rnrnrn
فعالان حوزه نانو به تجاری سازی و تسخیر بازار بیاندیشند

فعالان حوزه نانو به تجاری سازی و تسخیر بازار بیاندیشند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



فعالان حوزه نانو به تجاری سازی و تسخیر بازار بیاندیشندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمهران جوانبخت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا از سیاست های تشویقی و استمرار آنها در سال های اخیر از سوی ستاد توسعه نانو فناوری به عنوان اصلی ترین موفقیت های کشور در حوزه نانو یاد کرد.
n
nبه گفته وی، وجود شبکه آزمایشگاهی نانو که یکی از قوی ترین شبکه های آزمایشگاهی کشور محسوب می شود، کمک بسیار زیادی به محققان کشور کرده است و درحوزه نانو که نیاز به تجهیزات و امکانات تخصصی وجود دارد، شبکه آزمایشگاهی بستر و جایگاه مناسبی برای بروز و ظهور خلاقیت محققان فراهم ساخته است.


————————————-

nجوانبخت ادامه داد: حمایت ستاد توسعه نانو فناوری از پایان نامه های دانشجویی مرتبط با حوزه نانو و همچنین شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه، عوامل پیش برنده تحقیقات نانو بوده است.
n
nاستاد شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: با توجه به جدید بودن فناوری نانو، در ابتدای کار وجود یک چتر حمایتی گسترده یک ضرورت بود و خوشبختانه سیاست های حمایتی، منجر به شتاب تولید علم نانو در کشور شده و جمهوری اسلامی ایران در ردیف کشورهای پیشتاز در این زمینه قرار گرفته است.
n
nجوانبخت بیان داشت: از نگاهی دیگر، سیاست های حمایتی موجب شده تا شاهد نوعی افراط در حوزه نانوفناوری باشیم به این معنی که محققان ما نانو را وارد همه عرصه ها کرده اند که شاید نیازی به آن نباشد و این را هم باید درنظر گرفت که درست است بسیاری از مواد در ابعاد نانومتری، رفتار و خواص متفاوتی از خود نشان می دهند اما لزوما این نیست که در حالت نانو، کاربرد بهتری داشته باشند.
n
nوی به ذکر نمونه ای از فعالیت شرکت ها در حوزه نانو فناوری اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، اخیرا یک نمایشگاه در حوزه مواد شیمیایی برگزار شد و با توجه به اینکه ستاد توسعه نانو قول حمایت داده بود، شرکت های حاضر در نمایشگاه، هریک به نوعی مواد تولیدی خود را در حوزه نانو معرفی کرده بودند درحالی که کشور ما نیازمند هزاران قلم انواع مواد شیمیایی است که ربطی به حوزه نانو هم ندارد.
n
nجوانبخت با بیان این که در دهه اخیر مرحله شروع و تثبیت نانو فناوری در کشور را به خوبی سپری کرده ایم، خاطرنشان کرد: هم اکنون باید در حوزه تجاری سازی و تبدیل ایده به محصول به طور جدی وارد عمل شویم و از نانو فناوری برای تولید ثروت و به عنوان عامل اقتدار علمی کشور استفاده کنیم.
n
nوی تاکید کرد: به طور معمول، در کشورهای پیشرفته دنیا یک برنامه و نقشه راه مشخص برای علوم مختلف تدوین می شود و هر دو سال یکبار مورد بازنگری قرار می گیرد و تمام رویکردها و فعالیت های مرتبط با یک حوزه مشخص، براساس اهداف و دستورالعمل های این برنامه و نقشه راه پیگیری می شود.
n
nاین استاد دانشگاه گفت: چنانچه برنامه های مدت داری در ستاد توسعه نانو فناوری تهیه و تدوین شود نظارت بر اجرای برنامه ها با توجه به اهداف و چشم انداز تعیین شده، قابل انجام خواهد بود.
n
nبه گزارش ایرنا، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، هفته گذشته در گزارشی از جدیدترین وضعیت کشورهای مختلف در تولید علم فناوری نانو اعلام کرد که در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی رتبه ایران با یک پله صعود به رتبه ۹ و در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز با دو پله صعود، ایران در جایگاه ۷ تولید علم فناوری نانو قرار گرفته است.
n
nجعفر مهراد خاطرنشان کرد: ایران در سال جاری در بین کشورهای اسلامی در حوزه فناوری نانو مقام نخست و نیز در بین کشورهای خاورمیانه مقام اول را به خود اختصاص داده و به زبان دیگر، ایران از سال ۲۰۰۷ به این سو، در بین کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه جایگاه نخست تولید علم در حوزه فناوری نانو را در دست دارد.
n
nبراساس این گزارش، رتبه اول تولید علم در حوزه فناوری نانو در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در دست جمهوری خلق چین بود و ایالات متحده و کره جنوبی در همین بازه زمانی به ترتیب رتبه دوم و سوم را در اختیار داشتند.
n
nهندوستان، در حالی که در سال ۲۰۱۱ میلادی موفق به کسب رتبه ششم جهان از نظر تولید علم در فناوری نانو شده بود، در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مقام چهارم جهان را به خود اختصاص داد.
n
nآلمان و ژاپن نیز به ترتیب مقام ۵ و ۶ تولید علم در فناوری نانو را کسب کردند و کشورهای فرانسه، انگلستان، تایوان، ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، کانادا و سنگاپور که به ترتیب رتبه های ۸ تا ۱۵ تولید علم فناوری نانو را در اختیار داشتند.
nn

مطلب پیشنهادی:   صنعت نفت برای تجاری سازی پژوهش های صورت گرفته سرمایه گذاری می کند
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!