rnrnrn
تشخیص بیماری ها فقط با یک قطره خون

تشخیص بیماری ها فقط با یک قطره خون

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تشخیص بیماری ها فقط با یک قطره خونReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nتشخیص بیماری ها فقط با یک قطره خون

n

nدانشمندان نسل جدیدی از دستگاه های تشخیصی را ساخته اند که می تواند فقط با استفاده از یک قطره خون یا مایعات بدن، بیماری یا ویروس ها را تشخیص دهد.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشگران موسسه فناوری نیوجرسی، دستگاهی را بر پایه نانولوله های کربنی ساخته اند که با قابلیت حفظ درجه بالایی از تفکیک فضایی می تواند به تشخیص غیرتهاجمی و سریع سلول های متحرک تکی کمک کند


————————————-

n.

n

nاین پژوهشگران می گویند با استفاده از حسگرها دستگاهی ساخته ایم که به پزشکان کمک می کند یک قطره کوچک از مایع یا خون را بر روی یک منطقه فعال از دستگاه گذاشته و خواص الکتریکی سلول ها را اندازه گیری کنند.

n

nبه گفته این محققان آنچه در این شیوه منحصر به فرد است چگونگی اندازه گیری خواص الکتریکی یا الگوهای سلولی است. این شیوه نشان دهنده چگونه تفاوت خواص بین انواع سلول هاست.

n

nدر این مطالعه محققان سه نوع مختلف از این سلول ها با استفاده از سه کاوشگر الکتریکی مختلف ارزیابی کردند. به گفته محققان این یک مطالعه اکتشافی است و نمی خواهیم بگویم یک نشانه داریم.

n

nمحققان می گویند سلول ها بر اساس خواص الکتریکی شان با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال، ایجاد یک نشانه، زمان می برد. می دانیم که توزیع بار های الکتریکی در یک سلول سالم، وقتی که بیمار می شود، تغییر می کند.

مطلب پیشنهادی:   سرقت به سبک تکنولوژیک؛ پرداخت های تلفنی

n

nبرای ساخت این دستگاه از فناوری های استاندارد نیمه هادی های اکسید فلزی مکمل (CMOS) استفاده شده و همین امر ساخت مقیاس پذیر آن را ( حتی تا چند نانومتر) ممکن کرده است.

n

nفواصل تعبیه شده در این دستگاه شش میکرون است یعنی به اندازه یک سلول و یا کوچکتر از یک سلول.

n

nبرای نشان دادن توانایی این دستگاه برای تشخیص سلول های مختلف محققان از طیف سنجی امپدانس بر روی سلول های متحرک کلیوی جنینی انسان، سلول های عصبی موش و سلول های مخمر استفاده کردند.

n

nاندازه گیری ها همراه و بدون سلول ها و نانولوله ها انجام شد. محققان دریافتند نانولوله ها برای تشخیص حضور سلول ها بسیار ضروری هستند.

n

nنانولوله های کربنی ساختارهای بسیار قوی و رسانای الکتریسته با قطر یک نانو متر- یعنی به اندازه ۱۰ اتم هیدروژن هستند.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!