rnrnrn
تحقیقات بازار چیست و چه کمکی میکند؟

تحقیقات بازار چیست و چه کمکی میکند؟

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 17 آگوست 2022
  • |
  • بدون دیدگاه



 

 

 

و

تحقیقات بازار چه کمکی می کند

 

 

Market Research : Metode dan Cara Menerapkannya

تحقیقات بازار یا Market Research

اصطلاحی است که به روند جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف اشاره دارد.

تحقیقات بازار به یک شرکت یا یک سازمان با نمایش عمیق از مشتریان به‌ منظور برآوردن نیازهایشان کمک می کند.

این فرآیند قادر به رقابت با سایرین در همان صنعت است و به تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند: اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار کمک می‌کند.

 

 

 

 

برای تدوین مطالعات امکان سنجی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

تحقیقات بازار سیستماتیک:

از روش‌هایی استفاده می‌کند که سال‎ها در صنایع گوناگون توسط متخصصین این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از این روش نقص‌های واقعی فعالیت شما مشخص می‌شود. یک تیم حرفه‌ای و متخصص در حوزه‌های روانشناسی، آمار و بازاریابی کسب و کار شما را بررسی کرده . علت‎ های ضعف و قدرت شما و کسب و کارتان را پیدا خواهند کرد.

این روش از تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند بتوانید به درستی جامعه هدف خود را پیدا کرده و نیازهای واقعی آن‌ها را بفهمید. می‎توانید تصمیم‌هایی درست و منطقی گرفته و کسب و کار خود را در زمان کوتاهی رونق ببخشید.

 آیا تحقیقات بازار همان تحقیقات بازاریابی است؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تحقیقات بازار همان تحقیقات بازاریابی است؟ 

در واقع در علم کسب و کار این روزها نمی‌توان حد و مرز مشخصی برای تفاوت این دو تحقیقات در نظر گرفت. گاهی هر کدام از این تحقیقات می‎تواند به اندازه‌ای کامل و حرفه‎ای انجام شود که به تمامی سوال‌ها و ابهام‌ها در بخش‌های دیگر نیز پاسخ دهد.
در بازاریابی کالا شما به دنبال ۴ هدف اصلی هستید:

•    خود کالا و محصول
•    هزینه پرداختی توسط مشتری
•    مکان مورد نظر برای بازاریابی
•    تبلیغات و روابط عمومی

 در تحقیقات بازار و بازاریابی شما به شکل‌های مختلف نیاز به یافتن پاسخ سوال‌های بالا خواهید داشت. در واقع می‌توان گفت این دو تحقیقات با یکدیگر همپوشانی داشته و تا حد زیادی می‌توانند مشابه با یکدیگر باشند. تفاوت عمده آن‌ها در موارد زیر است:
تحقیقات بازار بر شناخت جامعه هدف و بررسی نیازهای آن‌ها تاکید دارد، در حالی که در بازاریابی شما به دنبال اهداف بیشتری هستید برای مثال روش‌های معرفی محصول را نیز مورد بررسی قرار خواهید داد تا متوجه شوید کدام روش برای شما، مشتری بیشتری به دنبال خواهد داشت. در واقع در بازاریابی  تمرکز شما بیشتر بر روی محصول و نیازهای مشتری است اما در تحقیقات بازاریابی شما به دنبال اطلاعات بیشتری هستید.

مطلب پیشنهادی:   محاسبه ي مجموع هزينه هاي سرمايه گذاري

انجام تحقیقات بازار چه کمکی به ما می کند؟

می‎خواهیم بدانیم این فرآیند چقدر برای کسب و کار ما ضروری است و به ما کمک می‌کند.    

       •  شناخت قوی‎ترین رقیب.

علاوه بر آن که شما با این تحقیقات می‎توانید تمامی رقبای خود را بشناسید، متوجه می‌شوید جامعه هدف شما بیش از هر برند و کسب و کار دیگر از کدام رقیب شما خدمات دریافت کرده و یا محصول مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند. این مساله به شما کمک می‎کند بتوانید فعالیت قوی‎ترین رقیب خود را مورد بررسی قرار داده و متوجه شوید او چه کارهای متمایزی برای این موفقیت انجام داده است.

       • می ‎توانید روندهای بازار را شناسایی کنید.

با انجام تحقیقات بازار متوجه خواهید شد که در حال حاضر چه روندی در بازار وجود داشته، کاهشی یا افزایشی و یا رو به شکل گیری است. با توجه به این اطلاعات شما می ‎توانید تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشید.

       • متوجه می شوید مخاطبان شما تحقیقات خود را کجا انجام می‌دهند؟

با توجه به نوع محصول و خدمات شما، ممکن است مشتریان و جامعه هدف روش‌های مختلفی برای تحقیقات و کسب آگاهی نسبت به شما و رقبایتان انتخاب کنند.

ممکن است صفحات مجازی و بلاگرها را برای این تحقیقات و معرفی محصول و خدمات انتخاب کنند.

ممکن است تمرکز آن‎ها بر روی تبلیغات رادیو و تلویزیون باشد. حتی ممکن است تحقیق و پرس و جو از دوستان و اطرافیان را به روش ‎های دیگر ترجیح دهند.

از این رو با انجام تحقیقات بازار متوجه این مساله خواهید شد که تحقیقات مشتریان بالقوه شما از چه روشی انجام می‌شود.

با دانستن این نکته می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی خود را در آن حوزه قوی‌تر کرده و در زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواه خود برسید. 

       • هزینه‌های شما را کم‌تر و فعالیت شما را کارآمدتر می‌کند.

تصور کنید که شما برای تصمیم گیری‌های مهم شرکت و کسب و کار خود هیچ آمار و اطلاعاتی ندارید. فقط بر اساس آزمون و خطا رفتار می‎کنید. آیا با این روش موفق خواهید شد؟ چقدر از رقبای خود در یک بازه زمانی عقب خواهید افتاد؟ تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند میزان اشتباه در تصمیم گیری را کاهش دهید، هزینه‌های کم‌تری را پرداخت کرده و در نهایت در زمان کوتاه تری به بازدهی مورد نظرتان برسید.

        • محصولات مورد نیاز مشتریان را توسعه خواهید داد.

از دیگر مزایای انجام تحقیقات بازار آن است که شما متوجه خواهید شد که پرطرفدارترین محصول و خدمات شما کدام بوده و نیازهای اصلی مشتریان چیست؟ از این رو با تمرکز بر این موضوع می‎توانید روند ارائه محصولات و ارائه خدمات را تغییر دهید.

مطلب پیشنهادی:   قوت گرفتن احتمال دوبعدی بودن سیاه چاله

Conducting Market Research

برای تدوین مطالعات امکان سنجی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 آیا بررسی اطلاعات کسب شده در تحقیقات بازار کافی است؟

بعد از آن که اطلاعات مورد نیاز خود را با هر روشی بدست آورید. نوبت به تحلیل و بررسی آن‎ها می‎رسد.

در این روش می‎توانید اطلاعات به دست آمده را با روش ‎های مختلف مورد بررسی قرار داده. سپس به داده‎ های ارزشمندی دسترسی پیدا کنید.

اگر شما واقعا به دنبال موفقیت در کسب و کار خود هستید، باید از روش ثانویه تحقیقات نیز استفاده کنید. 

در این روش علاوه بر پاسخ‌ها و اطلاعات مشتریان خود، به داده‎ ها و اسناد عمومی و تخصصی نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

این اطلاعات شامل محتوای صنعت، آمار بازار، تاثیر اتفاقات سیاسی و نظامی بر صنعت شما، گزارش روندها و غیره خواهد بود.  از اینفوگرافی‎ها، مقالات، ای بوک‌ها و یا ویدوئوها استفاده می‎کنید.

تا بتوانید به یک درک کلی از وضعیت صنعتی که در آن فعال هستید به دست آورده، آمارهای مهم را استخراج کرده و استراتژی دقیق تری در کنار بررسی اطلاعات جمع شده از مشتریان تدوین کنید.

محدودیت ‎های تحقیقات بازار چیست؟

     •  شما برای اجرای این تحقیقات نیاز به زمان زیادی دارید

     •  هنوز یک روش علمی و دقیق برای انجام تحقیقات بازار وجود ندارد.

          بسیاری از افراد به دلیل آشنا نبودن با متدها و روش‌های انجام این تحقیقات زمان و هزینه زیادی را صرف کرده و به نتیجه مورد نظر خود نمی‎رسند.

     •  شما برای درگیر کردن مخاطبان با خود و دریافت اطلاعات نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات هستید.

            این مساله خود نیازمند پرداخت هزینه ‎های قابل توجه برای بازاریابی است.

     •  تمامی افراد در تحقیقات شما شرکت نمی‎کنند.

         برخی از افراد نیز پاسخ‌های غیر واقعی به سوال‎های شما خواهند داد. از این رو نتایج شما ممکن است دقیق از آب درنیاید. 

تحقیقات بازار می‌تواند به‌عنوان یک روش ایده گرفتن از نیازهای مشتریان به شرح زیر در نظر گرفته شود. برخی از عوامل که می‌تواند از طریق این فرآیند مورد بررسی قرار داده شود:

۱. روند در بازار (Trends in the market):

روند یا تغییرات بازار در یک دوره معین از زمان است.

مطلب پیشنهادی:   عناصر مهم یک طرح توجیهی
۲. تقسیم بندی بازار (Segmentation of the market):

این بخش از بازار را به زیر گروه با ویژگی‌های مشابه بخش بندی می‌کند.

نیاز دارد که تمایزی بین جمعیت‌شناسی، انتخاب‌ها، جنسیت، شخصیت و غیره ایجاد شود.

یک بازار به زیربخش‌های متمایزی از مشتریانی که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم‌بندی می‌شود.

از آنجاکه مشتریان هر بخش نیازها و خواسته‌های یکسانی دارند.

به یک طرح بازاریابی و یک محصول خاص به شیوه‌ای مشابه پاسخ می‌دهند.

بخش‌بندی بازار کمک می‌کند با تقسیم یک بازار بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر، منابع سازمان به‌طور بهینه صرف مشتریان اصلی شود.

۳. اطلاعات موجود (Information available):

بازار، اطلاعاتی در مورد قیمت‌های محصولات مختلف بازار است.

۴. تجزیه و تحلیل SWOT :

این تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید یک کسب‌وکار یا شرکت است.

How to Use SWOT Analysis for 2021 Marketing Strategy|MAツール「BowNow」

       • مزایای تحقیقات بازار
         ۱٫بهره‌برداری از فرصت

یکی از بزرگ‌ترین مزایای انجام تحقیقات بازار است. شما را قادر به پیدا کردن فرصت‌های مختلف در بازار کرده و امکان بهره‌برداری از آنها را به‌طور موثر فراهم می‌کند.

 تحقیقات بازار به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می‌کند. 

       ۲٫تشویق ارتباطات

تحقیقات بازار به شما برای پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان کمک می‌کند. پس از اخذ نتایج تحقیقات، ماهیت، مخاطب، شخصیت، علائق، عدم علائق و غیره مخاطبان مشخص می‌شود و این باعث می‌شود راه‌های ارتباط و رسیدن به آنها آسان‌تر شود. 

       ۳٫حداقل کردن ریسک

یکی دیگر از مزایای عمده تحقیقات بازار این است که کمک می‌کند تا ریسک‌های کسب‌وکار حداقل شود .

       ۴٫برقراری روند و سهم بازار

شرایط بازار به‌ طور مداوم تغییر می‌کند. تحقیقات بازار به ادامه روند و سپس تدوین و فرموله کردن برنامه با توجه به نیازهای فعلی و مورد نیاز مشتریان کمک کند.

       ۵٫کشف مشکلات احتمالی

از آنجا که تحقیقات بازار، واکنش انتخاب‌ها و اولویت‌های مشتریان را نشان می‌دهد. یک کسب‌وکار می‌تواند محصول را تغییر دهد درحالی‌که هنوز در حال تولید یا در فرآیند تولید است.

 اگر یکی از نتایج تحقیقات در دست باشد، پیدا کردن مشکلات و سپس کار روی آنها آسان‌تر است.

برای تدوین مطالعات امکان سنجی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

هدف از تهیه طرح توجیهی چیست؟

تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب و کار

طرح کسب و کار (BP) چیست؟

نرم افزار کامفار چیست؟

چرا باید برای اخذ وام و دریافت مجوز ها طرح توجیهی ارایه دهیم؟

نرخ بازده داخلی (IRR) چیست؟

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!