rnrnrn
ایجاد اشتغال پایدار بر پایه کارآفرینی با رعایت اصول و قواعد علمِ اقتصاد

ایجاد اشتغال پایدار بر پایه کارآفرینی با رعایت اصول و قواعد علمِ اقتصاد

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 13 نوامبر 2021
  • |
  • بدون دیدگاه



مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد گفت: اولویت کارآفرینی اجتماعی نوین، ایجاد اشتغال بر مبنای موفقیت یک پروژه با بازدهی بالا و بهره وری برای عموم مردم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمدرضا رضائی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد گفت: اقتصاد قوی و مستحکم که از اصلی‌ترین باید‌های جوامع و حکومت‌های مقتدر و ماندگار است نیازمند اشتغال پایدار است و اشتغال پایدار جز بر پایه کارآفرینی با رعایت همه اصول و قواعد علمِ اقتصاد شکل نخواهد گرفت.

او افزود: کارآفرین اقتصادی برای منفعت کار کرده و به دنبال حداکثرسازی سود است و کارآفرین اجتماعی در رویکرد سنتی از کسب درآمد، غفلت کرده و در مسیر درستی حرکت نمی‌کند.اما کارآفرین اجتماعی نوین علاوه بر اینکه به دنبال کسب درآمد و ارزش آفرینی می‌باشد به فعالیت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی نیز می‌پردازد.

رضائی نژاد ادامه داد: مجموعه شرایط و مقتضیات جامعه امروز ما از یکسو و برنامه‌ها و اهداف مشترکی که بین دو مقولۀ «کارآفرینی اجتماعی» و «تعاون» وجود دارد از سوی دیگر، ضرورت ارتباط راهبردی این دو مقوله اساسی را اجتناب ناپذیر می‌سازد.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد گفت: موفقیت کارآفرینی اجتماعی زمانی تضمین می‌شود که مردم بخشی از راه حل مشکل اجتماعی موجود باشند. بهره گیری از پتانسیل فکر و خرد جمعی و حتی سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی احاد جامعه در مقوله کارآفرینی اجتماعی نقشی مهم دارد.

او بیان داشت: از طرف دیگر، عامل اساسی پایداری، پویایی و موفقیت فعالیت‌ها و سازمان‌های مختلف و از جمله فعالیت‌ها و سازمان‌های تعاونی، حرکت با محوریت «خلاقیت و نوآوری» است. به عبارتی یکی از مهمترین ویژگی‌ها و الزامات موفق بودن تشکل‌های تعاونی، نوآوری و آینده مداری بودن آنهاست. تشکل تعاونی خلاق و نوآور، تشکلی است که نوآوری و کارآفرینی خلاق و آینده نگر در آن نهادینه شده و محور فعالیت‌های آن بر این اساس باشد.

مطلب پیشنهادی:   جشنواره وب و موبایل

رضائی نژاد تصریح کرد: در کارآفرینی اجتماعی نوین که همان کارآفرینی اجتماعی تعاون محور است کارآفرین اقتصادی برای اجرای ایده خود ضمن ریسک پذیری و سرمایه گذاری، از مردم نیز دعوت می‌نماید تا با اندوخته‌ها و سرمایه‌های خرد خود در پروژه مدنظر شریک شوند که این عمل باعث ارزش آفرینی اجتماعی و کم کردن فاصله طبقاتی، ایجاد ارزش افزوده به طیف گسترده مردم نه به عده‌ای خاص و مدیریت نقدینگی کشور می‌شود.

او گفت: اولویت کارآفرینی اجتماعی نوین ایجاد اشتغال بر مبنای موفقیت یک پروژه با بازدهی بالا و بهره وری برای عموم مردم است. در واقع مردم می‌شوند راه‌حلِ معضلاتِ اجتماع و این یعنی: “اعتماد به تفکرِ تعاونی بی‌شک راهگشاست”.

رضایی نژاد گفت: استفاده صحیح از سرمایه‌های خرد مردمی در جامعه درقالب مشارکت‌های تعاونی در پروژه‌های زیرساختی، محور و هدایت آن به سمت ایجاد اشتغال پایدار از طریق کارآفرینی اجتماعی نوین بهترین راه برای رونق بخشیدن به تولید و تضمین توسعه اقتصادی پایدار و باثبات است. تقویت روحیه مشارکت و سهیم شدن در رفاه اقتصادی و اجتماعی و در ادامه انتقال حس اعتماد و بهره مندی از سرمایه‌های هرچند ناچیز که به تنهایی نمی‌توان استفاده‌ای از آن کرد و تجمیع آن‌ها برای کاهش، کنترل یا رفع یک معضل اجتماعی و یا انجام فعالیت‌های عظیم اقتصادی در جهت پیشرفت اقتصاد، بزرگ‌ترین مزیت اقتصاد تعاونی است. اشتغال بالای برخی تعاونی‌ها نیز نشان دهنده توانایی بخش تعاون در راستای کارآفرینی است.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد تاکید کرد: امروزه مدل‌های جدیدی در عرصه تعاون به ظهور رسیده اند که با هدف مردمی سازی اقتصاد، به دنبال مشارکت حداکثری نهاد‌های حقیقی و حقوقی می‌باشند. در این مسیر، آشنایی دقیق با شیوه‌های تأمین منابع مالی و مدیریتی و به کارگیری روش‌های کارآفرینی ارزش زا در همکاری بخش‌های خصوصی و تعاونی، می‌تواند عاملی مهم در تعریف این مدل‌های جدید تعاونی گردد.

مطلب پیشنهادی:   برنامه‌های وزارت کار در هفته جهانی کارآفرینی اعلام شد

او گفت: به عنوان مثال بخشی از منابع مالی یک شرکت تعاونی می‌تواند ازطریق سرمایه‌های داخلی و مابقی ازطریق بازار‌های سرمایه یا استقراض در قالب مشارکت افراد غیر عضو تامین شود، اینجاست که لزوم تعریف تعاونی سهامی- سرمایه گذار عنوان یکی از مدل‌های جدید احساس می‌گردد یعنی: کارآفرینی اجتماعی نوین با مدل تعاونی سهامی – سرمایه دار.

رضایی نژاد گفت: در این مدل از تعاونی گروه‌های مختلف سهام ایجاد می‌شوند که ممکن است از جنبه‌های نرخ بازگشت، تحمل ریسک، میزان کنترل، قابلیت بازخرید و قابلیت انتقال، حقوق متفاوتی برای دارنده آن به همراه داشته باشد. سرمایه گذاران غیر عضو در این ساختار در کنار اعضای تعاونی با مشارکتی اثر بخش به عنوان سهام دار حق مالکیت دریافت می‌کنند.

او افزود: با توجه به مواد قانونی می‌توان با جایگزین کردن مدل تعاونی‌های نسل جدید (که می‌توانند سهامدار غیر عضو داشته باشند) با مدل‌های سنتی-که در آن هر عضو تنها یک حق رای دارد – زمینه فعالیتی ارزش آفرین را برای سهام دار غیرعضو فراهم نمود و به ساختاری مردمی‌تر در اقتصاد تعاونی دست یافت. امروزه هدف کلان بسیاری از ساختار‌های اقتصاد تعاونی تقویت مبحث مهم کارآفرینی اجتماعی ست که سعی دارد با توزیع منافع به جمع در راستای توسعه اقتصادی، چند نسل را از مزایای یک فعالیت اقتصادی بهره‌مند گرداند.

رضایی نژاد اظهار داشت: وجه تمایز کارآفرینی اجتماعی تقدم منافع اجتماعی بلند مدت آینده محور بر منافع شخصی اکنون محور است. پیداست که در این راستا مدل‌های جدید تعاونی می‌توانند با کارآفرینی ارزش زا، باروری و ثمر دهی کارآفرینی اجتماعی را تضمین نمایند.

مطلب پیشنهادی:   ابعاد امکان سنجی

او افزود: بنا بر ساختار جدید تعاونی برای انجام پروژه‌های بزرگ ملی، کارآفرینان اقتصادی و افراد ریسک پذیر به عنوان اعضا تعاونی با حق رای بالاتر از حداقل ۶۵ درصد و افراد عادی جامعه به عنوان سهامدار غیر عضو سرمایه گذار می‌توانند وارد شود. ورود سهام دار غیر عضو که ضمن رعایت چارچوب‌های قانونی عرصه تعاون، آزادی عمل بیشتری از نظر ریسک پذیری اقتصادی و همچنین تعهد ارزش آفرینی سهام دارد، دست آورد‌های موثری را در اقتصاد تعاونی به دنبال خواهد داشت.

رضایی نژاد ادامه داد: در مدل جدید تعاونی، برای سهامدار غیر عضو شرایط خروج از سهامداری نیز تعریف گردیده است. سهام داران غیر عضو در قالب قرارداد خاص و مدت معین سهامدار شرکت بوده و با پایان قرارداد طبق شرایط مشخص از سهامداری خارج می‌گردند، می‌توان گفت با این روش کارآفرینان اقتصادی به عنوان سهام دار عضو تعهد ارزش آفرینی را به سهامدار غیر عضو و تعهد گسترش فعالیت را به دولت می‌دهند. سهامداران غیر عضو در منافع شرکت به نسبت سهم خود شریک می‌باشند و از شرایط خاص طبق قرارداد بهره مند می‌گردند.

مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد گفت: در اصل می‌توان گفت مسئولیت سهام داران عضو درچارچوب قوانین تعاونی در کنار سرمایه گذاری ارزش آفرین سهامداران غیر عضو، منجر به ساختاری جدید و پویا جهت تقویت اقتصاد تعاونی می‌شود تا مدل تعاونی سهامی- سرمایه گذار پشتوانه‌ای قوی برای گسترش کارآفرینی اجتماعی گردد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!