rnrnrn
ساخت موفقیت آمیز رگهای خونی مصنوعی از سلولهای بنیادین

ساخت موفقیت آمیز رگهای خونی مصنوعی از سلولهای بنیادین

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ساخت موفقیت آمیز رگهای خونی مصنوعی از سلولهای بنیادینReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

nدانش و فناوری

n

n

n

nدانشمندان رگهای خونی مصنوعی تولید کرده اند که از سلولهای بنیادین تولید شده و تا ۹ ماه در بدن باقی می ماند.

n

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، شبکه هایی از رگهای خونی که از سلولهای انسانی گرفته شده در سطح مغز موشها رشد داده شده است، این رگهای خونی تا ۹ ماه شبیه رگهای خونی طبیعی کار می کنند


————————————-

n.

n

nتحقیقات پیشین با استفاده از روشهای مشابه در تولید رگهای خونی بادوام ناکام مانده بود و این رگها وقتی که در بدن حیوانات رشد داده می شد عملکردی از خود نشان نمی داد.

n

nبراساس اعلام محققان، توانایی دانشمندان برای ترمیم یا رشد رگهای خونی جدید می تواند پایه ای برای درمانهای جدید بیماریهای قلبی و دیابت باشد.

n

nمحققان در شرح این تحقیقات علمی که نتایج آن در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده فرآیندی را توصیف کرده اند که چگونگی استفاده از یک نوع سلول بنیادین انسانی را برای تولید سلولهای اولیه عروقی که به نوبه خود رگهای خونی را شکل می دهند، شرح می دهد.

n

nاین سلولها پس از آن که در سطح مغز موش کاشته شد، ظرف دو هفته به رگهای خونی کار آمد تبدیل می شود و تا ۲۸۰ روز این عملکرد موثر خود را ادامه می دهد.

n

nسلولهای مشابه نیز به جای مغز زیر پوست کار گذاشته شده نیز موجب تشکیل رگهای خونی شده است، اما این نوع رگها عمر کوتاه تری داشتند و برای تولید رگهای خونی به پنج برابر بیشتر سلول ابتدایی نیاز داشتند.

مطلب پیشنهادی:   یک سازه فوق مدرن شبیه قطره غول‌پیکر + تصاویر

n

nدکتر راکش جین از بیمارستان عمومی ماساچوست که این تحقیقات را هدایت می کرد، گفت: تیم ما یک روش موثر برای تولید سلولهای ابتدایی عروقی از سلولهای بنیادین انسانی یافته و از آنها برای تولید شبکه هایی از رگهای خونی مهندسی شده در موشهای زنده بهره گرفته است.

n

nوی افزود: فناوری سلولهای بنیادین نیروی بالقوه قابل توجهی برای عرصه پزشکی ترمیمی به همراه داشته است اما چالش گرفتن سلولهای کارآمد از سلول های بنيادی پرتوان القایی هنوز به قوت خود باقی است.

n

nپزشکی ترمیمی شاخه ای از علم نوین پزشکی است که هدف آن ترمیم و احیا بافت یا اندام آسیب دیده یا از دست رفته بوده که باتوجه به نوع رویکرد و روش درمانی به انواع گوناگونی شاخه بندی شده است. سلول درمانی، درمان با استفاده از سلول‌های خود بیمار، درمان با استفاده از سلول‌های دهنده غیرخودی، درمان با عوامل رشد، استفاده از پروتئین‌های نوترکیب، استفاده از مولکول‌های کوچک، مهندسی بافت و ژن درمانی انواع مختلف پزشکی ترمیمی به شمار می رود.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!