rnrnrn
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم: بودجه پژوهشي كشور در سال ۹۰ هزار ميليارد تومان است

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم: بودجه پژوهشي كشور در سال ۹۰ هزار ميليارد تومان است

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم: بودجه پژوهشي كشور در سال 90 هزار ميليارد تومان استReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري بودجه پيشنهادي سال ۱۳۹۰ براي امور پژوهشي كشور را يك هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: بودجه پيشنهادي امور پژوهشي سال ۱۳۹۰ رشد خوبي را نشان مي دهد كه اميدواريم اين افزايش، سطح عملكرد پژوهشي كشور را ارتقا دهد تا دولت و مجلس نسبت به افزايش اعتبارات پژوهشي در سال هاي آينده رغبت بيشتري داشته باشند.

n

n

n

n محمد مهدي‌نژاد نوري معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در پنجاه و چهارمين جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي عتف اظهار داشت: يك هزار ميليارد تومان از بودجه پيشنهادي در سال ۱۳۹۰ براي صندوق نوآوري و شكوفايي كه در قانون حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان پيش‌بيني شده، در نظر گرفته شده است.


————————————-

n

n
nوي افزود: گر چه اين ميزان اعتبار، برخي از اموري را كه در برنامه پنجم توسعه ديده شده است پوشش نمي‌دهد، ولي اميدواريم در پايان برنامه توسعه به همان هدفي كه در قانون ديده شده كه ۳ درصد توليد ناخالص ملي كشور به اعتبارات پژوهشي تعلق گيرد، برسيم.
n
nمعاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بودجه پيشنهاد شده براي اعتبارات پژوهشي كشور در سال ۹۰ حدود ۸۵ صدم درصد اعتبارات توليد ناخالص كشور است، گفت: اين بودجه شامل همه اعتبارات پژوهشي كشور نمي‌شود بلكه اعتبارات ديگري هم هستند كه در حال حاضر حساب نشده‌اند و با احتساب آنها مي‌توان آن را تا ۲ دهم درصد توليد ناخالص ملي ارتقا داد، براي مثال در حوزه علميه، دانشگاه آزاد، شركت‌هاي خصوصي و ديگر بخش‌ها، كارهاي پژوهشي انجام مي‌شود كه اعتبارات آن لحاظ نشده است.
n
nمهدي‌نژاد نوري همچنين از افتتاح ابررايانه ارتقا يافته دانشگاه صنعتي اميركبير خبر داد و يادآور شد: يك نسل اين ابررايانه قبلا افتتاح شده بود و اكنون مورد بهره‌برداري برخي سازمان‌ها مانند هواشناسي قرار دارد و نسل دوم آن نيز با قابليت و قدرت بالاتري كار مي‌كند.
n
nوي اضافه كرد: واردات اين گونه رايانه‌ها به كشور تحريم شده است ولي با همت پژوهشگران ايراني توانستيم به اين توانمندي دست يابيم كه علاوه بر دانشگاه‌هاي صنعتي اميركبير و دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشگاه ديگري نيز در حال ساخت اين رايانه‌ها هستند.
n
nمعاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم در ادامه در خصوص گزارش كميسيون تخصصي صنعت در اين جلسه اظهار داشت: برابر گزارشي كه داده شد تمامي اسناد بالادستي كه تا به حال در زمينه اولويت‌هاي پژوهشي و فناوري در حوزه صنعت و ارتباطات ديده شده بود، مورد بررسي قرار گرفته و كميسيون پس از بررسي اين اسناد در حال رسيدن به اين نتيجه است كه پروژه‌هاي ملي و دستگاهي در اين حوزه چه بايد باشد.
n
nمهدي‌نژاد نوري درباره ارائه گزارش عملكرد دانشگاه شهيد بهشتي در اين جلسه نيز گفت: اين دانشگاه ظرف ۵ سال گذشته رشد كمي و كيفي قابل توجهي در توليدات علمي و دستاوردهاي پژوهشي و فناوري داشته كه بخشي از نيازهاي مختلف كشور، از جمله در حوزه انرژي هسته‌اي را برآورده كرده است.
n
nوي با بيان اينكه دانشگاه شهيد بهشتي در اصلاح تركيب دانشجويي نيز از رشد خوبي برخوردار بوده است، خاطرنشان كرد: هم اكنون حدود ۵۰ درصد دانشجويان ۱۲هزار نفري اين دانشگاه، دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكترا هستند.
n
nمعاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم با اشاره به بحث شاخص‌هاي طرح‌هاي كلان ملي تصريح كرد: با توجه به اينكه قبلا اين موضوع مطرح شده بود، مقرر شد كه در جلسه بعدي با اخذ نظرات اعضا اين طرح نهايي شود و از اين شاخص‌ها در ارزيابي طرح‌هايي كه داريم به عنوان سطح‌بندي ملي يا دستگاهي استفاده شود.

مطلب پیشنهادی:   انعقاد قرارداد تجاري سازي 34 طرح نخبگان كشور

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۱-۰۲-۲۵ ۱۰:۳۹:۴۱’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!