rnrnrn



انجام بخشی از کسب و کارها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارد که پیش از شروع، باید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید. مجوز مربوط به فعالیت‌های تولیدی و صنعتی به عنوان جواز تاسیس شناخته می‌شود و علاوه بر اینکه به دارنده، اجازه فعالیت در این بخش‌ها را می‌دهد، مزایای دیگری نیز دارد. با توجه به این که اخذ جواز تاسیس مانند سایر مجوزهای قانونی طی فرآیند و مراحل خاصی صورت می‌گیرد، در این مطلب قصد داریم، مراحل و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن را بیان کنیم.


کاربرد جواز تاسیس

جواز تاسیس به مجوزی گفته می‌شود که وزارت صنعت برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی صادر می‌کند.  اشخاص حقیقی و حقوقی چنانچه قصد تاسیس یک واحد تولیدی را داشته باشند، در قدم اول ‌باید نسبت به اخذ جواز تاسیس اقدام نمایند. این مجوز برای انواع فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صادر می‌شود و علاوه بر وزارت صنعت، نهادهای مختلفی امکان صدور آن را دارند. جهت آشنایی با سایر کاربردهای جواز تاسیس، مطلب مزایای جواز تاسیس را مطالعه نمایید.


مراحل و مدارک اخذ جواز تاسیس

جواز تاسیس نیز مانند سایر مجوزهای قانونی علاوه بر احراز شرایط نیازمند ارائه مدارک و طی مراحلی است. در ادامه این مراحل را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانید
ماهیت جواز تأسیس و مزایای اخذ آن

شناسایی مرجع

برای دریافت جواز تاسیس در ابتدا باید نوع فعالیت خود را مشخص نمایید و با توجه به آن از مرجع مربوطه تقاضای صدور مجوز کنید. در حقیقت جواز تاسیس از مراجع مختلفی صادر می‌شود که در قدم اول، شما باید نسبت به شناسایی مرجع صادرکننده اقدام کنید. برای مثال فعالیت در شهرک‌های صنعتی نیازمند دریافت جواز تاسیس از وزارت صنعت و معدن است و برای انجام فعالیت کشاورزی باید جواز مربوطه را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت نمایید.

مطلب پیشنهادی:   دردسر جدید رقبا؛ اپل اختراع «Slide to unlock» را انحصاری کرد!

شرایط اخذ جواز تاسیس

پس از شناسایی مرجع صادرکننده مجوز نسبت به فعالیت شغلی، شرایط متقاضی باید احراز شود. برای مثال شرایط اخذ مجوز از وزارت صنعت و معندن عبارت‌اند از:

شرایط اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقیقی

  • تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
  • حداقل سن ۱۸ سال تمام
  • دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت (ویژه‌ی آقایان)

شرایط اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقوقی

  • به ثبت رساندن شرکت
  • آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
  • تقاضانامه
  • تهیه طرح توجیهی
  • داشتن پایان خدمت یا معافیت (مخصوص مدیرعامل شرکت)


مدارک اخذ جواز تاسیس

جواز تاسیس، مجوزی‌ست که برای  اشخاص حقیقی یا حقوقی برای سرمایه‌گذاری یا فعالیت در زمینه‌ تولیدی و صنعتی صادر می‌شود. به همین دلیل در هنگام اخذ جواز تاسیس باید تعیین شود که قرار است طرح برای فرد راه‌اندازی شود یا شرکت. چنانچه کارخانه و واحد تولیدی به نام شخص تاسیس شود حقیقی و چنانچه برای شرکت باشد به‌صورت حقوقی صادر می‌گردد. تنها تفاوتی که در این دو نوع جواز وجود دارد مدارک و برخی مزایاست.

بیشتر بدانید
۹ دستورالعمل برای ثبت شرکت‌ها

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت جواز تاسیس از وزارت صنعت و معدن باید مدارک زیر را ارائه نمایند:

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی

  • شناسنامه و کارت ملی مالک
  • کارت پایان خدمت مالک
  • وکالتنامه محضری (صرفا جهت اخذ جواز تاسیس مورد نظر از وزارت صنایع و معادن)
  • اطلاعات تماس مالک (شماره تماس ثابت، شماره همراه، کد پستی و آدرس)

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی

  • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • کارت پایان خدمت مدیرعامل
  • اوراق ثبتی شرکت و آگهی تاسیس
  • آخرین تغییرات  هیئت مدیره و آدرس شرکت
  • وکالتنامه محضری (صرفا جهت اخذ جواز تاسیس مورد نظر از وزارت صنایع و معادن)
  • اطلاعات تماس  مالک (شماره تماس ثابت، شماره هراه، کدپستی و آدرس)
مطلب پیشنهادی:   اختراع جدید محققان MIT و جاودانگی داده ها در این رابطه بیشتر بخوانید

مدت اعتبار جواز تاسیس

جواز تاسیس مانند سایر مجوزهای قانونی برای مدت مشخصی صادر می‌شود و دارنده در صورتی که بخواهد از آن برای مدت بیشتری استفاده کند، باید جواز مورد نظر را تمدید نماید. برای مثلمدت اعتبار اولیه جواز تاسیس از وزارت صنعت و معدن، یک سال است.

توصیه مرکز نوآوری و کارآفرینی تک:
در صورتی‌که فعالیت تولیدی و صنعتی شما بیش از مدت یک‌سال ادامه دارد، پیش از انقضای مدت نسبت به تمدید آن اقدام کنید، در غیر این صورت مجوز شما خود به ‌خود باطل می‌شود.


نکات جواز تاسیس

توجه نمایید که بعد از اخذ جواز، می‌توانید آن را به غیر منتقل کنید، به شرطی که انتقال­‌گیرنده هم واجد شرایط اخذ جواز تأسیس باشد. به‌عبارت ‌دیگر مانع اصولی در نقل ‌و انتقال آن وجود ندارد.

بیشتر بدانید
مهم‌ترین نکات در تمدید جواز تأسیس

مرجع صادرکننده‌ جواز تاسیس برحسب نوع فعالیت اقتصادی مدنظر کار سرمایه‌گذار متفاوت است؛ بنابراین باید با توجه به نوع فعالیت، اقدام به اخذ جواز تاسیس نمایید.

در اخذ جواز تاسیس باید به نوع کالاهای موضوع جواز توجه شود و در یک جواز، حداکثر تا ۴ کالا مرتبط با هم ذکر می‌گردد.

پس از اخذ جواز، متقاضیان می‌توانند پروانه بهره‌برداری را اخذ نمایند.

در شهرک‌های صنعتی، زمینی با توجه به متراژهای درج‌ شده در جواز باید خریداری شود. در واقع اخذ جواز، پیش­‌نیاز خرید زمین در این شهرک­‌ها است.

توصیه مرکز نوآوری و کارآفرینی تک:
شما باید اطلاعات کاملی در خصوص طرح مورد نظر خود برای فعالیت تولیدی یا صنعتی داشته باشید تا در فرآیند اخذ مجوز مشکلی ایجاد نشود.

مطلب پیشنهادی:   محققان کشور موفق به تولید سوخت پاک از آب شدند

در مرحله اخذ مجوز تاسیس شما نیازی به معرفی زمین ندارید ولی در تمدید آن، معرفی زمین ضروری‌ست.


اخذ جواز تاسیس با مرکز نوآوری و کارآفرینی تک

مجموعه مرکز نوآوری و کارآفرینی تک، امکان انجام امور ثبتی و حقوقی کسب و کار شما را به صورت آنلاین و با مشاوره رایگان فراهم کرده است. جواز تاسیس نیز به عنوان یکی از مواردی که در کسب و کارهای تولیدی و صنعتی به آن نیاز دارید، از جمله خدماتی‌ست که مرکز نوآوری و کارآفرینی تک به شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌دهد، به همین منظور شما می‌توانید برای اخذ جواز تاسیس یا تمدید آن با مرکز نوآوری و کارآفرینی تک تماس بگیرید.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!