rnrnrn
تجاری سازی دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی/ارتباط با مراکز علمی دنیا در راستای مقاطع عالی تحصیلی

تجاری سازی دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی/ارتباط با مراکز علمی دنیا در راستای مقاطع عالی تحصیلی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تجاری سازی دستاوردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی/ارتباط با مراکز علمی دنیا در راستای مقاطع عالی تحصیلیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nرئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با تصمیم هیات موسس دانشگاه در تلاش هستیم تا دستاوردهای علمی باارزش اساتید و دانشجویان را به مرحله تجاری سازی برسانیم.

n

nبه گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آنا، آیت الله  اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بازدید از بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در تالار علامه امینی این واحد دانشگاهی و در جمع دانشگاهیان و مسئولان استانی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه به همت و اراده حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی و با ۵ میلیون تومان به این مرحله رسیده است.
nهاشمی رفسنجانی گفت: زمین این دانشگاه در ۱۰۰ هکتار و این تاسیسات کنونی که در نمایشگاه پژوهشی دانشگاه بازدید شد، انبوهی از انواع دستاوردهای دانشجویان و اساتید بوده و همه اینها ابتکارات و اختراعاتی است که روزی به ثمر می رسد و متاسفانه از گذشته تا به حال وضعیت به گونه ای است که این دستاوردها به نهایت نمی رسد و در حد همان دستاورد اولیه و کمی جلوتر می ماند و به مهندسی و مرحله اجرا نمی رسد


————————————-

n.
nوی در این خصوص ادامه داد: یکی از تصمیمات هیات موسس دانشگاه آزاد این است که در تلاش هستیم دستاوردهای باارزش علمی که از سوی اساتید و دانشجویان به دست می آید را با کمک خود دانشگاه به مرحله تجاری سازی برسانیم و بزودی در این خصوص پارک هایی در سراسر کشور از سوی دانشگاه آزاد  تاسیس خواهد شد و دانشگاه توانایی این کار را به خاطر وسعت و امکانات علمی خود دارد

n

n.
nهاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه خود دانشگاه باید در تصمیمی که قرار است به عمل بیاید، شریک شود، گفت: افزون بر این باید از بانک های کشور در این زمینه با سود ارزان استفاده کند تا بتواند این دستاوردها را با بازار عرضه کند و شروع این حرکت به صورت جدی و پیگیر می تواند تحول بزرگی در خودکفایی کشور بوجود بیاورد و حداقل بازارهای منطقه را قبضه کند و ما افق خوبی را در این زمینه دیده و ارزیابی کرده ایم.

مطلب پیشنهادی:   اختراع سیستم ساماندهی اطلاعات خبرنگاران در شیراز

n

nوی با بیان اینکه این مطالب باید در کلاس ها به گوش اساتید و دانشجویان رسانده شود، بیان داشت: همه باید به فکر این راه باشند به هر حال دنیا از همین راه  به این توسعه بزرگ رسیده است، گاهی حرفی یک دانشجوی خوش استعداد می زند و ایده ای به ذهنش می رسد و تبدیل به موجودی کوچک می شود و آن موجود قابل توسعه در همه بخش هاست.
nرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همین طور که این دانشگاه(واحد کرمانشاه) با این مبلغ کوچک به اینجا رسیده و هیچ کمکی از جایی دریافت نکرده همه دانشگاه آزاد اسلامی هم همین طور است، ما وقتی با پیشنهاد جاسبی در میان سران آن زمان کشور قانع شدیم که این کار ضروری است دست خالی شروع کردیم.

n

nهاشمی رفسنجانی با تشریح سرگذشت تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آن زمان جو منفی و مخالفت ها زیاد و کارها برای بخش خصوصی سخت بود و هر فعالیت خصوصی در اوا انقلاب به دولتی تبدیل می شد، مانند بسیاری از مدرسه های معمولی و دانشگاه ملی و در این راستا کار دانشگاهی در بخش خصوصی بسیار سخت بود.

n

nوی با اشاره به بحث تحصیل رایگان در قانون اساسی اظهار داشت: با کمک امام راحل مدارس ملی شده را برگرداندیم و با وجود کار سختی که در پیش داشتیم، طرح ما این بود که کاری کشوری انجام بدهیم و در این خصوص از فضاهای خالی، حسینیه ها، مساجد، مدارس و وقت های خالی اساتید و مدیران با تحصیلات عالیه استفاده کنیم.

n

nرئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به سختی های کنکور در آن زمان و ورود سخت جوانان به دانشگاه ها و وضعیت روانی خانواده ها اشاره کرد و ادامه داد: این وضعیت که امام بخوبی از آن آگاه بودند باعث شد که پیشنهاد خود را خدمت امام مطرح کردیم و ایشان با کمک یک میلیونی خود قول همکاری و حمایت دادند.

مطلب پیشنهادی:   تشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نور

n

nهاشمی رفسنجانی با اشاره به اهمیت علم و اینکه بسیاری از چیزها باید از علم نشات بگیرد، اضافه کرد: در آن زمان دانشگاه به عنوان یک نیاز مطرح بود و بواسطه همین نیاز و احتیاج راه خود را به سوی تحقق پیش برد و امروز به این مرحله رسیده است که حتی دانشجویان خود را بدون کنکور به جز رشته هایی خاص جذب می کند و بدین ترتیب دانشگاه راه را باز کرد.
nرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ثابت کرد که بدون کمک دولتی می توان کار کرد، گفت: کمک مردم دانشگاه را به این مرحله رسانده است تا جایی که امروز مردم حاضرند حتی در مقاطع ابتدایی و مقاطع پایین تر برای رشد فرزندان خود هزینه کنند.

n

nوی با بیان اینکه اساس حرکت تکاملی انسان در احساس نیاز است، اظهار داشت: همان گونه که اوایل انقلاب نیاز کار خود را کرد و دانشگاه بوجود آمد و تحرک لازم را ایجاد کرد و امروز به حدی رسیده ایم که در مرحله کارشناسی و کاردانی ظرفیت کشور کامل است.
nرئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نیاز امروز جامعه افزود: امروز همه برای ورود به مقاطع بالاتر و ارشد و دکترا تلاش می کنند که این نیاز بسیار مهم است و باعث خواهد شد که اگر به این نیاز توجه کنیم در آینده دانشمندان تراز اول دنیا را خواهیم داشت و این مهم غیر ممکن نیست.

n

nهاشمی رفسنجانی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سبب شد تا دیگر دانشگاه ها هم به میدان آمدند، افزود: حتی دولت برای رقابت با دانشگاه آزاد ، دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی را توسعه داد تا قدرت دانشگاه آزاد را بگیرد هرچند که هدف آنها هم توسعه علم است.
nرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید کمر همت را برای مقاطع عالی تحصیلی و پژوهش های علمی ببندیم، گفت: رسیدن به این مهم نیاز به ارتباط با مراکز علمی دنیا دارد که جلوتر از ما هستند، باید با آنها تبادل استاد و دانشجو کرده و در خارج کشور حضور داشته باشیم.
nوی با اشاره به توانایی های میرزاده در این خصوص بیان داشت: با شرایط مساعد و مناسبی که پیش رو هست به وی امیدواریم و در این راه حسودانی هم هستند که قطعا کارشکنی خواهند کرد بنابراین باید مقاومت کنیم تا کارشکنی ها راه را نبندد هرچند که در همه کارهای بزرگ رقابت وجود دارد و باید همه به فکر باشیم تا دانشجوها و اساتید به مقاطع عالی وارد شوند.

مطلب پیشنهادی:   رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ساخت دستگاه قلب مصنوعی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

n

nرئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد گفت: هم اکنون در این مقطع ۸۰۰ تا یک میلیون نفر داوطلب هستند که ۱۰ تا ۱۵ درصد جذب می شوند و بقیه دست خالی بر می گردند و این همان چیزی است که قبلا در کاردانی بود و حالا نیست.
nهاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه اگر با این وسعت درست عمل کنیم طولی نمی کشد که این افراد نیز وارد مقاطع تحصیلی عالی می شوند، بیان داشت: اینجاست که پژوهش ها یک راه جدیدی است که باید تقویت شود و پارک های علمی باید در سراسر کشور وجود داشته باشد.
nوی در این خصوص تاکید کرد: در مقاطع عالی باید مهندسی دستاوردها تبدیل به یک حرفه شود و وقتی اختراعی شد برای مهندسی کردن آن همکاری کنند و برای اجرا منابع مالی کشور تجهیز و تامین شود و این آسان است چراکه بسیار سودآور و افتخارآفرین است و این راه روشنی است که امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی این راه را تقویت کند و در این راه پیشتاز باشد.

n

nرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر بزرگترین دانشگاه حضوری جهان اظهار داشت: البته دانشگاه های مجازی در دنیا بزرگتر از ما هست و برخی ۷ یا ۸ میلیون دانشجو دارند بنابراین باید دانشگاه آزاد اسلامی مجازی را توسعه بدهیم و این هدفی است که به دنبال آن هستیم و انجام خواهیم داد تا شاهد پیشرفت های بیشتری باشیم.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!