rnrnrn
ساخت لیزر اشعه ایکس با قابلیت کشف سلاح هسته‌ای

ساخت لیزر اشعه ایکس با قابلیت کشف سلاح هسته‌ای

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ساخت لیزر اشعه ایکس با قابلیت کشف سلاح هسته‌ایReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nمحققان آمریکایی سیستم لیزر اشعه ایکس جدیدی را توسعه داده اند که امکان تشخیص سلاح هسته ای پنهان شده درون کانتینرهای کشتی را فراهم می کند.

n

n

nبه گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کشف سلاح های هسته ای قاچاق در بین کانتینرهای کشتی کار چندان ساده ای نیست و حتی آشکارسازهای تابشی موجود نیز در حجم زیاد قادر به تمایز قائل شدن بین حجم و نوع مواد درون کانتینرها نیستند.


————————————-

nمحققان آزمایشگاه های ملی لوس آلاموس نسل جدید لیزر اشعه ایکس را توسعه داده اند که قادر به تشخیص مواد رادیواکتیو با دقت بسیار بالا بوده و می تواند در سیستم های تشخیصی کاربرد داشته باشد.

n

n

nاین لیزر بر روی دو کانتینر یکی حامل مواد هسته ای و دیگری بدون این مواد مورد آزمایش قرار گرفت؛ در این کانتینرها یک تکه فلز و یک تکه پلاستیک با ضخامت ۰٫۳ میکرون قرار داده شد که از طریق روش های شیمیایی، اتم های هیدروژن آن با دوتریوم جایگزین شده بود.

n

n

nسیستم لیزر اشعه ایکس TRIDENT‌ با تولید ۲۰۰ تراوات قدرت، بقدری قوی است که در زمان تماس با مولکول های دوتریوم در پلاستیک، هسته مولکول موسوم به دوترون با سرعت ۱۹ درصد سرعت نور تحت فشار قرار گرفته و این دوترون ها به اتم های فلز هدف برخورد می کند.

n

n

nزمانیکه دوترون ها به اتم در هدف فلزی برخورد می کنند، مجموعه دیگری از ذرات به نام نوترون ها ایجاد می شوند؛ این نوترون ها بسرعت حرکت کرده و در شکل مخروطی مانند پرتو چراغ قوه تابیده می شوند.

مطلب پیشنهادی:   کاهش عوارض ناشی از مقاومت میکروبی با ساخت دستگاه آنتی بیوگراف در ایران

n

n

nبرخورد نوترون ها با مواد رادیواکتیو باعث همجوشی شده و نوترون های بیشتری آزاد می شوند که توسط آشکارسازهای نوترونی قابل تشخیص هستند؛ اما کانتینرهای بدون مواد رادیواکتیو هیچ نوترون اضافی آزاد نمی کنند.

n

n

nتعداد نوترون های آزاد شده و الگوی پراکندگی آنها در کانتینر، مقدار مواد هسته ای موجود را تعیین می کند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!