rnrnrn
معاون رییس قوه قضاییه :طرح حمایت از حقوق مالکیت فکری تدوین شد

معاون رییس قوه قضاییه :طرح حمایت از حقوق مالکیت فکری تدوین شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



معاون رییس قوه قضاییه :طرح حمایت از حقوق مالکیت فکری تدوین شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nرییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:طرح حمایت از حقوق مالکیت فکری باید براساس ویژگی های فرهنگی مذهبی کشورها تدوین شد.

————————————-

nبه گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، تویسرکانی در سمینار ملی استراتژی مالکیت معنوی که در اتاق بازرگانی برگزار شد با بیان اینکه امروزه گسترش ارتباطات و تسریع در معاملات مالی جهانی شدن فرایند تأمین، تولید، توزیع و مبادله کالا و خدمات و … همه در حال تبدیل به دهکده جهانی است اظهار کرد: یکی از عواملی که در عصر انفجار تأثیرگذار است حمایت از حقوق مالکیت فردی است بر این اساس اقتصاد کشور و جهان به سرعت به سمت و سوی اقتصاد دانش محور در حرکت است و حمایت از این حقوق موتور این اقتصاد را تشکیل می دهد.
nوی با بیان اینکه می توان دادعا کرد که مالکیت فکری یکی از مهمترین ابزار برتری کشورها و بنگاه های اقتصادی در مقابل یکدیگر است تصریح کرد: یکی از زیرساخت های اساسی توسعه دانش و فناوری این مالکیت است و عدم توجه به آن توسعه علمی و فناوری کشور را با مشکل مواجه می کند از این رو لازم است به نقش و جایگاه نظام مالکیت فکری توجه شود.
nرییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین خاطرنشان کرد: نظام مالکیت فکری توسعه یافته و مطلوب زمانی می تواند مفید باشد که شخص مخترع از حمایت حقوقی و ضمانت اجرایی در مقابل تصاحب و تعدی غیرقانونی سایر افراد بهره مند باشد و جامعه نیز برای افشا و انتشار مشخصات فنی اختراعات در جهت رشد و توسعه علمی و صنعتی سود ببرد.
nمعاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر نظام مالکیت فکری به شکل مناسب طراحی نشود سیاست ها و راهبردهای علمی و متناسب با شرایط بومی در توسعه نظام مالکیت پیگیری نمی شود خاطرنشان کرد: نباید در مسیر نظام مالکیت فکری و طراحی آن تحلیل اثرات نظام مالکیت فکری و نوآوری و عملکرد نظام های اقتصادی، صنعتی را فراموش کرد چرا که در شرایط کنونی به ندرت تولید کالا یا خدماتی را داریم که در آن فکر و دانش آدمی دخیل نباشد.
nتویسرکانی با بیان اینکه حمایت از حقوق مالکیت فکری موضوع جدید و تازه ای نیست گفت: عمر برخی از کنوانسیون های مربوط به حمایت از این حقوق به یک قرن نیز نمی رسد اما نکته جالب اینجاست که تمامی کنوانسیون های مطرح شده در بین کشورهای توسعه یافته منعقد شده و به تدریج کشورهای در حال توسعه به عضویت آن درآمدند به این ترتیب بر دامنه و گستره حمایت از حقوق مالکیت معنوی افزوده و جهانی شده است.
nرییس سازمان ثبت اسناد با تأکید بر اینکه کم و کیف حمایت از حقوق مالکیت معنوی از الزامات مربوط به گسترش تجارت، رشد و توسعه اقتصادی و بهداشتی و مصالح ملی کشورها از بعد داخلی رعایت نشده است تأکید کرد: این مسأله چالش بزرگ فراروی کشورها و جامعه بین المللی است و فائق شدن بر آن مستلزم تدوین راهکارها و استراتژی در سطوح ملی و بین المللی است.
nوی با بیان اینکه نمی توان در برابر نابرابری های مربوط به حقوق مالکیت فکری بین المللی رفتاری برابر داشت تأکید کرد: استراتژی ها بایستی قابلیت انعطاف لازم داشته باشند و برای اجرای استراتژی ها باید با ظرفیت سازی مناسبی از سوی مراجع بین المللی در اختیار کشورها قرار گیرد به طوریکه در مورد اختراعات دارویی در ارتباط با بیماری های صعب العلاج، تمهیدات لازم برای دسترسی ارزان؛ سهل و ساده در کشورهای در حال توسعه ایجاد شود.
nتویسرکانی در ادامه سخنرانی خود به موارد دیگری از حقوق مالکیت فکری و نحوه برقراری تعادل و توازن بین تعهدات کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته اشاره کرد و گفت: در سطح ملی استراتژی ها باید به نحوی تنظیم شود که در آن ویژگی ها و اقتضائات ملی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و تجاری توسعه ای کشورها رعایت شود چرا که در سطح ملی نمی توان نسخه واحدی برای تمام کشورها توصیه کرد و استراتژی هر کشور بایستی اختصاصاً برازنده قامت آن کشور باشد تا ظرفیت اجرایی داشته باشد.
nمعاون رییس قوه قضاییه درخصوص مالکیت معنوی در کشورمان نیز گفت: در کشورمان از بعد کمک به تدوین استراتژی بین المللی حمایت از حقوق مالکیت های فکری از بعد ملی گام های موثری برداشته شده است. ایران با سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) همکاری سازنده ای دارد و در این راستا سازمان ثبت اسناد و املاک برطبق ماده ۵۲ قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری متولی امر مالکیت معنوی در ایران را اجرایی کرده است و روز به روز به دنبال تکمیل قوانین و مقررات و الحاق به کنوانسیون ها و معاهدات سازمان جهانی مالکیت معنوی گام بر می دارد.
nوی به سابقه طولانی مدت کشورمان در کنوانسیون های مربوط به مالکیت معنوی پرداخت و تصریح کرد: در سال های گذشته کشورمان به معاهدات مختلفی از جمله الحاق به موافقت نامه و پروتکل مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم تجاری، الحاق به موافقت نامه لیسبون در مورد ثبت و حمایت بین المللی از اسامی مبدأ و… ملحق شده است.
nوی در پایان ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای این همایش راه را برای تدوین استراتژی های کلان و بین المللی در زمینه حمایت از حقوق مالکیت فکری را هموار سازد تا بتوانیم راهکارهای علمی و ملموس برای ادامه با وایپو در آینده بیش از این فراهم شود.

مطلب پیشنهادی:   ابداع ماوس مکعبي لمسي

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!