rnrnrn
تولید سلول های بنیادی در بدن موجود زنده

تولید سلول های بنیادی در بدن موجود زنده

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تولید سلول های بنیادی در بدن موجود زندهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

nدانشمندان اسپانیایی موفق شدند سلول های بنیادی جدیدی را در موش های زنده رشد دهند.

n

n

n

n

nاین دانش پژوهان می گویند موفقیت آنها احتمالاتی را برای تولید دوباره بافت های آسیب دیده در افراد مبتلا به گستره وسیعی از بیماری ها از جمله نارسایی قلبی تا ضایعه نخاعی فراهم می کند.

n

nمحققان در این پژوهش از همان دستور العمل تقویت رشد مواد تشکیل دهنده استفاده کردند که به طور معمول برای تولید سلولهای بنیادی در ظروف آزمایشگاهی به کار گرفته می شود؛ با این تفاوت که این سلول ها این بار در بدن موش های زنده آزمایشگاهی قرار داده شدند


————————————-
.
n

nدانشمندان پس از این آزمایش دریافتند قادر به خلق سلول های بنیادی  پرتوان القایی دوباره برنامه ریزی شده هستند.

n

nمانوئل سرانو مجری این تحقیقات در مرکز تحقیقات ملی اسپانیا در مادرید گفت: این فرایند احتمالات جدیدی را در پزشکی احیا، فراهم می سازد.

n

nوی افزود: یکی از یافته های مهم ما این بود که سلول های بنیادی پرتوان القایی تولید شده در موش های زنده بسیار مشابه سلول های بنیادی جنینی بودند تا سلول های پرتوان القایی که در ظروف آزمایشگاهی تولید می شوند.

n

nبه گفته وی سلول های پرتوان القایی دوباره برنامه ریزی شده در موش های زنده، توانایی تمایز به انواع مختلف سلولی دارند و فقط به  پرتوان القایی یا سلول های جنینی محدود نمی شوند.

n

nاین امر حاکی از این است که سلول های دوباره برنامه ریزی شده در پستانداران زنده سلول هایی تولید می کنند که ظرفیت های بیشتری و یا به گفته داشنمندان انعطاف پذیری بیشتری دارند.

مطلب پیشنهادی:   پایان دی

n

nمتخصصان سلول های بنیادی که به طور مستقیم در این مطالعه حضور نداشتند می گویند این موفقیت هیجان انگیز است اما خاطر نشان می کنند که این شیوه نمی تواند در انسان به کار گرفته شود چرا که سلول های دوباره برنامه ریزی شده همچنین می توانند به شکل گیری تومور در موش ها منجر شوند.

n

nنتایح این احقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!