rnrnrn
بررسي ساخت واکسن هپاتيت B حاوي نانوذرات پليمري

بررسي ساخت واکسن هپاتيت B حاوي نانوذرات پليمري

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



بررسي ساخت واکسن هپاتيت B حاوي نانوذرات پليمريReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nمحققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد با همکاري کارشناسان مرکز تحقيقات دارويي لايدن آمستردام و انستيتو واکسن هلند در قالب يک طرح تحقيقاتي به بررسي ساخت واکسن هپاتيت B حاوي نانوذرات پليمري پرداختند.

n

n

n


————————————-

nبه گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محسن تفقدي- سرپرست گروه محققان و معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اعلام این خبر گفت:‌ نانوذرات استفاده شده در این تحقیقات، ‏کیتوزان و تری متیل کیتوزان است که روش تولید آن ساده بوده و در صنایع دارویی و تولید واکسن کابرد دارد. این ‏واکسن می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت ‏B‏ به کار رود.‏

n

nوي خاطر نشان کرد:‌ بسیاری از واکسن‌های معمول از طریق تزریق داخل عضلانی یا زیرپوستی استفاده می‌شوند. ‏اگرچه این واکسیناسیون پاسخ ایمنی قوی و مقاوم سیستم را در پی دارد، اما به دلیل اشکالاتی در ارتباط با تجویز تزریقی ‏مانند درد پس از تزریق و عدم ایمنی مخاطی، محققان به دنبال توسعه راهبرد‌های غیرتهاجمی ایمن‌سازی هستند. از ‏این رو، روش‌های ایمن ‌سازی مخاطی به ویژه تجویز از راه بینی از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

n

nمعاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد:‌ در این راستا در اين طرح تحقيقاتي نانو ذرات پلیمری کیتوزان و تری ‏متیل کیتوزان به عنوان حامل/ایمنی واکسن هپاتیت ‏B‏ مورد بررسي قرار گرفت.

n

nتفقدي با اشاره به اينکه در اين طرح پژوهشگران با محصور کردن واکسن هپاتیت ‏B‏ درون این نانوذرات پلیمری ‏به دنبال افزایش پاسخ ایمنی و دستیابی به واکسنی بودند که علاوه‌ بر تزریق، با تجویز از راه بینی نیز ایجاد ایمنی ‏کند، خاطر نشان کرد:‌ برای این منظور نانو ذرات کیتوزان و تری متیل کیتوزان حاوی آنتی ژن با ابعاد و بار سطحی مناسب تهیه و سپس خصوصیات مختلف آنها از جمله اثر آنها بر روی ‏سلول‌های زنده، اثر آنها بر روی اتصالات بین سلولی و اثرگذاری آنها بر سلول‌های ایمنی ارزیابی شد.

مطلب پیشنهادی:   افتتاح مرکز رشد و فناوري انرژي در خراسان رضوي

n

nوي افزود:‌ در مطالعات درون تن، ‏فرمولاسیون‌های مختلف این نانو ذرات در دوزهای مختلف از راه بینی و تزریقی در موش آزمایش شدند و پاسخ‌های ایمنی شامل عیار آنتی بادی‌ها و سایتوکاین‌های ‏مختلف مورد بررسی قرار گرفت که نتایج به دست آمده حاکی از اثربخشی مناسب این نانوذرات در افزایش پاسخ ایمنی و ‏مخاطی بود.

n

nمعاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار اميدواري کرد:‌ با تکمیل مطالعات بالینی و تایید نتایج در ‏انسان، گامی به سمت تجویز مخاطی واکسن‌ها و حذف تزریق برداشته خواهد شد. همچنین با ایجاد آنتی بادی‌های ‏محافظتی در ترشحات مخاطی، محافظت موثرتری علیه بیماری‌های وارده از راه مخاط ایجاد خواهد شد.

n

nنتايج به دست آمده حاکي از اثربخشي مناسب اين نانوذرات در مجله Vaccine (جلد ۳۰، شماره ۳۶، ماه آگوست سال ۲۰۱۲) منتشر شده است.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!