rnrnrn
ضرورت مانع‌زدایی از مسیر اختراعات دانش‌آموزان نخبه

ضرورت مانع‌زدایی از مسیر اختراعات دانش‌آموزان نخبه

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 20 آگوست 2022
  • |
  • بدون دیدگاه



حاجی‌‌پور در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

ضرورت مانع‌زدایی از مسیر اختراعات دانش‌آموزان نخبه

 

بازدید سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از خبرگزاری پانا

تهران (پانا) – سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت دانش‌آموزان نخبه نباید با هزینه خود یا والدین اختراع انجام دهند ولی در سیر اداری با موانع مختلف مواجه شوند.

رضا حاجی‌پور در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه علوم دانش‌بنیان در بستر مدارس، اظهار کرد: «خوشبختانه در حوزه دانش بنیان، طرحی از کمیسیون بیرون آمد و در مراحل رسیدگی دولت و کمیسیون صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم وارد شدند. قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ این طرح در کمیسیون و در صحن علنی نیز تصویب و یک چتر حمایتی برای دانش آموزان و دانشجویان نخبه ما شد.»

وی اضافه کرد: «امروز دوستانی که در مراکز رشد زحمت می‌کشیدند، احساس آرامش می‌کنند. در مجلس این اتفاق افتاد و بلافاصله شعار سال نیز همین در نظر گرفته شد.»

حاجی‌پور ادامه داد: «۴هزار میلیارد در کمیسیون تلفیق برای حوزه دانش بنیان و حمایت از نخبگان علمی برای جلوگیری از فرار مغزها تصویب شد. حتی برای اشخاصی که از کشور خارج شده‌اند نیز طبق این قانون مشوق‌هایی برای بازگشت آنها در نظر گرفته می‌شود. اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختراعات این اشخاص را تایید کند، هزینه‌هایی هم که توسط مخترع صورت گرفته،‌ در مراحل اولیه به صورت بلاعوض در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت. بنابراین در این حوزه اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.»

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در سال‌های آتی نیز بودجه خوبی را برای حمایت از توسعه دانش بنیان شاهد خواهیم بود، گفت: «قوانین خوبی داریم و امروز عزم دولت را برای اجرای آن و باز کردن فضا می‌طلبد. دانش آموزان نخبه ما نباید با هزینه خود یا والدین اختراع انجام دهند و در سیر اداری با موانع مختلف مواجه شوند. مانع‌زدایی‌ها باید در عمل، خود را نشان دهد.»

نماینده مردم آمل در مجلس اظهار کرد: «آقای محمودزاده طرحی را درباره پیش دبستانی‌ها مطرح کردند تا به صورت موردی بررسی شود. نظر رئیس مجلس این بود که این طرح تلفیق شود و یک طرح نهایی بررسی شود. نظر کمیته آموزش کمیسیون آموزش مجلس این بود که برون‌سپاری‌ها، پیش‌دبستانی‌ها، حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و غیر انتفاعی‌ها همه اینها به صورت تجمیعی طرحی برای آن تعریف شود که این کار انجام شد و مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد.»

وی افزود: «ما امروز در وزارت آموزش و پرورش حدود ۲۰۰ هزار نفر نیرو داریم که ساماندهی نشده‌‌اند. تجمیع و ساماندهی نیروهای آموزش و پرورش و اجرای رتبه‌بندی مدنظر قرار دارد. در تلاش هستیم که اتفاق نظر در کمیسیون و صحن علنی مجلس ایجاد شود و این روند سرعت بگیرد.»

مطلب پیشنهادی:   دستاوردهای پژوهشی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی می‌شود
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!