rnrnrn
دانشگاه های طراز اول جهان در رتبه بندی تایمز

دانشگاه های طراز اول جهان در رتبه بندی تایمز

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دانشگاه های طراز اول جهان در رتبه بندی تایمزReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nرییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس رتبه بندی هفته نامه تایمز دانشگاه های 'هاروارد'، 'انستیتو تکنولوژی ماساچوست' ، 'کمبریج'، 'استنفورد'، 'برکلی' و 'آکسفورد' در بین شش دانشگاه طراز اول جهان از نظر شهرت و معروفیت هستند.

n

n


————————————-

n

n

nبه گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز  (may 01)، دکتر «جعفر مهراد» گفت: نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام هایی است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزیابی و رتبه بندی می نماید.

n

nمهراد افزود: در بین معیارها و شاخص هایی که این نظام استفاده می کند و تا حدودی با معیارها و شاخص های سایر نظام های رتبه بندی متفاوتند، شاخص اشتهار یا معروفیت دانشگاه است.

n

n

nوی ادامه داد: مجموع شاخص های مورد استفاده در نظام رتبه بندی تایمز ۱۳ شاخص است و شاخص اشتهار از مجموع ۱۰۰ امتیاز، در حوزه آموزش و پژوهش به ترتیب ۱۵ و ۱۹٫۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

n

nرییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این نظام مانند سایر نظام های رتبه بندی، اسامی دانشگاه های طراز اول جهان را به روش های مختلفی تنظیم و ارائه می دهد.

n

nمهراد ادامه داد: رتبه بندی تایمز اخیرا در ماه مارس سال ۲۰۱۲ میلادی، دانشگاه های ممتاز جهان را بر حسب شهرت و اعتبار معرفی کرده است.

n

n

nوی افزود: دانشگاه هایی که از نظر آموزشی و پژوهشی از شهرت و اعتبار برخوردارند و تنها بر اساس همین شاخص و وزن مرتبط با آن سنجیده شده اند، تصویر جالب توجهی را به نمایش گذاشته اند.

مطلب پیشنهادی:   3 طرح مرکز رشد دلفان در مرحله تولید قرار دارند

n

nمهراد خاطر نشان کرد: در بین شش دانشگاه تراز اول جهان از نظر شهرت و معروفیـت، به ترتیب دانشگاه های 'هاروارد'، 'انستیتو تکنولوژی ماساچوست' 'کمبریج'، 'استنفورد'، 'برکلی' و 'آکسفورد' به چشم می خورد.

n

nرییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بدین ترتیب از مجموع شش دانشگاه که امتیازی بین ۱۰۰ (رتبه اول) و 71.2 (رتبه ۶) کسب کرده اند، چهار دانشگاه مربوط به ایالات متحده و دو دانشگاه مربوط به کشور انگلستان است.

n

n

nمهراد افزود: بعد از رتبه شش که مربوط به دانشگاه آکسفورد با امتیاز 71.2 است، یکباره امتیاز دانشگاه های بسیار معتبر جهان که همواره آنها را در صدر جداول رتبه بندی می بینیم، افت پیدا نموده و در محدوده امتیاز بین 37.9 تا ۲۹٫۶ قرار می گیرند.

n

n

nوی ادامه داد: این دانشگاه ها عبارتند از پرینستون (رتبه ۷)، توکیو (رتبه ۸)، 'یو.سی.ال.آ' (رتبه ۹)، ییل (رتبه ۱۰)، و انستیتو فناوری کالیفرنیا با رتبه ۱۱٫

n

nبه گفته مهراد،بدین ترتیب در بین ۱۱ دانشگاه معتبر جهان که امتیازی بین ۱۰۰ تا ۲۹٫۶ کسب کرده اند. تنها یک دانشگاه از قاره آسیا وجود دارد که آن نیز دانشگاه توکیو با امتیاز 35.6 است.

n

n

nجالب اینجاست بعد از رتبه ۱۱، مجددا امتیاز تعدادی از دانشگاه های معتبر دیگر سقوط می کند، طوری که این دانشگاه ها با رتبه های ۱۲ تا ۱۶ در دامنه امتیازی بین ۲۳٫۲ تا ۲۰ قرار می گیرند.

n

nرییس مرکز منطقه از اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: دانشگاه هایی که رتبه های ۱۲ تا ۱۶ را به دست آورده اند عبارتند از دانشگاه های میشیگان، امپریال کالج لندن، شیکاگو، کلمبیا، کرنل و تورنتو.

مطلب پیشنهادی:   3 طرح مرکز رشد دلفان در مرحله تولید قرار دارند

n

n

nمهراد افزود: در فاصله بین رتبه های ۱۸ تا ۲۰، دانشگاه جانز هاپکینز با امتیاز ۱۷٫۸، پنسیلوانیا با امتیاز ۱۶٫۳ و دانشگاه کیوتو در ژاپن با امتیاز ۱۵٫۹ مشاهده می شوند.

n

nبه گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، بعد از رتبه ۲۰، نام بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان وجود دارد که عموم این دانشگاه ها از نظر علمی جایگاه ممتازی در جهان دارند.

n

n

nمهراد تاکید کرد: آنچه در این خبر مهم است و به خاطر آن اسامی دانشگاه های معتبر بر شمرده شد، صرفا شهرت و اعتبار دانشگاه است که از منظر آموزشی و پژوهشی و بدون پرداختن به تعداد مقالات، استنادها، برندگان جوایز ملی و بین المللی، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی و نسبت استاد و دانشجو مورد توجه قرار گرفت.

n

n

nوی خاطر نشان کرد: اندک بودن امتیاز این دانشگاه ها از اعتبار آن ها نمی کاهد و این دانشگاه ها هم چنان از جهات مختلف در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار دارند.

n

nبه گفته مهراد در بین ۵۰ دانشگاهی که از نظر شهرت و معروفیت مشخص شده است، هفت دانشگاه مربوط به قاره آسیا و اقیانوسیه است که این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه کیوتو و توکیو در ژاپن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شینگ هوا و پکن در چین، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه سیدنی در استرالیا.

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!