rnrnrn
در ویتنام اولین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار با موفقیت انجام شد

در ویتنام اولین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار با موفقیت انجام شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



در ویتنام اولین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار با موفقیت انجام شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n n

nاولین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار برای یک مرد ۲۱ ساله در ویتنام با موفقیت انجام شد.

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، پزشکان موسسه خون شناسی و انتقال خون شهر هو چی مین پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار را برای یک مرد ۲۱ ساله از استان جنوبی دانگ نای در اواخر آوریل انجام داده و وی در روزهای پایان هفته گذشته پس از ۲۸ روز از بیمارستان مرخص شد


————————————-

n.

n

nبراساس اظهارات فو چی دانگ این بیمار با نام سائو شوان هیپ اوایل آوریل با نشانه های خستگی مفرط، تب بالا و کم خونی بستری شد. پس از انجام آزمایشها پزشکان بیماری وی را لوسمی حاد میلوئیدی تشخیص دادند.

n

nلوسمی حاد میلوئیدی یا به اختصار AML یکی از انواع سرطان خون است، این سرطان سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می ‌دهد که بافت ‌های مغز استخوان را می ‌سازند و روند حادی دارد.
n
nخواهر بزرگتر هیپ که گلبولهای سفید خونی وی تاحدی با نوع بافت HLA برادرش تطابق داشت موافقت خود را برای اهدای یک سلول بنیادین به برادرش اعلام کرد. HLA ها پروتئینهایی هستند که در اکثر سلولهای بدن انسان وجود دارند.

n

nپزشکان مجبور شدند که سلولهای بنیادین اهدا شده را در اتاقی در دمای منفی ۱۹۶ سانتیگراد به مدت ۲۰ روز قرار داده و پس از آن عمل پیوند را در تاریخ ۲۵ آوریل انجام دهند.

n

nهیپ روز ۲۴ می (۳ خرداد) بیمارستان را ترک کرد.

مطلب پیشنهادی:   بهبود عمر باتری لپ تاپ با دانه‌های کوچک سیلیکونی

n

nپزشکان هنوز هم این بیمار را تحت نظر دارند تا از هر گونه عوارض جانبی که می تواند بر کبد، قلب یا ریه های وی تأثیر بگذارد مطلع باشند. اما اظهار داشتند که وی پس از سپری شدن شش ماه تا یک سال به طور کامل بهبود می یابد.

n

nدرمان وی با هزینه ای بیش از ۱۴ هزار دلار انجام شد که ۷۰ درصد آن توسط بیمه درمانی هیپ پرداخت شد.

n

nگفته می شود که پیوند سلولهای بنیادین نیمه سازگار یک گزینه درمانی برای ۷۰ درصد بیمارانی است که دارای اهدا کننده برادر یا خواهری نیستند که با آنها  HLA یکسان داشته باشند.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!