rnrnrn
ابداع نوعی نانوموتور مولد برق از گرما

ابداع نوعی نانوموتور مولد برق از گرما

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ابداع نوعی نانوموتور مولد برق از گرماReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

nپژوهشگران انگلیسی موفق به ارائه نوع جدیدی از موتورهای نانومقیاس شدند که قادرند از انرژی هدر رفته به صورت گرما، الکتریسیته تولید کنند.

n

n

nبه گزارش سرویس فناوری ایسنا، «اندریو جوردن» استاد دانشگاه روچستر می‌گوید: این سیستم بسیار ساده است، در آن از نقاط کوانتومی با ویژگی‌های مشخص استفاده شده است. این نقاط قادرند گرما را جذب کنند. هرچند ساختار آنها ساده است، اما مقدار انرژی که این سیستم قادر به تولید آن است از تمام نانوموتورهایی که تا کنون ساخته شده، بیشتر است. با انجام این پروژه می‌توان میکرومدارهای کارا ساخت


————————————-

n.

n

n

nابعاد این موتور میکروسکوپی است و هیچ بخش متحرکی ندارد. هر بخش تنها مقدار اندکی انرژی تولید می‌کند، چیزی کمتر از یک میلیونیوم آنچه که لامپ رشته‌ای مصرف می‌کند. اما با ترکیب این انرژی‌های اندک که توسط بخش‌های مختلف تولید می‌شود، محققان توانستند ساختاری ایجاد کنند با ابعاد یک اینچ مربع که توانایی تولید یک وات انرژی را دارد. این در حالی است که این سیستم جدید برای تولید این مقدار انرژی تنها یک درجه سانتیگراد افزایش دما خواهد داشت. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌تواند مصرف انرژی را در کامپیوترها کاهش دهد.

n

n

nنتایج این پژوهش در نشریه «Physical Review B» به چاپ رسیده است. نویسندگان این مقاله علاوه بر «جوردن»، «جورن سوتمان» و «مارکوس بوتیکر» از دانشگاه جنوا و «رافائل سانچز» از موسسه مادرید هستند.

n

n

n«جوردن» می‌گوید: هر یک از این نانوموتورها بر اساس دو نقطه کوانتومی کنار هم ایجاد شده‌اند که جریان الکتریکی از یکی به دیگری منتقل می‌شود. در واقع نقاط کوانتومی سیستم‌هایی هستند که به‌ دلیل ابعاد کوچک‌شان به‌ صورت یک جسم در مکانیک کوانتوم تلقی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:   آثار ادبی و هنری

n

n

nمسیر حرکت الکترون میان دو نقطه کوانتومی طوری طراحی شده که شیب نسبتا تندی داشته باشد که حرکت با دشواری انجام شود. برای این که الکترون بتواند از این مانع عبور کند، نیازمند انرژی است. الکترون‌ها انرژی را از وسط این منطقه گرفته و به‌ سوی دیگر آن می‌روند، وسط نقاط کوانتومی منطقه داغ محسوب می‌شود. این انرژی از گرما گرفته شده و الکترون با حرکت خود انرژی الکتریسیته تولید می‌کند. در این سیستم از پدیده تونل زنی رزونانسی استفاده شده است، به‌ طوری که در آن نقاط کوانتومی فیلتر‌های کامل انرژی هستند. زمانی که سیستم در مود تونل‌زنی رزونانسی است، الکترون‌ها از میان نقاط کوانتومی عبور می‌کنند.

n

n

nانتهای پیام

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!