rnrnrn
برای نخستین بار در کشور سایت راداری جبال بارز جیرفت بازسازی و افتتاح شد

برای نخستین بار در کشور سایت راداری جبال بارز جیرفت بازسازی و افتتاح شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



برای نخستین بار در کشور سایت راداری جبال بارز جیرفت بازسازی و افتتاح شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nبا تلاش پژوهشگران پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، سایت راداری جبال بارز جیرفت پس از تعمیر و بازسازی در شبکه عملیاتی قرار گرفت.

n

n

n


————————————-

n

nبه گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با تلاش پژوهشگران پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، سایت راداری جبال بارز جیرفت پس از تعمیر و بازسازی در شبکه عملیاتی قرار گرفت.

n

nرئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: این رادار که در ارتفاعات ۳۳۸۰ متری جبال بارز جیرفت مستقر است، یکی از ۱۶ رادار ثانویه مونو پالس سازمان هواپیمایی کشوری است که وظیفه پوشش راداری بخشی از مناطق مرکزی کشور به شعاع ۲۰۰ کیلومتر را بر عهده دارد.

n

nمهدی فدایی افزود: درزمستان سال ۱۳۸۶ و پس از بارش برف و یخبندان سنگین، آنتن این رادار سقوط کرده و پس ازآسیب دیدگی شدید از چرخه عملیاتی خارج شد که با تلاش محققان دانشگاه صنعتی اصفهان این آنتن بازسازی و در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

n

nوی به عدم همکاری شرکت فرانسوی سازنده این رادار در ارائه تجهیزات و بازسازی آن به دلیل تحریم‌ها علیه کشور اشاره و تصریح کرد: محققان دانشگاه صنعتی اصفهان طی بیش از ده هزار ساعت کار کارشناسی، تحلیل، طراحی و شبیه‌سازی‌های پیچیده برروی قسمت‌های مختلف آن همانند بدنه، شبکه تغذیه و المان‌های آنتن، برای نخستین بار در کشور موفق به بازسازی و تعمیر این نوع رادار شدند.

مطلب پیشنهادی:   کلاغ رباتیک 9.7 گرمی رادار گریز برای ماموریت‌های شناسایی

n

nوی افزود: پس از تعمیر و بازسازی رادار جبال بارز جیرفت، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به آزمایش نتایج تعمیرات آن پرداختند که تست میدانی (SAT) آنتن حاکی از تطابق تمامی پارامترهای پخش و دریافت انرژی آن بر اساس استاندارد های روز دنیا بود.

n

nفدایی با اشاره به تست موفق پروازی آنتن و سیستم این رادار توسط سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: اطلاعات رادار جبال بارز جیرفت پس از بهره برداری در مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور، هم اکنون در شبکه عملیاتی قرار گرفته است.

n

nوی ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت تحلیل و شبیه‌سازی کامل آنتن‌های بزرگ و بومی‌سازی دانش فنی ساخت آنتن‌های SSR با تکنولوژی روز دنیا در دانشگاه صنعتی اصفهان را از جمله دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با تعمیر وبازسازی رادار جبال بارز جیرفت ضمن یک صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، تحریم‌های موجود در این بخش نیز شکسته شد.

n

nخاطرنشان می‌شود پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان، به عنوان بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات راداری کشور تاکنون چندین پروژه بزرگ در این بخش را به سرانجام رسانده است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!