rnrnrn
شرایط حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان اعلام شد

شرایط حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان اعلام شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



شرایط حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان اعلام شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nبا تصویب هیئت وزیران و به منظور حمایت از شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی اختراعات، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات ابلاغ شد.

n

n


————————————-

nبه گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد ماده(۱۳) قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات-مصوب ۱۳۸۹- آیین نامه اجرایی این قانون را تصویب کرد.
nبر این اساس، شرکتها و موسسات دانش بنیان که در زمینه «گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری» و «تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل(طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا» فعالیت می کنند، شرکت یا موسسه دانش بنیان محسوب می شوند.
nدر اجرای مفاده ماده(۲) قانون و به منظور تدوین حوزه های فعالیتهای دانش بنیان و معیارهای تشخیص مصادیق شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای این ماده، کارگروهی زیر نظر رئیس شورا متشکل از نماینده رئیس شورا(رئیس)، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل می شود.
nبه منظور استفاده شرکتها و مؤسسات دانش بنیان از کمکها و تسهیلات و سایر حمایتهای پیش بینی شده در قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است برای بررسی وضعیت اقتصادی و مالی شرکتها و مؤسسات اقدام کند.
nاعطای کمک
nشرکتها و مؤسسات دانش بنیان دارای بیش از پنجاه نفر نیروی انسانی متخصص و با سابقه فعالیت بیش از پنج سال، می توانند در صورت تشکیل کنسرسیوم، برای فعالیتهای موضوع این آیین نامه با مشارکت دانشگاه ها و شرکتهای داخلی و خارجی مشروط به تعلق اکثریت سهام آن به شرکتها و مؤسسات دانش بنیان داخلی، تا بیست درصد از هزینه فعالیتهای تحقیق و توسعه خود را در ازای ارئه اسناد اثبات کننده، کمک دریافت کنند.
nهمچنین در صورتی که شرکتها و مؤسسات دانش بنیان برای انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه و تجاری سازی از نظام بانکی تسهیلات اخذ کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند بخشی از سود تسهیلات یاد شده را در قالب قرارداد با بانک عامل اعطا کنند.
nتسهیلات
nشرکتها و مؤسسات دانش بنیان برای فعالیتهای ثبت اختراع، کسب فناوری (دریافت حق امتیاز) و نمونه سازی می توانند از تسهیلات قرض الحسنه صندوق پس از بررسی طرح تجاری توسط عامل صندوق با دوره باز پرداخت حداکثر سه ساله استفاده کنند.
nشرکتهای ارائه کننده خدمات پشتیبانی تخصصی تجاری سازی نیز می توانند برای انجام خدمات یاد شده، از تسهیلات قرض الحسنه استفاده کنند.
nهمچنین شرکتها و مؤسسات دانش بنیان برای فعالیتهای تا قبل از تولید صنعتی از قبیل هزینه اولیه تجهیز کارگاه و آماده سازی خط تولید، طراحی صنعتی، انجام آزمون و رفع اشکال، تولید آزمایشی و بازاریابی می توانند از محل منابع صندوق از طریق عامل صندوق از تسهیلات میان مدت(حداکثر پنج ساله) با نرخ ترجیحی ( تا سقف پنج درصد پایین تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در هر سال) استفاده کنند. تشخیص نوع تضمین مورد نیاز، برعهده عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود.
nبر اساس این مصوبه، صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است به منظور تولید صنعتی با مشارکت حداکثر پنجاه درصدی با بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری یا صندوقهای مالی مرتبط و گشایش خطوط اعتباری مشترک نزد بانکها و مؤسسات یاد شده امکان دریافت تسهیلات بلند مدت ( حداکثر هفت ساله) را برای تأمین قسمتی از هزینه های تهیه مکان و خرید و نصب ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، فراهم کند.
nبرای تأمین سرمایه در گردش شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی مجاز است با مشارکت حداکثر سی درصدی با بانکها و سایر مؤسسات و صندوقهای مالی و از طریق این مؤسسات اقدام به ارائه تسهیلات کوتاه مدت ( حداکثر یک ساله) با نرخ ترجیحی کند.
nبر این اساس، صندوق نوآوری و شکوفایی موظف است برای خرید سهام شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، تسهیلات خرید با نرخ ترجیحی به افراد یا بنگاه های فعال اقتصادی و صنعتی موجود ارائه کند. تسهیلات یاد شده به اشخاص حقیقی و حقوقی که سهام مذکور را ترجیحا از صندوقهای سرمایه گذاری ریسک پذیر یا از طریق بازار فرابورس خریداری کنند، اعطا می شود.
nضمانت نامه و بیمه
nبه منظور پوشش کسر وثیقه تسهیلات دریافتی شرکتها و مؤسسات دانش بنیان از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، صندوق برای ارائه خدمات ضمانت نامه اعتباری (تا سقف هفتاد درصد وثایق) اقدام می کند.
nهمچنین صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور پوشش ریسک قراردادها و تسهیل شرایط حضور در مناقصه برای شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق برای پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانت نامه و تسهیل روند دریافت آن با عقد قراردادهای همکاری و کارگزاری با بانکها و موسسات ذیربط اقدام می کند. این خدمات شامل ضمانت نامه شرکت در مناقصه، پیش پرداخت، حسن انجام کار و سایر موارد مرتبط است.
nبر این اساس، به منظور پوشش ریسک به کارگیری فناوریهای داخلی عرضه شده توسط شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی برای ارائه خدمات ضمانت نامه ای به منظور پوشش ریسک دانش فنی از طریق مؤسسات تخصصی ذیربط اقدام می کند. نوع حمایت این ماده شامل پرداخت بخشی از هزینه صدور ضمانت نامه و تسهیل روند دریافت آن با عقد قراردادهای همکاری و کارگزاری با ارائه دهندگان ضمانت نامه می شود.
nدر اجرای بند(ه) ماده (۳) قانون و به منظور کاهش خطر پذیری محصولات و خدمات شرکتها وموسسات دانش بنیان، بیمه مرکزی ایران مکلف است پوشش بیمه ای مناسب را در مراحل طراحی، تولید، عرضه و بکارگیری این نوع محصولات و خدمات طراحی و ایجاد کند.
nمشارکت
nبه منظور توسعه سرمایه گذاری ریسک پذیر ، صندوق برای تاسیس و توسعه شرکتها و صندوقهای سرمایه گذاری ریسک پذیر تا سقف چهل ونه درصد سهام، مشارکت کند و حداکثر پس از پنج سال سهام خود را واگذار کند.
nمعافیتهای مالیاتی وگمرکی
nبه منظور تکمیل چرخه سرمایه گذاری خطر پذیر و امکان استفاده شرکتها و موسسات دانش بنیان از بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است برای تعیین و تسهیل سازوکار عرضه سهام شرکتهای دانش بنیان در بازار فرابورس، دستورالعملهای اجرایی لازم را تهیه و ابلاغ کند.
nدر آمدهای مشمول مالیات شرکتها و موسسات دانش بنیان ناشی از قراردادها و فعالیتهای تحقیق و توسعه، تجاری سازی و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان به مدت ۱۵ سال از مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم معاف هستند.
nهمچنین شرکتها و موسسات دانش بنیان از پرداخت هزینه های عوارض و حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض صادراتی معاف هستند.
nدر اجرای ماده (۳) قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات-مصوب ۱۳۸۹- وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است دستورالعمل اجرایی این فصل را ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه تهیه و به سازمان امور مالیاتی کشور و گمرک ایران ابلاغ کند.
nاولویت دهی به شرکتها و موسسات دانش بنیان و سایر خدمات
nپارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی موظفند برای اولویت دهی در استقرار شرکتها و موسسات دانش بنیان اقدام کنند.
nبر این اساس، صندوق نوآوری و شکوفایی حداقل سی درصد کمکها، تسهیلات وسرمایه گذاری های خود را به شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد علم و فناوری، پارکهای علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی تخصیص دهد.
nهمچنین شرکتها و موسسات دانش بنیان در مناقصات قراردادهای پژوهشی، فناوری وتجاری سازی و عرضه کالاهای دانش بنیان ساخت داخل دستگاه های اجرایی حائز اولویت هستند.
nدستگاه های اجرایی می توانند حداقل یک درصد مبلغ خرید کالا یا خدمات با مبدا خارجی را در راستای تحقیق و توسعه، طراحی، تجاری سازی و ساخت داخل کالا یا خدمات مذکور از طریق شرکتها و موسسات دانش بنیان هزینه کنند.
nبر اساس این مصوبه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط در اجرای تبصره ۲ ماده ۱ قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات – مصوب -۱۳۷۵- فهرست نیازهای فناورانه، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز دستگاه های اجرایی مندرج در قانون مذکور را به شرکتها و موسسات دانش بنیان نیز اعلام کند.
nهمچنین در اجرای ماده ۹ قانون و به منظور ایجاد و توسعه شرکتها و موسسات دانش بنیان و تقویت همکاریهای بین المللی، اجازه داده می شود از واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارکهای علم و فناوری در جهت انجام ماموریتهای محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیتهای مالیاتی و عوارض سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخوردار شوند.
nبر این اساس، شرکتها و موسسات دانش بنیان مجازند مرکز فعالیت خود را در محدوده شهر تهران و دیگر شهرها با رعایت مقررات زیست محیطی مستقر کنند.
nنظارت و گزارش دهی، رسیدگی به اعتراضات و مجازاتهای قانونی
nشرکتها و موسسات دانش بنیان می توانند اعتراض خود را درباره عملکرد دستگاه های مجری قانون با ارائه مستندات به دبیرخانه شورا ارسال کنند. دبیرخانه و شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری موظف است ظرف یک ماه برای رسیدگی به اعتراضات واصل شده، اقدام کند.
nدبیرخانه شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت پیگیری اجرای این آیین نامه را به عهده دارد و مکلف است گزارش عملکرد و نحوه اجرای قانون را هر شش ماه یک بار به و شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری و مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
nاین مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

مطلب پیشنهادی:   مردی که تنبلی مانع ثبت اختراعش شد! + عکس

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!