rnrnrn
تولید نمایشگر واقعیت افزوده برای امکان دید در دود

تولید نمایشگر واقعیت افزوده برای امکان دید در دود

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تولید نمایشگر واقعیت افزوده برای امکان دید در دودReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nویژه آتش نشانها

n

nمحققان در دانشگاه فناوری وین اتریش یک سیستم واقعیت افزوده به آتش نشان ها ارائه می کنند تا آنها هنگام ورود به ساختمانی که تمام فضای آن را دود اشباع کرده به مدل سه بعدی فضا، اطلاعات حرارتی و ساختار اتاقهای پیش رو دسترسی داشته باشند.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، وقتی که آتش نشان ها وارد یک ساختمان درحال سوختن می شوند، معمولا دود سویی برای چشم آنها باقی نمی گذارد، از این رو تشخیص اینکه آنها به طور دقیق کجا هستند و آتش کجاست، ادامه کار را برایشان دشوار می کند


————————————-

n.

n

nبک پروژه واقعیت افزوده تحت عنوان " پروفیتکس " (ProFiTex) در دانشگاه فناوری وین در اتریش قصد دارد این شرایط را تغییر داده و به آتش نشانها سیستم نمایش سربالا (head-up display) ارائه داده تا به آنها کمک کند در تاریکی مسیریابی کنند.

n

nاین سیستم از حسگرهای مادون قرمز استفاده می کند دمای سطح را روی نمایشگر می پوشاند و یک مدل سه بعدی از اطراف آتش نشان نشان می دهد که توسط دوربینی ارائه شده که روی کلاه آتش نشان قرار گرفته است. این تصاویر به آتش نشان می گوید که اطرافش چقدر داغ هستند و آیا می تواند وارد یک اتاق شود و اتاقهای پیش روی آنها چگونه قرار گرفته اند.

n

nهانس کوفمان مدیر این پروژه گفت: درکل ما فضای واقعی را به صورت مجازی بازتولید کردیم، مشاهده فضای واقعی برای آتش نشان میسر نیست، بنابراین ما به وی مدلی ارائه کردیم که قابل مشاهده است و این مدل را با اطلاعات حرارتی ارتقا دادیم. اگر دیوار اتاقی از بیرون به رنگ قرمز تیره باشد، در آن صورت ورود آتش نشان به آن خطرناک خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   ساخت قطعات الکترونیکی که در بدن حل می شوند/ درمان زخمها با گرما

n

nتمام اطلاعات جمع آوری شده به اعضای تیم آتش نشانی خارج از ساختمان نیز ارائه می شود تا بتوانند کل صحنه را بررسی کرده و تصمیم هایی درباره اطلاعات صحیح در زمان واقعی اتخاذ کنند.

n

nکوفمان در همایش انسان ارتقا یافته در اشتوتگارت آلمان مقاله ای درباره این پروژه ارائه کرد و اکنون می خواهد که این سیستم را با استفاده از لیزرهای مادون قرمز و پرقدرت ارتقا بخشد.

n

nاین لیزرها حتی از میان غلیظ ترین دودها نیز عبور می کند، توانایی که دوربینهای مادون قرمز فاقد آن هستند. این لیزر همچنین می توانند برای نمایشگر آتش نشان مدل سه بعدی بهترین عرضه کنند.

n

nاین درحالی است که کوفمان اظهار داشت هنوز هم باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود، آتش نشان با نمایش چه میزان اطلاعات می تواند کار خود را انجام دهد.

n

nویکتور ماتیویتسی از دانشگاه ایلینویز شیکاگو گفت که اگرچه این پروژه به نظر جذاب می رسد، اما هنوز باید بر موانع بسیاری غلبه کند. درحالی که می توان فرآیند ساخت سیستم را کوچک کرد، اما باید این مسئله را در نظر گرفت که نسل دوربینهای عمقی و مادون قرمز امروز هنوز هم بزرگ و سنگین هستند. علاوه بر این استفاده از نمایشگر سربالا برای آتش نشان میدان دید وی را کاهش می دهد. شاید بتوان به جای نمایشگرهای سربالا از فناوری لنزهای هوشمند داخل چشم استفاده کرد.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!