rnrnrn
n
n
n
n این خودروی بدون راننده که توسط پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده است، توانسته است در طول یک سفر چالشی ۵۳ کیلومتری از کرنبری پاسادنا به فرودگاه بین المللی پیتسبورگ در آمریکا حرکت، از ترافیک و ازدحام بزرگراه ها عبور کرده و با خیال راحت خطوط (لاین) بزرگراه را تغییر دهد.
n
nظاهر این خودروی منحصر به فرد کادیلاک SRX از بیرون بسیار شبیه دیگر خودورهای کادیلاک SRX 2011 است.
”
————————————-
nمحققان به منظور رعایت احتیاط یک نفر را در صندلی راننده این خودرو قرار دادند اما تمامی رانندگی توسط یک نرم افزار ابتکاری که بر اطلاعات ورودی از رادار ها، لیدار و دوربین های فروسرخ متکی است، انجام شده است.
n
nپروفسور راج راجکومار مدیر مرکز تحقیقات حمل و نقل دانشگاه کارنگی ملون و مجری این تحقیقات گفت: فناوری خودروهای خودکار به سرعت در حال پیشرفت است.
n
nوی اظهار داشت: بسیاری از خودروسازان و شرکت ها از جمله گوگل دست به انجام تلاش هایی در این زمینه زده اند. این خودرو جدید بسیار منحصر به فرد است چرا که می تواند از رانندگی، تغییر خطوط در بزرگراه ها، حرکت در جاده های شلوغ بیرون شهر و عبور ایمن از چراغ های راهنمایی و رانندگی را خودش انجام می دهد.
n
nبرخلاف دیگر خودروهای خودکار این خودروی جدید به حسگرهای گرانقیمت و اضافی مجهز نیستند.
n
nاین خودرو فقط از رادار و لیدار – تکنیکی قدرتمند در سنجش از راه دور لیزری –استفاده می کند که به طور نامحسوسی درون خودرو تعبیه شده اند. رایانه های آنها نیز در زیر کف خودرو تعبیه شده اند.
n
nعلاوه بر کنترل فرمان، سرعت و ترمز، این سیستم خودکار موانع موجود در جاده از جمله هشدارهای ترافیکی و بشکه ها، عابرین پیاده و دوچرخه سواران را تشخیص داده و به گونه ای ایمنی از کنار آنها عبور می کند.
n
nاین سیستم همچنین به هشدارهای صوتی شبیه صدای انسان مجهز است که از وجود موانع و اعلام وضعیت خودرو به سرنشینان خود خبر می دهد.
n
nاین خودروی کادیلاک SRX به منظور ایجاد هماهنگی با چراغ های راهنمایی و رانندگی و دیگر خودروهای مجهز به سیستم ارتباط بی سیم، ارتباط برقرار می کند. هدف اصلی از ساخت این خودروی بدون راننده کاهش تصادفات و آسیب و مرگ و میرهای ناشی از تصادف است.
n
n
nمنبع خبرگاری مهر
‘