ویژگی های یک برند خوب

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که نام، علامت تجاری یا به‌عبارت‌دیگر برند تجاری یک شرکت، موسسه و…. را دیده و جذب آن شده باشید. ما در اینجا قصد بیان کردن ویژگی های یک برند خوب را داریم.

نام و علامت تجاری چیست؟

نام و علامت تجاری یعنی هر نشان قابل رویتی(نام، عبارت، علامت، یا ترکیبی از آنها) که مشخص‌کنندهٔ کالا یا خدمات یک شخص یا شرکت باشد و باعث تمایز آن با دیگران شود

برند چیست؟

برند یک نشانه یا سمبل یا آرم گرافیکی خاص است و نمادیست که هدف آن فروش کالاها یا ارائه خدمات برای مشتریان می‌باشد. اما این مهم‌ترین هدف یک شرکت از انتخاب یک برند نیست بلکه یک برند نمایانگر ارزش و رشد کسب‌وکار و کیفیت محصولات و خدمات و همراه داشتن کارمندان خلاق و مستعد است و می‌توان گفت یک برند حاصل تلاش و اعتماد خریداران به علامت تجاری یک شرکت است. برند ثبت نمی‌شود بلکه ساخته می‌شود

تفاوت های برند با نام، علامت تجاری

اما در خصوص تفاوت برند و نام تجاری باید گفت که یک برند ترکیبی ازخواص و ویژگی‌های ملموس و ناملموس است که درقالب یک نام یا علامت تجاری به بازار معرفی می‌شود و اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند دارای ارزش و نفوذ باشد.

برند تنها یک نام نیست، بلکه مجموعه‌ای ازعوامل و اقدامات مختلف (کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، برخورد فروشنده و یا اپراتور مرکز تماس، بسته‌ بندی، تبلیغات و …)که درنهایت به شکل‌گیری یک برند می‌انجامد.

به عبارتی دیگر؛ برندينگ مثل كاشت يك دانه گردو است كه سالها بايد در انتظار تناوري درخت و ثمردهي آن بود که مستلزم سالها گذر زمان است تا به بار بنشيند، تا یک علامت یا نام تجاری به یک برند تبدیل شود

ویژگی های یک نام و علامت تجاری خوب

یک برند خوب دارای ویژگی هایی میباشد که با توجه به کسب و کار، نوع کالا یا خدمت و… متفاوت است اما به صورت کلی میتوان ویژگی ها یک برند خوب را اینگونه برشمرد:

  1. نباید به چندین گونه تلفظ شود (مانند الموت )
  2. پیام محصول را به مخاطب برساند. (مانند پاکسان)
  3. باید قابل ثبت و حمایت حقوقی باشد. (قبل از شما کسی آن را ثبت نکرده باشد)
  4. نباید تهاجمی و یا اهانت‌آمیز باشد. (به فرد، سازمان، دین و… بی‌احترامی نکرده باشد.)
  5. باید دارای آوای زیبا در هنگامی‌که آن را می‌شنوید باشد. (مانند آدیدآس)
  6. باید ساده، کوتاه و دارای تلفظ ساده باشد. (مانند نایک)
  7. باید تصویر خوبی در ذهن مخاطب ایجاد کند. (مانند افق کوروش)
  8. باید جدید و خلاقانه باشد. (مانند رانیران)
  9. به حافظه سپردن آن برای مشتری راحت باشد. (مانند پپسی)
  10. مزایای استفاده از آن را در خود داشته باشد. (مانند رفاه)
  11. تفاوت جایگاه محصول از جایگاه محصول رقبا را مشخص سازد. (مانند نانوپلاس)
  12. انتخاب‌شده، اسامی و علائم مشهور و شناخته‌شده حکومتی نباشد. (مانند هلال‌احمر، ایران)
  13. باید جذاب و خود آن باید باعث جلب‌توجه مخاطب شود. (مانند موتوژن)
  14.  ایجاد حس و  موجب افزایش فروش محصول شود. (مانند باما)
  15. برای تمام زبان‌ها بتوان آن را تبلیغ کرد(سامسونگ)
  16. لحن آن باید متناسب با نوع تبلیغات باشد.
  17. بند باید دارای شعار باشد(مانند:ردبول بخور بال در بیار)
  18. طراحی قالب‌ها و استانداردهای برند برای تبلیغات

مراحل برند سازی

گام های برندسازی

علاوه بر ویژگی های یک نام و نشان تجاری خوب ما باید به دنبال معرفی و شناساندن این نام و تبدیل آن به برند باشیم که بخشی از این اقدامات در گام های زیر مشهود است:

گام اول: شناخت مصرف‌کنندگان

در این مورد می‌توان گفت یک برند خوب باید نیازها و انتظارات مشتریان خود را برآورده کند زیرا هر برندی یک سری مشتریان ثابت و غیرثابت دارد که تمام تلاش خود را باید برای راضی نگه‌داشتن آن‌ها انجام دهد.

گام دوم: منحصربه‌فرد بودن

برای منحصربه‌فرد بودن نباید حتماً اسم عجیب غریبی انتخاب کرد اما این‌که یک برند را بتوان از سایر برندها متمایز نمود حتماً باید اصل منحصربه‌فرد بودن را رعایت کرد به‌طور مثال دیور یک برند شناخته‌شده و خلاق و با تولید محصولاتی منحصربه‌فرد جایگاه خود را روزبه‌روز ارتقا می‌دهد.

گام سوم: انگیزه و اشتیاق

اگر بدون انگیزه و اشتیاق کافی یک برند را انتخاب کنید برای ادامه مسیر درصورتی‌که برند انتخاب‌شده مناسب و مطابق میل نباشد باعث ایجاد تردیدهایی در ادامه کسب‌وکار خواهد شد

گام چهارم: ثبات و پایداری در کیفیت

ثبات و پایداری در کیفیت باعث ماندگاری و افزایش مشتریان یک برند می‌شود. لذا چون فضای رقابتی بین برندها زیاد است با کاهش کیفیت، با از دست دادن مشتریان مواجه خواهیم شد

گام پنجم: ایجاد فضای رقابتی

برای برند شدن حتماً باید شرکت دارای یک تیم با روحیه رقابتی باشد و این رقابت باید بین اعضای شرکت انجام پذیرد تا آن‌ها برای افزایش مشتریان یا توسعه و بهبود خدمات و دیگر بخش های شرکت، به دنبال رقابت با یکدیگر باشند

گام ششم:شناخته شدن

این امر کاملاً بستگی به تبلیغات خوب و شناساندن محصولات باکیفیت و مرغوب به مشتریان دارد.

گام هفتم: مدیریت صحیح

در هر برند اگر مدیریتی صحیح در پشت آن باشد، در مسیری که قدم می‌گذارد، با تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جدید می‌تواند به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت برسد

 

نویسنده : محدثه کابلی | ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | دسته : بلاگ ، بلاگ ، مقالات ، مالکیت فکری ، ثبت برند | نظرات کاربران (0)
تگ ها: ،‌ ،‌ ،‌ ،‌