rnrnrn
تشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نور

تشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nتشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نور

n

nپژوهشگران عرضه ژنوم و مهندسی زیست پزشکی، رویکرد اثبات مفهومی ارائه کرده اند که با استفاده از نور عفونت را پیش از بروز نشانه های بیماری تشخیص می دهد.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، این راهبرد در آزمایش های انسانی موفق بوده و محققان دانشگاه دوک، اکنون در حال ارائه شیوه ای برای قرار دادن آن بر روی تراشه هستند تا اطلاعات سریع، ساده و قابل اعتمادی را در مورد یک بیمار ارائه کنند. ابزار تشخیصی که بر اساس این تراشه ساخته می شود می تواند قابل حمل و نقل باشد


————————————-

n.

n

nدانش پژوهان، نانوذره ای را بر پایه نقره ساخته اند که بر روی یک نشانگر مولکولی خاص قرار می گیرد که در مراحل نخست عفونت به جریان خون ریخته می شود. وقتی نور به این نمونه تابانده می شود، این نانوذرات متصل به نشانگر مولکولی اثر اوپتیکی مجزایی را از خود  نشان می دهند.

n

n"سوزی گودسون" مهندس زیست پزشکی از دانشگاه دوک و یکی از مجریان این طرح گفت: برای نخستین بار نشان دادیم که با استفاده از این نانوذرات می توان مواد ژنتیکی خاصی را که از نمونه های انسانی گرفته ایم، تشخیص داد.

n

nدر این پروژه بین رشته ای محققان شیوه ای را برای اندازه گیری واکنش میزبان به عفونت از طریق وضعیت RNA ارائه کردند.

n

nنو کاوشگران همراه با پدیده ای موسوم به "سطح افزایش پراکندگی رامان" (SERS) که نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ توصیف شد، مورداستفاده قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی:   واقعی‌ترین ربات انسان نما رونمایی شد

n

nمعمولا وقتی نور ناشی از لیزر بر روی یک نمونه تابیده می شود، هدف مورد نظر می لرزد و نور منحصر به فرد خودش را پراکنده می کند. با این حال این نوع واکنش رامان، بسیار ضعیف است.

n

nاما وقتی مولکول هدف با یک نانوذره فلزی یا نانوساختار ترکیب شود، واکنش رامان اغلب به بیش از یک میلیون برابر ارتقا می یابد.

n

nاین مطالعه اثبات مفهوم مهم اکنون راه را برای ساخت وسایلی که به تشخیص سریع و دقیق بیماری های عفونی منجر شود هموار می سازد که در این صورت بیمار سریع تر تحت درمان موثر قرار می گیرد و نتایج بهتری به دست می آید.

n

nنتایج این تحقیقات در نشریه Analytica Chimica Acta منتشر شده است.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!