rnrnrn
مدیر کل یونسکو: کتاب زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه ها است

مدیر کل یونسکو: کتاب زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه ها است

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



مدیر کل یونسکو: کتاب زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه ها استReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nتهران – مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پیامی به مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف، کتاب ها را زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه ها در ورای مرزهای زمانی و مکانی دانست.

n

nبه گزارش ایرنا، خانم «ایرینا بوکوا» در پیام خود که روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی کتاب و حق مولف (۲۳ آوریل) منتشر شد، آورده است: اکنون مدت ۱۷ سال است که یونسکو روز جهانی کتاب و حق مؤلف را پاس می دارد.
n
nدر این روز، کشورهای عضو یونسکو در سراسر جهان توانایی کتاب ها را برای نزدیک کردن مردم به هم و انتقال فرهنگ ملل و آرمان هایشان برای آینده ای بهتر گرامی می دارند.
n
nمدیر کل یونسکو در پیام خود تاکید کرد: این روز فرصتی است برای تفکر جمعی در مورد روش های بهینه انتقال فرهنگ مکتوب ملل و نیز برای همه افراد، اعم از زن، مرد یا کودک تا از طریق برنامه های سوادآموزی و پشتیبانی از مشاغلی در حوزه انتشارات، کتاب، کتابخانه و مدرسه به این مکتوبات دسترسی پیدا کنند


————————————-

n.
n
nوی بر این باور است که کتاب ها در انتقال علم، فرهنگ، اطلاعات و آموزش در سطح جهان همکاران و هم پیمان ما هستند.
n
nمدیر کل یونسکو با یادآوری انتخاب شهر بانکوک تایلند در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت جهانی کتاب، تاکید کرد: این عنوان مدیون برنامه این شهر برای ترویج کتابخوانی میان جوانان و بخش های محروم جامعه است.
n
nبه گفته وی، این اقدام بانکوک الهام بخش تلاش های جمعی ما برای ترویج تنوع خبری و حمایت از مالکیت معنوی و دسترسی برابر به گنجینه غنی کتاب هاست و یونسکو در چهارچوب کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیان های فرهنگی، دوش به دوش شرکای خود از جمله انجمن بین المللی ناشرها، فدراسیون بین المللی کتاب فروش ها و فدراسیون بین المللی مؤسسه ها و انجمن های کتابخانه ها، برای تحقق این هدف متعهد شده است.
n
nوی در پیام خود متذکر شد: این روز ما را به تفکر در مورد تغییراتی که در درازمدت در کتاب ها رخ می دهد و ارزش های معنوی که باید راهنمای ما باشد، وا می دارد.
n
nبه گفته ایرینا بوکوا، کتاب های الکترونیک، فرصت های جدید برای دستیابی ارزان و گسترده به دانش در اختیارمان می گذارد؛ اشکال سنتی کتاب اما همچنان جایگاه خود را حفظ کرده ا ست و به واسطه ویژگی هایی مانند قابلیت حمل، امکان دسترسی به آنها به دور از مشکلاتی که می تواند دسترسی به کتاب های دیجیتال را مخدوش کند و اینکه از بوته آزمایش زمان سالم بیرون می آیند، منابع خوبی برای انتقال دانش هستند.
n
nمدیر کل یونسکو تاکید کرد: همه اشکال کتاب ها، نقشی ارزشمند در ترویج آموزش و انتقال و نشر فرهنگ ها و اطلاعات دارد و تنوع کتاب ها و محتوای خبری به غنای ملل کمک می کند و به همین علت باید در سایه سیاست گذاری های عمومی مناسب و حفاظت از خطر یکسان سازی از هر دو مورد حمایت کرد.
n
nوی اضافه کرد: تنوع کتابی، میراث مشترک ما و عاملی است که کتاب را به چیزی بیش از یک شیء فیزیکی ارتقا می دهد زیرا کتاب ها زیباترین اختراع بشر برای تشریک اندیشه ها در ورای مرزهای زمانی و مکانی اند.

مطلب پیشنهادی:   تشخیص بیماریهای عفونی با نانوفناوری و نور

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!