rnrnrn
جشنواره شهر آینده – جشنواره نوآوری ها

جشنواره شهر آینده – جشنواره نوآوری ها

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



جشنواره شهر آینده - جشنواره نوآوری هاReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nجشنواره شهر آینده جهت حمایت از ابتکارات و اختراعات در حوزه مدیریت شهری و همچنین افزایش توجه به مخترعین و نخبگان جوان برگزار می شود.

n

nجهت دریافت فرم ثبت نام اینجا کلیک کنید

n

n

n

nمقدمه:

n

nدر قرآن مجيد از جمله صفات خداوند متعال «خلاق» شمرده شده است. (حجر آيه ۸۶، يس آيه ۸۱) خداوند عالم اولين خلاق و نوآور جهان خلقت است و خلاقيت او تنوع و زيبايی شگرفی را در عالم بنا نهاده است. انسان نيز به عنوان كامل‌ترين و عالی‌ترين مخلوق و گزينه خليفه الهی، تنها متفكر خلاق اين جهان در بين همه مخلوقات محسوب می‌شود.


————————————-

nدر جهان كنونی بدون هيچ ترديدی به مدد قوه خلاقيت و نوآوری می‌توان به ساختن فرهنگ و تمدن، علم و تكنولوژی و صنعت دست يافت. آيه ۸۶ سوره حجر (ان ربك هو الخلاق العليم) اشاره به يك دستور تربيتی است كه مربوط به تفاوت تفكر و استعدادها می‌باشد.

n

nخداوند می‌داند كه همه مردم يكسان نيستند. او از اسرار درون و طبايع و ميزان رشد فكری و احساسات مختلف انسان‌ها با خبر است.قرآن مجيد در سوره يس آيه ۸۱ روی دو صفت بزرگ خداوند يعنی خلاقيت و علم بی‌پايان او تكيه می‌كند كه در حقيقت دليلی است بر گفتار پيشين كه اگر ترديد شما از ناحيه قدرت او بر خلقت است، او خلاق است و اگر جمع و جور كردن اين ذرات نياز به علم و دانش دارد او از هر نظر عالم و آگاه است .

مطلب پیشنهادی:   بر اساس آمار رسمی اعلام شد: چند درصد از دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکارند

n

nبنابراين از اين كه در آيات قرآن دو صفت خلاقيت و علم در كنار يكديگر آمده و خلاقيت بر علم مقدم شده است، می‌توان استنباط نمود كه اولاً: تقديم «خلاق بر عليم» نشان‌دهنده‌ اهميت و عظمت خلاقيت و نوآوری است و ثانياً: خلاقيت، مبتنی بر علم و دانش است و علم و آگاهی در ظهور و بروز خلاقيت نقش بسيار مهمی را ايفا می‌كند.

n

nمقام معظم رهبری می فرمایند:

n

nباید به گونه ای علوم پایه را در کشور توسعه بدهیم که دانستن علومی مانند فیزیک ، شیمی،ریاضی و دیگر علوم پایه به یک عرف و مسئله ای همگانی تبدیل شود تا بتوانیم با تکیه بر نوآوری و ابتکار ،سرعت دستیابی به قله های علمی را افزایش دهیم .

n

n

n

n

n

n

nشهر آینده چیست و چگونه محقق می شود:

n

nهمان طور که از نام جشنواره بر می آید امسال شهرداری مشهد بنا دارد تا با جشنواره و نمایشگاهی، نوآوران و مبتکران را در استقبال از بهار ۹۲ برای محقق کردن و ایجاد دور نمایی از یک شهر آرمانی زیبنده زائران و مجاوران امام مهربانی ها فراخواند تا با افزایش مشارکت علمی شهروندان به خصوص جوانان متعهد و نخبه گامی هر چند کوچک در تجهیز کلان شهر معنوی ایران به امکانات رفاهی فناورانه و علمی برداشته باشد.

n

nمراد از ابتکارات و نوآوری ها در حوزه های مدیریت شهری روشن بوده در اینجا لازم است تا توضیحاتی در خصوص نماد های علمی که یکی از محورهای جشنواره و نمایشگاه شهر آینده می باشد داده شود :

n

n

nنماد علمی چیست؟

n

nدر تفسیر نماد علمی می توان گفت، نمادی علمی است که دینامیک باشد. در زیر به طور مشروح واژه دینامیک و استفاده شده در تفسیر نماد علمی توضیح داده می شود:

مطلب پیشنهادی:   حضور مخترعین باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ساری در مسابقات اختراعات برزیل

n

n

    n

  1. nنمادی علمی است که به طور مستقیم و مشهود یکی از قوانین علمی در طراحی و کارایی آن دخیل باشد.
  2. n

n

n

    n

  1. nنمادی علمی است که مخاطبین با آن تعامل داشته باشند، این تعامل بگونه های مختلفی صورت می پذیرد. در نگاه اول این تعامل باید به نحوی  باشد که در مخاطب ایجاد سوال نماید یا از لحاظ فکری و پی بردن به نحوه کار آن، مخاطب را به تامل وادارد در این فرآیند به دانستنی های مخاطبین افزوده شده و باعث ایجاد رضایتمندی آن ها به خاطر افزایش دانایی های می شود.  در نگاه دوم تعامل با نماد وقتی  ایجاد می شود که مخاطبین بخشی از این نماد باشند یعنی به صورت فعال مخاطب با نماد درگیر شده و برای پی بردن به نحوه کار آن مجبور به ارتباط مستقیم با آن شوند.
  2. n

n

n

n

n

n

    n

  1. n   نمادی علمی است که بتواند حس زیبایی و زیبایی شناسی را در مخاطبین برانگیزد، زیبایی تفاسیر متنوعی دارد ازجمله می توان به احساس زیبایی درون اشاره کرد که در نتیجه بالا رفتن اطلاعات و یا ایجاد شور ونشاط در مخاطبین به وجود می آید لازم به توضیح است که شور و نشاط علمی از دو طرق حاصل می شود: ۱- کار کردن با ابزار و وسایل علمی ، ۲- افزایش دانایی و ارضا حس دانستن که منجر به بهجت درونی می شود.
  2. n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!