rnrnrn
ارتباطات مخابراتی سریع و ایمن با الهام از بال پروانه

ارتباطات مخابراتی سریع و ایمن با الهام از بال پروانه

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ارتباطات مخابراتی سریع و ایمن با الهام از بال پروانهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

nمحققان با الهام از ساختارهای میکروسکوپی بالهای پروانه، یک ابزار نانویی ساخته اند که قطر آن از تارموی انسان کمتر است و امکان ارتباطات اوپتیکی را سریع تر و ایمن تر می کند.

n

nیک گروه بین المللی از پژووهشگران دانشگاه فناوری سوین برن در استرالیا و دانشگاه ارلانگن – نارنبرنگ در آلمان یک کریستال فوتونیک تولید کرده اند که نور قطبی شده ای را به طور چرخشی به سمت راست و چپ تقسیم می کند.

n

n

n

n

nطرح این کریستال از پروانه 'Callophrys Rubi' الهام گرفته شده است که ساختارهای نانویی سه بعدی درون بالهای آن رنگ سبز زنده و درخشانی به این حشره می دهد. اگرچه حشرات دیگر نیز ساختار های نانویی در بالهای خود دارند که رنگ به آنها می دهد اما پروانه  'Callophrys Rubi' یک تفاوت مهم با بقیه دارد


————————————-

n.

n

nدکتر مارک ترنر مجری این طرح گفت: بالهای این پروانه حاوی یک آرایه عظیم از حلقه های فنری نانومقیاس است که ارتباطات تناتنگی را شکل می دهند که یک ماده اوپتیکی منحصر به فرد ایجاد می کنند. ما از این مفهوم برای ساخت ابزار کریستالی فوتونیکی استفاده کردیم.

n

nاین دانش پژوهان با استفاده از فناوری نانو لیزر سه بعدی، کریستال فوتونیکی با ویژگی هایی ساختند که در کریستالهای طبیعی وجود ندارد. از جمله این ویژگی ها، قطبی سازی چرخشی است. این ابزار مینیاتوری بیش از ۷۵۰ هزار میله نانویی پلیمری ریز دارد.

n

nاین کریستال فوتونیک مانند یک پرتو تقسیم کننده قطبی ساز مینیاتوری عمل می کند که در فناوری های مدرن مانند مخابرات، میکروسکوپ و چند رسانه ای کاربرد دارد. کریستال طبیعی مورد استفاده در این فناوریها نور را به صورت خطی نه به صورت چرخشی قطبی می کنند.

مطلب پیشنهادی:   جشنواره های ملی و منطقه ای نوآوری و شکوفایی؛بسترساز تجاری سازی اختراعات در کشور

n

nپروفسور مین گو مدیر مرکز میکروفوتونیک سوین برن گفت: معتقدیم نخستین جدا ساز پرتو کایرال کریستال فوتونیک نانومقیاس را ساخته ایم.

n

nاین کریستال می تواند در ساخت مدارات فوتونیکی تلفیقی بکار گرفته شود که نقش مهمی را در ارتباطات فوتونیکی، تصویربرداری، محاسبات و حسگرها ایفا می کنند.

n

nگو معتقد است: این فناوری احتمالات جدیدی را برای هدایت نور در وسایل نانوفوتونیک فراهم کرده و ما را یک گام به ساخت تراشه های اوپتیکی نزدیک می کند که می توانند بر مشکلات پهنای باند برای شبکه های اوپنیکی بسیار پرسرعت، غلبه کنند.

n

nنتایج این تحقیقات درنشریه نیچر فوتونیکس منتشر شده است.

n

n

nمنبع : خبرگزاری مهر

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!