rnrnrn
خون مصنوعی در راه است

خون مصنوعی در راه است

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



خون مصنوعی در راه استReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nدانشمندان راهبرد نوینی را برای خلق تعداد نامحدودی گلبول قرمز و پلاکت های خون در محیط آزمایشگاه ارائه کردند.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشکده پزشکی، دانشکده بهداشت عمومی و مرکز پزشکی بوستون، سلول های پرتوان القایی (iPS) را به این نوع از سلول ها تمایز دادند که به طور معمول از طریق خون اهدایی به دست می آیند


————————————-

n.

n

nاین یافته ها می تواند به طور بالقوه ای نیاز به اهدای خون را برای درمان بیمارانی که به تزریق خون نیاز دارند کاهش دهد. از سوی دیگر این شیوه می تواند به محققان کمک کند اهداف دارویی نوینی را برای درمان گستره ای از بیماری ها از جمله بیماری خونی سلول های داسی شکل بررسی کنند.

n

nاین پژوهش به سرپرستی جورج مورفی استادیار پزشکی در دانشگاه بوستون انجام شده است.

n

nسلول های پرتوان القایی سلولهایی هستند که با برنامه ریزی دوباره سلول های بالغ به وضعیت سلول های بنیادی اولیه به دست می آیند و می توانند به هر نوع سلولی تمایز داده شوند.

n

nسلول های پرتوان القایی از سلول های  پوستی یا خونی به دست می آیند و امکان رشد سلول و بافت اختصاصی خود بیمار فراهم کرده و از سویی امکان پس زدگی سیستم ایمنی را از بین می برند. این سلول ها ابزار قدرتمندی برای تحقیقات زیست شناختی و منبعی برای پزشکی باز هستند.

n

nدر این مطالعه سلول های پرتوان القایی از بانک سلولی CReM iPS تهیه شد. محققان به سرپرستی جورج مورفی با استفاده از یک فناوری به ثبت رسیده این سلول ها را در معرض عوامل رشد قرار داده تا به گلبول های قرمز خون و پلاکت ها تبدیل شوند.

مطلب پیشنهادی:   تشريح جزئيات اختراع بين‌المللي استاد دانشگاه تهران/ محققان ايراني موفق به ساخت «سيستم كاهنده مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي» شدند

n

nپژوهشگران این سلول های بنیادی را به منظور مطالعه چگونگی شگل گیری گلبول های قرمز خون مورد آزمایش قرار دادند تا به شناخت بیشتری از چگونگی تنظیم این فرایند توسط بدن دست یابند.

n

nدر این راهبرد جدید محققان ترکیبی را افزودند که مسیر گیرنده هیدروکربن آریل AhR را تنظیم می کند.

n

nتحقیقات پیشین نشان داده بود این مسیر در ارتقای رشد سلول های سرطانی از طریق تعاملاتش با مواد سمی زیست محیطی دخیل است.

n

nبا این حال در این مطالعه، محققان افزایش تصاعدی در تولید گلبول های قرمز عملکردی و پلاکت ها در دوره کوتاهی از زمان را گزارش کردند. این امر حاکی از آن است که  AhR نقش مهمی را در رشد گلبول های قرمز طبیعی ایفا می کند.

n

nمورفی گفت: این یافته ها به ما کمک کرده است که بر مانع مهمی در زمینه توانایی برای تولید آزمایشگاهی میزان کافی از این سلول ها غلبه کنیم.

n

nوی افزود: علاوه بر این، تحقیقات ما نشان می دهد AhR عملکرد زیست شناختی مهمی بر چگونگی شکل گیری گلبول های قرمز خون در بدن دارد.

n

nتزریق خون نوعی سلول درمانی ضروری است و ایمنی و کفایت ذخیره خونی یک مساله مهم بین المللی محسوب می شود. 

n

nگلبول های قرمز و پلاکت های خاص بیمار که از سلولهای پرتوان القایی به دست می آید می تواند مشکلات مرتبط با نقص ایمنی و آلودگی را از بین ببرد. این شیوه همچنین می تواند به طور بالقوه ای برای درمان مورد استفاده قرار گرفته و کمبود خون اهدایی را منتفی کند.

n

nنتایج این تحقیقات در نشریه Blood منتشر شده است.

مطلب پیشنهادی:   استیو جابز مدیون یک ایرانی است؛ عکس

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!