rnrnrn
مالکیت فکری، زمینه‌ساز تجاری‌سازی موفق یک ایده

مالکیت فکری، زمینه‌ساز تجاری‌سازی موفق یک ایده

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 24 نوامبر 2021
  • |
  • بدون دیدگاه



بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک: خدمات مالکیت فکری حمایت لازم را از فناوران به وجود می‌آورد تا زمینه‌سازی لازم برای تجاری‌سازی موفق یک ایده فراهم شود.تجاری سازی اختراع مصاحبه

 

مرتضی عطایی‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار عصر هشتم یکی از مهم‌ترین‌ خدمات مرکز نوآوری و کارآفرینی تک را متعلق به افرادی می‌داند که صاحب ایده‌ای است که توانسته متناسب با نیاز بازار به خلق ایده‌ای کارآمد برسد و نیازمند مالکیت فکری است تا بتواند از ایده و اختراعش حفاظت کند.

وی در رابطه با مالکیت فکری در این حوزه اظهار کرد: در حوزه طرح‌های صنعتی، حمایت از اختراع و محصول و نام و علائم‌ تجاری در قالب خدمات مالکیت فکری قرار می‌گیرد تا از ایده‌ پرداز حمایت لازم انجام شود تا وی با خیالی آسوده به سمت تجاری‌سازی سوق داده شود و زمینۀ تشکیل یک کسب‌و کار شکل بگیرد.

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک ادامه داد: در این مرحله، خدمات کارآفرینی این مرکز همانند تدوین طرح های کسب و کار و مطالعات امکان‌سنجی انجام می‌شود تا مقدار سرمایه‌گذاری، موضوعات سرمایه‌گذاری، مقدار تجهیزات و نیروی انسانی برای تجاری‌سازی کار ارائه داده شود.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

ارزش‌گذاری اختراعات و نوآوری‌ها، مهم و کاربردی

عطایی‌نژاد در مورد بحث ارزش‌گذاری اختراعات و نوآوری گفت: در سال‌های گذشته این موضوع به اندازه امروز دارای اهمیت و جایگاه اختصاصی خود نبود و دلیل این مهم در شکل‌گیری همکاری‌ها در بین استارتا‌پ‌هایی بود که به مشارکت یکدیگر نیاز دارند و هم اکنون این مرکز به طور جدی به ارائه این خدمت می‌پردازد.

حوزه‌های فراموش شدۀ نوآوری

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک در مورد انحصار و تجمیع نوآوری‌ها در فضای IT اظهار کرد: در ابتدای دهۀ ۱۳۹۰ مفهوم و شکل جدیدی از برنامه‌های آموزشی به نام رویداد استارتاپ ویکند به وحود آمد که به شدت به مباحث فناوری اطلاعات گره خورده بود و تیم‌های استارتاپی با ساخت یک اپلیکیشن، وب‌سایت یا یک خدمت اینترنتی خدمات خود را ارائه می‌دادند که در نگاه اول فضای مطلوبی به نظر می‌رسید اما مشابه با فضای سال ۲۰۰۰ میلادی که در آمریکا اتفاق افتاد و همه کسب‌و کارها به سمت فناوری اطلاعات رفته پس از مدتی حباب این فضا ترکید و خیلی از افراد متضرر شدند؛ در فضای کارآفرینی همه چیز به فناوری اطلاعات گره خورده بود و معنای این پدیده تمرکز بیش‌ از اندازه افراد به این حوزه بود.

وی ادامه داد: ایجاد انحصار کارآفرینی به حوزه IT باعث شد بسیاری از جوانانی که تمایل به اقدامات نوآورانه داشتند از سایر حوزه هایی که میتواند به راه‌اندازی یک کسب و کار شود غافل ماندند.

عطایی‌نژاد با اشاره به فراگیر شدن استارتاپ‌های IT در اکوسیستم استارتاپی و افزایش هزینه‌‌های این دست از کسب‌و کارها به ویژه در حوزه ی مارکتینگ، اظهار کرد: اما در حوزۀ صنعت فرصت‌های در حال حاضر وجود دارد که باعث شده برخی از کارخانه‌جات با ظرفیت ۳۰تا۵۰ درصد در حال فعالیت هستند که صاحبان ایده و فناوری می‌توانند باعث افزایش ظرفیت تولید شده و آورده مالی صنعت را افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه طی حدود ۱۰ سال گذشته بیشترین تمرکز اکوسیستم نوآوری در حوزه فناوری اطلاعات بوده و حوزۀ صنعت مورد غفلت قرار گرفته است، بیان کرد: در حال حاضر کارخانه‌جات زیادی دچار مشکلاتی هستند که مراجعه جوانان به این مشکلات و تمرکز بر رفع آن‌ها می‌تواند باعث افزایش اشتغال در این مراکز صنعتی و رشد مثبت معیارهای اقتصادی در کل جامعه شود.

فناور، لزوماً کارآفرین نیست

مرتضی عطایی‌نژاد با اشاره به نابودی سرمایه‌های انسانی و مالی به دلیل اشتباه عمومی در کارآفرین قلمداد کردن همه فناوران اظهار کرد: سال‌های زیادی تفکر اشتباهی بر جامعه حکمفرما بوده که فناور باید کارآفرین نیز باشد و با ایجاد چالش‌های جدی باعث از بین رفتن سرمایه‌های فکری، انسانی و مالی زیادی شده است و مانع جدی برای ایده‌پردازی‌های زیادی شده که می‌توانست بسیاری از چالش‌های پیش‌ روی جامعه را بردارد.

وی افزود: بسیاری از فناوران می‌توانند کارآفرین نباشند و با شکل‌گیری شبکه ارتباطی بین مخترعان و صاحبان کسب‌و کار، همکاری‌های لازم شکل بگیرد که مرکز نوآوری و کارآفرینی تک با ایجاد این رابطه و ارزش‌گذاری‌های لازم بر روی محصولات، تسهیل‌گری لازم را به عمل می‌آورد تا مذاکرات لازم برای انعقاد قرارداد به شکل مناسبی پیش‌ رود و مشکلات حقوقی برای طرفین رخ ندهد.

مشارکت، حلقه مفقوده اکوسیستم نوآوری کشور

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک موضوع همکاری و مشارکت را به عنوان یک چالش فرهنگی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی بیان کرده و گفت: فراگیر نشدن روحیه مشارکت و کارگروهی باعث شده تا چرخه این فرآیند به درستی کار نکند.

وی ادامه داد: به طور مثال در حال حاضر صاحبان صنعتی هستند که دارای تجهیزات لازم هستند اما نمی‌توانند بهره‌برداری حداکثری را داشته باشند و افزایش مشارکت‌ها با نوآوران باعث بهره‌وری در تمام زمینه‌ها خواهد شد.

گام اول، ایده از کجا و چه‌طور؟

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک با اشاره به تأمین ارائه خدمات لازم در تمام فرآیندهای نوآوری و کسب‌و کار، گفت: خلاقیت اولین گام در این حوزه برای افرادی است که علاقه‌مند به فعالیت‌های نوآورانه هستند اما با این مسیر آشنایی لازم را ندارند لذا برنامه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای نوآورانه و کارآفرینی همانند استارتاپ‌ویکند اسباب‌بازی که در آن ۲۸تیم از سراسر کشور شرکت کردند تا با فرآیند‌های لازم در کسب‌و کار خود آشنا شوند و توانمندی‌های لازم شکل بگیرد از جمله این برنامه‌هاست.

مرکز نوآوری و کارآفرینی تک، شروعی برای یک راه

عطایی‌نژاد در رابطه با علت شکل‌گیری مرکز نوآوری و کارآفرینی تک اظهار کرد: نگاه و هدف ما این بود که اگر قصد داریم مشکلی از مشکلات کشور را حل کنیم بهترین شروع مراجعه به افرادی است که با اختراعات و کارآفرینی به دنبال حل مشکلات کشور هستند لذا در جهت ارائه خدمات به این جامعه مخاطب هستیم تا در انجام فعالیت‌هایشان تسهیل‌گری لازم را به وجود آوریم.

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک در مورد خدمات این مرکز اظهار کرد: ارتباط فناوران با صنایع یکی از مهمترین خدمات این مرکز است و با تعاملاتی که با دستگاه‌های دولتی داشته‌ایم سعی در جذب حمایت‌های دولتی برای ارائۀ خدمات بهتر داریم.

وی افزود: با حمایت‌هایی که از طریق پارک علم و فناوری وشرکت شهرک های صنعتی به وجود آمده هزینه‌های حمایتی انجام می‌شود تا هزینه‌های لازم برای فناور یا صاحب کسب و کار به شدت کاهش پیدا کند.

عطایی‌نژاد که دانش‌آموخته رشته ساخت‌و تولید است و پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در سال ۱۳۸۸، اولین جرقه‌های کارآفرینی به ذهنش خطور پیدا می‌کند، پس از اولین اختراع برای ثبت آن به ارگان‌های مختلفی مراجعه می‌کند و پس از اینکه در شهر خود مشهد، جایی را نمی‌یابد به تهران می‌رود اما در آن‌جا هم چیزی به دست نمی‌آوردند، او در این رابطه اظهار کرد: در آن دوران تقریباً کسی از چنین فرآیندی اطلاعی نداشت و در حقیقت اطلاع‌رسانی صحیح در این رابطه وجود نداشت لذا اولین ایده برای حل این مشکل در کشور به ذهن تیم ما رسید که برای این نیاز مهم و اساسی راه‌حلی پیدا کنیم که منجر به راه‌اندازی وب‌سایتی شد تا تمامی فرآیند‌های ثبت اختراعات و اطلاعات موردنیاز آن را درج کنیم و در صورت نیاز مشاوره لازم را ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: پس از مدتی در دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای شهید منتظری مشهد تقاضای اختصاص یک دفتر را ارائه دادیم تا مرکز تحقیقات کارآفرینی شکل بگیرد.

عطایی‌نژاد افزود: مرکز تحقیقات کارآفرینی به دنبال تحقیقات نظری در این رابطه نبود و در پی فرآیندهایی بود تا باعث ایجاد و راه‌‌اندازی کسب‌و کارها شود و به تدریج باعث تشکیل سازو کار ارتباطی با افراد این حوزه و ارائه خدمات به فعالان این حوزه شد.

وی در مورد توسعه فعالیت‌ها و راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی تک گفت: در ابتدای کار به همراه یک نفر از دوستان خدمات مربوطه انجام می‌شد اما با توجه به گسترش فعالیت‌ها این مرکز شکل گرفت.

بنیان‌گذار مرکز نوآوری و کارآفرینی تک با اشاره به اینکه ثبت اختراع تنها فعالیت این مرکز نیست بیان کرد: شروع به کار این مرکز با انجام فرآیند ثبت اختراعات و مالکیت فکری بود و در ادامه به دلیل اینکه ایده‌های مخترعان رهاسازی نشود مجموعه‌ای از خدمات طراحی شد تا از مرحله ایده‌پردازی و خلاقیت تا مرحله تبدیل به یک کسب‌و کار و ارتقاء، توسعه و نوآوری آن ارائه داده شود تا به سمت اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های موثری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در محدود فناوری اطلاعات، اولین خدمات خود را ارائه داده است، اظهار کرد: تا چند سال گذشته بیشتر از استان خراسان رضوی، در سایر نقاط کشور این مرکز شناخته شده بود و در حال حاضر در حدود ۲۳ خدمت در حوزه کسب‌و کار به افرادی که صاحب ایده و نوآوری هستند و شرکت‌هایی که در حوزه اختراعات و فعالیت‌های نوآورانه هستند، داده می‌شود.

چرا مرکز نوآوری و کارآفرینی تک

عطایی نژاد در مورد علت مراجعه و اعتماد مخترعان و کارآفرینان به این مرکز گفت: در عرصه فعالیت‌های مشابه این مرکز، برخی از مجموعه‌ها نیز خدمات ثبت اختراع و حوزۀ تجاری‌سازی را به شکلی ناقص ارائه می‌دهند که باعث دلسردی مخاطبان خواهد شد.

وی تحقیق بررسی سوابق این دست از مراکز را بهترین عامل برای انتخاب صحیح مخترعان و کارآفرینان خواند و اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی مربوطه بایستی پالایش و رتبه‌بندی صحیحی از این مراکز انجام دهند تا فعالیت‌ها به شکل شفاف‌تری انجام شده و مجموعه‌ای با عنوان کمک به فناور و کارآفرین از آنان سوء استفاده نکند.

برای مشاوره رایگان و آشنایی با خدمات مجموعه تک، با ما تماس بگیرید.