حقوق ناشی از آن

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمایز دادن محصولات‎شان از محصولات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.

پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص یا شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.

اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

 

علامت تجاری

اهمیت علائم تجاری در کسب و کار

اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص یا شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت پایینی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی:   جستجوی اختراع در wipo

با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است

بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد

گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده‌ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.

مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

نام و علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود.در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علامت تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند.

تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی مثل شکل یا بسته‌بندی کالاها، نشان‌های قابل شنیدن همانند صداها و آوا ها یا نشان‌های قابل استشمام مثل بوها و رایحه ها به عنوان نام و علامت تجاری ثبت شوند با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل روءیت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گرافیک نشان داد.

مطلب پیشنهادی:   قوانین حمایت از ثبت نرم افزار

علائم تجاری غیر قابل ثبت

  • واژه‌های عام
    برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد نام و علامت تجاری «کتاب» را برای فروش کتاب ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «کتاب» واژه‌های عام این محصول است
  • واژه‌های توصیف کننده
    اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه ترش برای لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.
  • علائم گمراه کننده (فریب دهنده)
    علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.به عنوان مثال قرار دادن عکس گاو در بسته بندی کره گیاهی قابل ثبت نخواهد بود
  • علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه
    بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.

پرچم یا نشان سلطنتی، دولتی، سازمانی
نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

طبق ماده ۳۲ قانون علامت

 

نویسنده : سر دبیر | ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | دسته : بلاگ ، بلاگ ، مقالات ، مالکیت فکری ، ثبت برند | نظرات کاربران (1)
تگ ها: ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌ ،‌