rnrnrn
ثبت اختراع سامانه شبیه‌ساز مبتنی بر XR در ۷ کشور

ثبت اختراع سامانه شبیه‌ساز مبتنی بر XR در ۷ کشور

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 03 آوریل 2024
  • |
  • بدون دیدگاه



ثبت اختراع سامانه شبیه‌ساز مبتنی بر XR در ۷ کشور

گروهی از فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان سامانه شبیه‌سازی را مبتنی بر XR برای آموزش پزشکی ارائه کردند که دارای ۷ محیط مختلف با عوامل و استرس‌های محیطی با استفاده از تکنولوژی VR و دو بستر آموزشی و آزمون با امکان صدور کارنامه است و این محققان درصدد توسعه این شبیه‌ساز برای حوزه دریایی هستند.

به گزارش ایسنا، محصول سیمولوتور آموزشی احیای قلبی و ریوی محصول عرضه شده از سوی محققان این شرکت‌ دانش‌بنیان فعال در حوزه واقعیت ترکیبی، از مجموعه شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری تبریز است که به گفته محققان این شرکت این شبیه‌ساز آموزشی در ۷ کشور دنیا ثبت اختراع شده است.

در فرآیند ساخت این شبیه‌ساز از تکنولوژی‌های واقعیت ترکیبی، واقعیت مجازی، پردازش تصویر، هوش مصنوعی و رباتیک استفاده شده است. کاربر با استفاده از این محصول فراگیر در یک محیط تعاملی و هوشمند قرار می‌گیرد تا بتواند فرآیند احیا را به ‌صورت کاملاً تعاملی و هوشمند آموزش ببیند.

برای تولید این محصول از متدهای به‌روزی استفاده شده است تا بتوان استرس‌های محیطی را به کاربر انتقال داد، به طوری که کاربر خود را در محیط واقعی احساس کند. تمام مهارت‌ها و فرآیندها، از طریق ابزارهای مختلف رباتیکی قابل سنجش بوده و به صورت دو طرفه بین دنیای فیزیکی و دنیای مجازی و بین کاربر و مانکن رد و بدل می‌شود.

جهت دریافت مشاوره ثبت اختراع می توانید با ما تماس بگیرید.

کاربر حین عملیات توسط موتور هوش مصنوعی هدایت می‌شود، به این معنا که با تمامی حالات ممکن، از طریق فیدبک‌های دریافتی که در حین آموزشی با آن رو به رو می‌شود، مسیر صفر تا صد را به طور کامل یاد خواهد گرفت.

مطلب پیشنهادی:   گزارش ثبت اختراعات جهانی توسط سازمان مالکیت معنوی جهانی

این محصول جانشین هوشمند و تعاملی مانکن‌های پیشرفته پزشکی بوده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش مشمولین پزشکی، مراکز اسکیل لب، مراکز اورژانس، مراکز هلال احمر، بیمارستان‌ها، شهر بازی‌ها، زیر مجموعه شرکت‌های نیروی برق و آموزش همگانی کاربرد دارد.

امیررضا باخدا از محققان این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، محصول تولیدی این شرکت را شبیه‌ساز آموزشی احیا دانست که با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی XR طراحی و ساخته شده است.

وی XR را ترکیب ۳ تکنولوژی VR، MR و AR دانست و گفت: فناوری VR یا (Virtual Reality) واقعیت مجازی نوعی تجربه شبیه‌سازی شده است که کاملاً مشابه یا متفاوت از دنیای واقعی و فناوری MR یا واقعیت ترکیبی، نتیجه ترکیب دنیای اطراف با دنیای دیجیتال است.

باخدا، فناوری AR یا واقعیت افزوده را فناوری‌ای دانست که در آن عناصری بر پیرامون دنیای واقعی افراد بسته به سناریوهای مد نظر اضافه می‌شود و ادامه داد: شبیه‌سازی ارائه شده در ۷ کشور دنیا به ثبت رسیده است.

این محقق کاربرد این شبیه‌ساز را در حوزه آموزش پزشکی دانست و اظهار کرد: امکان احیای قلبی و ریوی بزرگسالان، نوزادان و کودک و غریق از طریق این شبیه‌ساز فراهم شده، ضمن آنکه این شبیه‌ساز دارای ۷ محیط مختلف با عوامل و استرس‌های محیطی با استفاده از تکنولوژی VR و دو بستر آموزشی و آزمون با امکان صدور کارنامه است. بستر آموزشی این شبیه‌ساز به صورت خودآموز، هوشمند و تعاملی است و امکان برگزاری آزمون تصادفی یا هدفمند و همچنین تمرین با استفاده از هوش مصنوعی در آن پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، تطبیق مدل مجازی و مانکن فیزیکی با استفاده از تکنولوژی AR، تشخیص حرکات دست، انگشتان و نبض با استفاده از پردازش تصویر، امکان لمس قفسه، نبض و تنفس بیمار با استفاده از تکنولوژی MR، ایمن کردن محیط به صورت تعاملی و هوشمند و سنجش هوشیاری بیمار و تماس با مرکز اورژانس از دیگر قابلیت‌های این شبیه‌ساز به شمار می‌رود.

مطلب پیشنهادی:   درخواست رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از سازمان جهانی مالکیت معنوی

جهت دریافت مشاوره ثبت اختراع می توانید با ما تماس بگیرید.

با خدا اضافه کرد: ما در حال توسعه این شبیه‌ساز به حوزه دریایی هستیم؛ چرا که آموزش از طریق این سامانه بسیار واقعی‌تر است. تاکنون این محصول های‌تک در ۲۳ مرکز، برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت نیرو نصب و راه‌اندازی شده است.

باخدا، با بیان اینکه نمونه این سامانه در کشور انگلستان پیاده‌سازی شده است، ادامه داد: نمونه خارجی این شبیه‌ساز مبتنی بر UR است و کاربران با این شبیه‌ساز تنها قادر به دیدن هستند و نمی‌توانند واقعیت را لمس و یا داده‌ای را دریافت کنند، ولی سامانه ما قادر به ارائه آموزش‌های واقعی است.

این محقق ارائه خدمات لیزینگ به خریداران این سامانه را از حمایت‌های دولت از این محصول دانست و یادآور شد: هر ارگانی که اقدام به خرید آن کند، ۳۰ درصد از هزینه‌های آن از سوی دولت پرداخت می‌شود.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!