rnrnrn
اختراع اتودلاك براي جانبازان و معلولان

اختراع اتودلاك براي جانبازان و معلولان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



اختراع اتودلاك براي جانبازان و معلولانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nدستگاه خودشوينده بدن به نام اتودلاك توسط يك جوان اختراع شد. احسان ايزدي اصل كارشناس روانشناسي عمومي درباره اختراع خود كه بيشتر براي استفاده جانبازان و معلولان آن را ساخته است، مي گويد: هدف من از ساخت اين دستگاه

————————————-

nراحتي در فرايند شست وشوي بدن، صرفه جويي در مصرف آب، كاهش انرژي مصرفي بدن هنگام استحمام، كاهش زمان شست وشو، صرفه جويي در استفاده از مواد شوينده، شست وشوي كامل كمر و پشت و كل بدن بدون كمك ديگران، سهولت استحمام كهنسالان، معلولان و جانبازان و همچنين ماساژ عضلات بدن پس از استحمام بدون نياز به كمك ديگران و از همه مهمتر حفظ حريم خصوصي براي افراد معلول و ناتوان است.
n     وي در توضيح نحوه كاركرد اتودلاك مي گويد: در اين اختراع، فرد تنها با فشار يك دكمه و ايستادن مقابل دستگاه مورد شست وشو قرار مي گيرد. استفاده از اين دستگاه نيازي به استفاده مداوم از آب ندارد و فرد تنها در آبكشي از آب استفاده مي كند بنابراين در مصرف آب صرفه جويي مي شود. استفاده از اين دستگاه كمترين مصرف انرژي انساني را نياز دارد (فقط جهت ايستادن جلوي دستگاه) به طوري كه افراد در خستگي مفرط نيز مي توانند يك شست وشوي كامل را تجربه كنند. مواد شوينده تنها يكبار روي دستگاه قرار مي گيرد و تا انتها نيازي به اضافه كردن مواد نيست. با پشت كردن به دستگاه و با چرخش دوراني كلاهك مشكل ترين قسمت هاي بدن كه دست انسان به آن نمي رسد مثل پشت و كمر شسته مي شود و ديگر نيازي به كمك ديگران نيست.
n     ايزدي اصل مي افزايد: كاربردهاي اين اختراع در مصارف خانگي، صنعتي و سالمندان و معلولان است. در خانه جهت استحمام روزانه و در مصارف صنعتي به عنوان يك حمام سريع براي كارگرها و مكان هاي مورد نياز ديگر همچون پادگان ها، بيمارستان ها، اورژانس، آتش نشاني و در كل هر جا كه نياز به استحمام فوري باشد اين اختراع در آنجا كاربرد خواهد داشت.
n     مخترع اتودلاك اضافه مي كند: دستگاه شست وشو دهنده اتوماتيك بدن براي نخستين بار در جهان ساخته شده و نمونه خارجي آن در هيچ كشوري وجود ندارد. دستگاه با ابعاد ۱۵۰×30×30 سانتيمتر روي ديوار حمام نصب مي شود و سپس با استفاده از ريموت از راه دور يا كنترل مركزي كه كنار دستگاه تعبيه شده دستگاه شروع به شست وشوي بدن مي كند. يك صفحه گرد با روكش نرم يا خشك(شبيه ليف، ابر، كيسه) به انتخاب كاربر كه از قبل به شوينده دلخواه آغشته شده است شروع به چرخش كرده و بدن را مورد شست وشو قرار مي دهد و با استفاده از كليدها به بالاو پائين قابل انتقال است و در طول بدن قابل تنظيم است. اتودلاك علاوه بر افزايش سرعت استحمام (يك حمام كامل در ۱۰ دقيقه) و ايجاد صرفه جويي در مصرف آب مي تواند پس از هر بار استحمام با تعويض ساده صفحه به ماساژ كامل بدن بپردازد.
n     حمام اتوماتيك توسط بخش اختراعات سازمان مركزي دانشگاه آزاد داوري به تاييد رسيده و پس از آن در اداره كل مالكيت صنعتي (اداره اختراعات) پس از استعلامات دقيق موفق به دريافت گواهينامه ثبت اختراع شده است. با توجه به نبود كالاي مشابهي در هيچ كجاي جهان (طبق استعلامات به عمل آمده در مراجع داراي صلاحيت) اين دستگاه مي تواند برد صادرات وسيعي داشته باشد و علاوه بر ارز آوري فراوان و افزايش چشمگير صادرات غير نفتي نام ايران را در باب پيشتازي توليد و ابداع و اختراع در سراسر جهان مطرح سازد.
n    
n    
n روزنامه ايران، شماره ۵۰۷۹ به تاريخ ۲۷/۲/۹۱، صفحه ۱۰ (دانش)

مطلب پیشنهادی:   مخترع پیامک درگذشت

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!