rnrnrn
بهبود جراحی مغز با تصویربرداری لیزری

بهبود جراحی مغز با تصویربرداری لیزری

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



بهبود جراحی مغز با تصویربرداری لیزریReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

nپژوهشگران یک فناوری جدید تصویربرداری لیزری عرضه کرده اند که می تواند با ایجاد تمایز بین بافت سرطانی و بافت سالم، جراحی مغز را دقیق تر کند.

n

n

n

n

nگروهی از دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان و دانشگاه هاروارد چگونگی کمک این شیوه به جراح در "مشاهده" کوچک ترین مناطق از سلول های سرطانی در بافت مغز را توصیف کرده اند.

n

nاین کشف بر پدیده فیزیکی پراکندگی رامان تکیه دارد که در آن درخشش لیزر بر روی یک جسم، الگوی رنگی منحصر به فردی از نور پراکنده شده را منتشر می کند که ترکیب شیمیایی آن را نشان می  دهد


————————————-

n.

n

nکشف پدیده پراکندگی رامان که به نام دانشمند هندی کاشف آن نام گذاری شده است در سال ۱۹۳۰ جایزه نوبل فیزیک را به خود اختصاص داد.

n

nاین سیستم جدید تصویربردای که میکروسکوپ "شبیه سازی پراکندگی رامان" (SRS) نام دارد یک نقشه رمزی رنگی را فراهم می کند که محققان از آن برای ایجاد تمایز بین بافت سالم و سرطانی مغز استفاده می کنند.

n

nآنها از این شیوه برای ایجاد تمایز سرطان از بافت سالم در مغز موش های زنده استفاده کرده و سپس نشان دادند که کاربرد این شیوه در بافت برداشته شده از بیمار مبتلا به سرطان مغز گلیوبلاستوم مولتی فورم که یکی از کشنده ترین سرطانهای مغز است امکان پذیر است.

n

n"دانیل اورینگر" یکی از مجریان این تحقیق گفت: اگرچه جراحی سرطان مغز از بسیار جهات پیشرفت کرده است اما احتمال جان سالم به در بردن بیمار هنوز بسیار کم است دلیل این امر تا حدودی این است که جراحان نمی توانند مطمئن باشند که تمامی بافت تومور را پیش از پایان جراحی برداشته اند.

مطلب پیشنهادی:   خبر مرگ سایت

n

nوی افزود: به ابزارآلات بهتری برای مشاهده تومور در طول جراحی نیاز داریم و میکروسکوپ SRS بسیار امیدوار کننده است. با این میکروسکوپ می توانیم چیزهایی را مشاهده کنیم که با میکروسکوپ های جراحی معمولی امکان مشاهده ندارند.

n

nطی ۱۵ سال گذشته، "سانی زی" از دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این تحقیقات این شیوه را برای تصویربرداری شیمیایی پرسرعت، ارتقا داده است.

n

nبا تقویت سیگنال ضعیف رامان به بیش از ۱۰ هزار برابر، اکنون امکان تهیه تصویر SRS چند رنگی ازبافت زنده یا مواد دیگر فراهم شده است.

n

nاین محققان می توانند ۳۰ تصویر جدید را در هر ثانیه تهیه کنند سرعتی که برای تهیه تصویر ویدیویی از بافت در زمان واقعی، لازم است.

n

nاین شیوه می تواند بافت تومور را از بافت طبیعی با دقت بسیار بالایی تمایز دهد و این کار را با تشخیص تفاوت بین سیگنال ساطع شده از ساختار سلولی متراکم بافت تومور و ماده سفید و خاکستری سالم طبیعی انجام می دهد.

n

nنتایج این تحقیقات درنشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.منبع خبرگزاری مهر

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!