rnrnrn

ارزشگذاری و تجاری سازی(ثبت برند)

یک اختراع به تنهایی ضامن موفقیت تجاری نیست. اختراع/ فناوری ثبت شده ابزاری است که ظرفیت یک شرکت یا فرد برای سود بردن از فناوری خود را ارتقاء می دهد.

درخواست مشاوره بیشتر بدانید

ارزشگذاری و تجاری سازی فناوری

یک اختراع به تنهایی ضامن موفقیت تجاری نیست. اختراع/ فناوری ثبت شده ابزاری است که ظرفیت یک شرکت یا فرد برای سود بردن از فناوری خود را ارتقاء می دهد.

به منظور اینکه یک فناوری سود های ملموس نصیب مالک آن کند، باید بطور موثر مورد بهره برداری قرار بگیرد و فقط در صورتی درآمد مالی بوجود خواهد آورد که محصولی که بر اساس فناوری تولید شده است، در بازار موفق باشد و شهرت و قدرت چانه زنی شرکت را تقویت کند.

برای عرضه اختراع/ فناوری ثبت شده به بازار، مجموعه ای از گزینه ها در اختیار مالک آن قرار دارد :

۱-    بهره برداری تجاری مستقیم از اختراعی که ثبت شده است

۲-    فروش ( انتقال) فناوری به شخص ثالث

۳-    تفویض اجازه بهره برداری ( اعطای لایسنس) به سایرین

۴-    سرمایه گذاری مشترک یا سایر توافقات راهبردی با سایر اشخاصی که دارائی تکمیلی دارند

این مجموعه با پشتوانه چندین ساله در زمینه مالکیت فکری و کارآفرینی با استفاده از تیم متخصص و مجرب، خدمات تجاری سازی فناوری ذیل را ارائه می دهد:

  • ارزشگذاری فناوری
  • مشاوره تجاری سازی و انتقال فناوری
  • تامین سرمایه
  • تدوین سند مارکتینگ فناوری
  • انعقاد قرارداد انتقال فناوری
  • تحقیقات بازار و بازاریابی و فروش محصول

مراحل تجاری سازی فناوری در مجوعه نوآوری تک:

  1. ارائه ایده، طرح یا محصول اولیه
  2. ارزیابی اولیه ایده ها
    1. طرح‌ها و ایده‌ها از لحاظ قابلیت‌های فنی، اجرایی و اقتصادی توسط کارشناسان شرکت ارزیابی اولیه و غربالگری می‌شوند، و پس از آن سطح آمادگی و بلوغ فناوری یا اصطلاحا TRL (Technology Readiness Level) طرح سنجیده می‌شود.
  3. ثبت مالکیت معنوی
    1. اگر طرح توسط فناور ثبت نشده باشد یا به درستی مراحل آن اجرا نشده باشد، اقدام به ثبت مالکیت معنوی می‌شود. که شامل ثبت اختراع یا پتنت (Patent) و طرح صنعتی ایده/محصول/فرایند می‌شود تا فناور مشمول حمایت‌های قانونی (مانند حق کپی رایت) واقع شود.
  4. ارزیابی اقتصادی
    1. ارزیابی و تدوین مطالعات امکان سنجی طرح (Feasibility Study) از لحاظ ابعاد فنی، بازار و اقتصادی و طرح کسب و کار (Business Plan). که در این قسمت اندازه بازار طرح، هزینه‌های لازم برای اجرا، درآمدهای بدست آمده از فروش، سود دهی طرح، بازگشت سرمایه، میزان سرمایه مورد نیاز و چندین پارامتر اقتصادی سنجیده می‌شود.
  5. ارزشگذاری فناوری
    1. پس از بررسی بازار طرح و برآوردهای اقتصادی، ارزشگذاری فناوری انجام می‌شود.
  6. شناسایی سرمایه‌گذاران
    1. در این گام سرمایه‌گذاران بالقوه متناسب با فناوری مورد نظر، که شامل سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، واحدهای صنعتی، اشخاص حقیقی و… شناسایی و اولویت بندی می‌شوند.
  7. صحبت های اولیه با سرمایه گذار و تشکیل جلسات مذاکره
    1. تشکیل جلسات مذاکره با سرمایه‌گذاران و ارائه گام به گام ایده/فرایند/محصول به سرمایه گذار انجام می‌شود. خواسته‌ها و انتظارات سرمایه‌گذار و فناور شناسایی و مرکز نوآوری تک به عنوان معتمد و مشاور فی ما بین سرمایه‌گذار و فناور عمل می‌کند، تا به نقطه مشترک دست یابند و قرارداد بین طرفین جهت آغاز همکاری منعقد می شود.
  8. همکاری سرمایه گذار و فناور
    1. همکاری بین سرمایه‌گذار و فناور شکل می‌گیرد که این همکاری می‌تواند به صورت‌های مختلف در قالب فروش فناوری، مشارکتی، لایسنس و… اجرا شود و در نهایت محصول وارد بازار شده و به فروش می‌رسد.

متقاضیان تجاری سازی فناوری به منظور دریافت مشاوره و ارزیابی اولیه کارگروه تجاری سازی ، فرم زیر را تکمیل و به ایمیل info@takidea.ir ارسال نمایند.