rnrnrn
ایران و پاکستان فعال سازی بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر را تسریع می‌کنند

ایران و پاکستان فعال سازی بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر را تسریع می‌کنند

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 13 مارس 2024
  • |
  • بدون دیدگاه



ایران و پاکستان فعال سازی بازارچه‌های مرزی و تجارت تهاتر را تسریع می‌کنند

 

جوان آنلاین:«ایرج حسن پور» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان روز شنبه و در حاشیه برگزاری دهمین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی در شهر «کویته» پاکستان افزود: بهره‌برداری از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با پاکستان همواره در دستورکار قرار داشته و در جلسات کمیته‌های مشترک با جدیت مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ۱۸ بازارچه مرزی و خرده فروشی با افغانستان و پاکستان داریم و تلاش شده تا اقدامات لازم برای روان سازی تجارت از جمله رسیدگی به مسائل حمل و نقل، تعرفه، گمرکات، ارتباطات ریلی و تسهیل صدور روادید در دهمین اجلاس کمیته مشترک تجارت مرزی پیگیری شود.

این مسئول استانی با تاکید بر نقش وزارت خارجه و همچنین نقش سرکنسولگری ایران در کویته در تسهیل امور تجاری دوکشور افزود: با توجه به عزم ایران و پاکستان برای تحقق حجم ۵ میلیارد دلاری در تجارت مشترک، تسهیلات لازم برای تجار دو کشور فراهم می‌شود.

وی گفت: در اجلاس ۲ روزه کمیته مشترک تجارت مرزی مسائل مرتبط با امور بانکی، افتتاح گذرگاه‌های جدید مرزی، برقراری خطوط هوایی بین کویته با زاهدان و چابهار و بالعکس، پذیرش توریسم سلامت، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی ۲ کشور، عملیاتی کردن سازوکار تهاتر و تسهیل سفر زوار پاکستانی مورد بررسی قرار گرفت.

حسن پور افزود: مسوولان ایران و پاکستان بر تسریع سازوکار تهاتر در تجارت و فعال سازی بازارچه‌های مرزی توافق کردند. با توجه به آماده شدن زیرساخت‌ مرز “پیشین” انتظار می‌رود ماه آینده و در ایام دهه فجر این بازارچه‌ افتتاح شود نیز افتتاح بازارچه مرزی “ریمدان” در مرحله بعدی قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:   کارآفرینی با کارگری فرق دارد!

وی اظهار داشت: طرف پاکستانی همکاری با استان سیستان و بلوچستان در بخش شیلات و باغبانی را مطرح کرد و متقابلا هیات کشورمان نیز برای میزبانی از هیات‌های علمی و دانشگاهی در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

رئیس هیات ایرانی گفت: ماموریت پیگیری سازوکار تهاتر به اتاق‌های بازرگانی زاهدان و کویته موکول شده و انتظار می‌رود تسریع در اجرای این طرح به گسترش تجارت دوجانبه و کسب منافع اقتصادی در مرزهای دو کشور کمک کند.

دهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان، با محور توسعه مناسبات بازرگانی، روان سازی حمل و نقل و تسهیل امور گمرکی با حضور هیات‌های دو کشور روز گذشته (جمعه) در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان آغاز به کار کرد.

اجلاس نهمین کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان اواسط خردادماه سال ۱۴۰۱ در زاهدان برگزار شد.

استان سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان حدود یکهزار کیلومتر مرز مشترک دارد که خود، ظرفیت بزرگی در موضوع تجارت و مبادلات مرزی با این کشور بزرگ و پرجمعیت است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!