rnrnrn
ممانعت از خروج نخبگان

ممانعت از خروج نخبگان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ممانعت از خروج نخبگانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nاين روزها جواناني در اين مرز و بوم پيدا مي‌شوند كه تمام اوقات خود را براي نشان دادن اختراعاتشان هزينه مي‌كنند همه دغدغه شان هم اين است كه پشتوانه‌اي مالي براي ادامه راه ندارند. مشكلات مخترعان تنها در موضوعات مالي خلاصه نمي‌شود گاهي نداشتن يك مكان مناسب براي انجام آزمايشات آنها به مهم‌ترين دغدغه تبديل مي‌شود مخترعان و نخبگان در سطح دنيا به دليل كمكي كه به چرخه توليدي كشورشان مي‌كنند، از ارج و قرب خاصي برخوردارند.

————————————-

nمسئولان نيز گاهي در اين ميان اگر همايش يا بزرگداشتي در ميان باشد به بيان وعده‌هايي براي آينده اين قشر نخبه مي‌پردازند اما با حضور در جمع مخترعان و نخبگان، آنان مشكلاتي را مطرح مي‌كنند كه رسيدگي به آن بايد در دستور كار جدي قرار گيرد. بايد توجه داشت كه نداشتن بودجه كافي براي آغاز پروژه‌هاي تحقيقاتي، نبود آزمايشگاه‌ها و مكان‌هاي تحقيقاتي لازم براي اجراي مراحل عملي آزمايش از روتين‌ترين مشكلاتي است كه با وجود تكرار آن اما همچنان در جايگاه خود ايستاده است از ديگر مشكلاتي كه محققان، پژوهشگران و مخترعان با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند.

n

nدر اين است كه برخي از حيث نرسيدن به سن قانوني بايد طبق قوانين و موازين اقدام به دريافت گواهي صلاحيت رشد از دادگاه كنند كه اين امر روند طولاني براي صدور اين گواهينامه را طي مي‌كند و پروسه زماني خاصي را مي‌طلبد كه هم سبب اتلاف وقت و هم سردرگمي بيش‌تر مخترع مي‌شود. اما از همه اينها كه بگذريم باز به پله اول مي‌رسيم كه هرآنچه تسهيلات ويژه‌اي براي مخترعان و آيندگان اثرگذار كشور در نظر گرفته شود باز هم كم است.

n

nدانشجوي مخترع تهراني هنوز در دوره كارشناسي ارشد دانشگاه است كه اختراع او در زمينه بتن خبرساز شده است. يك مخترع ايراني در بيست و سومين مسابقات و نمايشگاه فناوري و اختراعات مالزي(آيتكس) موفق شد دو مدال طلا و جايزه ويژه دولت لهستان را از ميان ۸۴۶ مخترع از آن خود كند. مي‌گويد تاكنون ۹ اختراع به ثبت رسانده است كه همگي آنها به توليد انبوه رسيده‌اند. او سازنده دو نوع بتن با مقاومت بالا است كه يك ماه پيش در بيست و سومين دوره از مسابقات مخترعان در كشورمالزي مدال طلا كسب كرد و به عنوان پرافتخارترين مخترع مسابقات شناخته شده است .

n

nبه گزارش ايسنا ، مسعود شفقي ۲۷ سال سن دارد و دانشجوي فوق ليسانس عمران در شاخه سازه‌هاي دريايي است گفت‌وگوي روزنامه ملت ما را با اين مخترع جوان بخوانيد:

n

n

nدرباره نحوه كسب موفقيت‌تان در اين اختراع توضيح دهيد؟

n

nمن از كودكي همواره علاقه‌مند به كارهاي فني بوده‌ام كنجكاو بودم تا بدانم وسايل و ابزار مختلف از چه ماده‌اي و چگونه ساخته شده‌اند در دوران دبيرستان به كارهاي فني و بتون علاقه‌مند بودم آن زمان مخترعان ايراني براي اين مسابقات به كشور امريكا مي‌رفتند و حدود ۱۰ سال ايراني‌ها مقام اول تا سوم مسابقات را كسب مي‌كردند در روزهاي ۲۸ تا ۳۰ ارديبهشت ماه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي كوآلالامپور بيست و سومين دوره از مسابقات مخترعان برگزار شد كه در اين دوره از مسابقات توانستم دو مدال طلا و جايزه ويژه دولت لهستان را از بين ۸۴۶ شركت‌كننده مخترع را كسب كنم.

n

n

nدر طول ۲۳ سال برگزاري اين مسابقات اين نخستين‌باري است كه يك ايراني موفق به دريافت دو مدال طلا و جايزه ويژه دولت لهستان در آيتكس شده است. در اين عرصه علمي تيم جمهوري اسلامي ايران اختراعات خود را در زمينه‌هاي نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي، مكانيك، كشاورزي، خودرو، ايمني و سلامت، بتن و مواد، مهندسي پزشكي و محيط زيست ارايه داد و با كسب ۱۱ مدال طلا، ۷ نقره و ۶ برنز جزو تيم‌هاي برتر اين دوره از مسابقات شد. اين مسابقات زيرنظر فدراسيون جهاني مخترعين و مالكيت‌هاي فكري سازمان ملل برگزار شده بود.

n

n

nتاكنون در مسابقات سوئد مدال طلا و نقره جهان را گرفته بودم در نيجريه هم مدال طلا گرفتم. شركت‌كنندگان در اين مسابقات از كشورهاي مختلفي حضور داشتند از امريكا. كره وتايوان گرفته تا ژاپن. لهستان و روسيه. اين مسابقات در كشورهاي مختلف برگزار مي‌شود اما مالزي در كشور ما بيش‌تر مورد قبول است.

n

n

nدر سال ۱۳۸۶ مقام اول مسابقات امريكا در شاخه ايران در انجمن بتن ايران به نام ACI. كسب كردم. در مسابقات مختلف داخلي هم مقام‌هاي كشوري زيادي كسب كرده‌ام. تا اين‌كه اكنون در انجمن بتن ايران در مسابقاتي كه برگزار مي‌شود به عنوان داور و كمك داور فعاليت مي‌كنم. دوران كارشناسي را در رشته عمران در استان مازندران تحصيل كردم.

n

n

nتا اين‌كه موضوع اختراعات مطرح شد. از آنجا كه پرمصرف‌ترين ماده دنيا بعد از آب بتن است احساس كردم اين موضوع هم بازار داغي دارد و هم در زمينه صنعت حرفي براي گفتن دارد بعد از كنكاش فراوان به اين نتيجه رسيدم كه ما در موضوع پدافن غير عامل و مديريت بحران هنوز به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم.

n

n

nمسئله‌اي كه اين روزها خيلي مطرح است پديده زلزله و در نظر گرفتن راهكارهايي برای كاهش اثرات مخرب آن است اگر ما در گذشته به موضوع ساخت و سازها و به‌ويژه مواد مصرفي در ساختمان‌ها و سازه‌ها اهميت مي‌داديم كمترين خسارت‌ها در اين زمينه وارد مي‌شد. من نخستين كسي هستم كه موضوع بتن را در اين بخش مطرح كردم و در آن مقام كسب كردم.

مطلب پیشنهادی:   سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید

n

n

nحمايت مالي براي حضورشما در اين نوع مسابقات از كجا تامين مي‌شود؟

n

nمتاسفانه بچه‌ها با هزينه شخصي خود يا دانشگاه خود در اين مسابقات شركت مي‌كنند. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات سيرجان هزينه‌هاي حضور من در اين مسابقه را تقبل كرد. نگاه ما انتقادي است كه چرا از مخترعان و دوستان حمايت نمي‌شود اين در حالي است كه همزمان با ورود ما به كشور در فرودگاه ورزشكاراني همراه ما به كشور وارد شدند كه در ميان آنها اصلا ما ناديده گرفته شديم هرچند عده‌اي زحمت كشيدند و به ديدار ما آمده بودند اما در مقايسه با استقبال‌كنندگان از ورزشكاران بسيار كم بود.

n

nبتني كه اختراع كرده‌ايد چه ويژگي‌هايي دارد كه آن را از ساير بتن‌ها متمايز مي‌كند؟

n

nدو نوع بتن اختراع كردم. در گذشته بتن‌هايي كه در مناطق دريايي و محيط‌هاي آبي كاربرد داشتند اكثرا در مدتي كوتاه دچار خوردگي و آسيب‌پذيري مي‌شدند كه اكنون با استفاده از فناوري ابداعي من مي‌توان آسيب‌پذيري بتن‌ها را در مقابل عوامل مهاجم كاهش داد و بتن‌هايي با مقاومت و دوام بسيار بالا توليد كرد.

n

nاز اين بتن‌ها مي‌توان در سازه‌هاي دريايي، سازه‌هاي فرا ساحلي، سازه‌هاي امن و پناهگاه‌ها و در محيط‌هاي مهاجم استفاده كرد. هزينه ساخت و نگهداري اين بتن‌ها نسبت به بتن‌هاي قبلي به دليل تغييرات ايجاد شده در مصرف مواد اوليه و روش نگهداري آنها بين ۱۵ تا ۲۰ درصد كمتر بوده است.

n

n

nيكي از آنها بتن خودمتراكم با مقاومت بسيار بالا كه در حدود ۴۲۰۰ كيلوگرم در سانتي‌متر مربع مقاومت فشاري دارد يعني يك حبه قند يك در يك بتن ۴ تن تحمل مي‌كند اين بتن‌ها در محل‌هايي كه نياز به مقاومت فشاري بسيار بالا دارد به كار مي‌روند و در ضمن ضدسايش نيز هستند. بتن دومي كه به مسابقات برده بودم حاوي نانو كاربيد سيليسيوم است

n

n

nكه سخت‌ترين ماده بعد از الماس است كه اين ماده را درابعاد ۵ نانومتر يعني معادل يك صد هزارم قطر موي سر است با فناوري دستگاه‌ها روشي را ابداع كرديم كه بتوانيم از اين ماده استفاده كنيم حدود ۳۰۰ نمونه ساختيم و امتحان كرديم و با درصد‌هاي مختلف سيمان مخلوط كرديم تا به اين ماده رسيديم اين دو نوع بتن كاربردهاي مختلفي دارند مانند طراحي و ساخت سكوهاي دريايي سازه‌هاي فراساحلي و ساحلي، مناطقي كه مورد حملات شديد كلر، اسيد و سولفات هستند كاربرد داردويژگي اين نوع بتن كه اختراع كردم اين است

n

n

nكه نفوذپذيري بتن به صفر نزديك است ما يك جسم همگون ساخته‌ايم كه هيچ چيزي نمي‌تواند درآن نفوذ يابد. وقتي نفوذپذيري پايين مي آيد يك رابطه معكوس با مقاومت دارد. توجه به اين نكته خيلي مهم است كه سازه‌هايي كه در خليج فارس در حال استفاده است طي چند سال ديگر به‌طور كامل تخريب خواهند شد. نمونه‌اي كه ما ساختيم ۶ سال از عمر آن مي‌گذرد اما مشكلي تا به حال براي آن ايجاد نشده است.

n

n

nبراي ادامه راه با چه مشكلاتي روبه‌رو هستيد؟

n

nهمه‌چيزموضوع مالي نيست گاهي براي يك مخترع، داشتن مكاني آرام كه بتواند به‌راحتي به كارهاي خود ادامه دهد كافي است اگر من مخترع قرار باشد به اين فكر كنم كه كي كرايه خانه بدهم ديگر تمركزي براي ادامه بهتر كار برايم باقي نمي‌ماند وقتي بين ۸۰۰ نفر از كل دنيا جايزه ويژه مي‌گيرد نشان مي‌دهد ويژگي‌هاي برتري دارد و تنها توقع ما آن است كه بتوانيم از اين ويژگي‌هايمان در كشور خود بهره ببريم.

n

n

nدر كشورهايي هم كه حضور داشتيم پيشنهاد‌هاي مختلفي به ما داده شد ما گفتيم مشكلي براي همكاري نداريم اما در صورتي كه از راه قانوني اين كار انجام شود و با آگاهي كشورمان باشد. قرار بود براي فوق ليسانس هم سهميه داشته باشيم اما داده نشد خيلي مقاله و كتاب ارايه دادم با توجه به اين‌كه زمان زيادي براي درس خواندن ندارم كه معدل بالاي ۱۷ داشته باشم بنابراين نمي‌توانم معدل بالاي ۱۷ كسب كنم تا سهميه دوره دكتري شامل حالم شود. متاسفانه بين ما كه تمام زندگي مان در آزمايشگاه وغيره است با ديگران تفاوت چنداني قايل نيستند. در دوران خدمت سربازي هم ۱۷ ماه خدمت كردم مخترع برتر هم در آن دوران شناخته شدم.

n

n

nزمان خدمت سربازي در۷ تا ۸ نمايشگاه حضور داشتم مسئولان كه كار من را نگاه مي‌كردند انتظار داشتيم حداقل امتيازاتي براي ما در همان دوران سربازي در نظر گرفته شود اما نشد ديگر خسته شدم از بس به دنبال نامه‌نگاري رفتم تا در دانشگاه سراسري تحصيل كنم الان هم كه ۷ ماه ديگر دوران فوق را تمام مي‌كنم. اما اميدوار هستيم كه مسئولان براي دوران دكتری هواي ما مخترعان و فعالان در حوزه علم را بيش‌تر داشته باشند ما مخترعان حقوقي هم نداريم بنابراين بايد به فكر كسب درآمد هم باشيم و اين موضوع خيلي از زمان تفكر ما مي‌كاهد.

n

n

nيكي از مسائل اساسي كه مخترعان با آن روبه‌رو هستند موضوع تجاري‌سازي اختراعات است كه طي ۴ سال است كه برگزار مي‌شود اما نكته مهم عدم اميدواري مخترعان در كسب نتيجه در اين نمايشگاه‌ها است. در مسابقات مالزي چند ميليون تومان خرج تبليغاتم كردم استند بزرگي از تصوير خليج فارس به همراه خودم برده بودم اينها هزينه دارد اما من اين را نوعي عشق به وطن مي‌دانم چراكه خيلي‌ها علاقه‌مند بودند با استند خليج فارس با من عكس بيندازند.

مطلب پیشنهادی:   ابوريحان محمد بن احمد خوارزمی

n

n

nآيا ضعفي هم از نگاه شما در برگزاري مسابقات ديده شد؟

n

nضعف در برگزاري مسابقات كه نه اما يكي از نكاتي كه در مسابقات تاسف خيلي‌ها را به همراه داشت عدم توانايي عده‌اي در صحبت كردن پايه‌اي به زبان انگليسي بود. هرچند تسلط به زبان انگليسي از شرايط شركت در مسابقات نيست اما اين موضوعي است كه بسيار كاربردي است خيلي از شركت‌كننده‌ها چه از كشور ما و چه ساير كشورها هنوز نمي‌توانند جملات كوتاه و كاربردي را بيان كنند درحالي كه اين از واجبات حضور در ميان خارجي‌ها در مسابقات بين‌المللي است. در كشورهايي كه مسابقات برگزار مي‌شود اكنون يك سالي است كه فضايي براي مذاكره مخترعان با بازرگانان جهاني فراهم شده است اين موضوع تا سال قبل مهيا نبود اما به دنبال انتقادات دوستان و همكاران بالاخره محقق شد.

n

n

nآيا پيشنهاداتي براي خروج از ايران داشته‌ايد؟

n

nدر هر مسابقه‌اي كه شركت مي‌كنيم اين پيشنهادات وجود دارد در مسابقات اخير يك ويژگي خاصي كه وجود داشت اين بود كه هيچ كشوري پرچم خود را به بالاي سن نبرد اما در هر مرتبه و هر مسابقه من پرچم ايران را با خود همراه داشتم. اين يك حس است كه به‌راحتي به قلم نمي‌آيد اين‌كه اين شرايط براي كشور ما مهيا است كه علم دوستان و مخترعان با توانايي زياد در مسابقات شركت مي‌كنند و مهم‌تر از همه‌چيز بين اين تعداد از كشورهاي پيشرفته مقام‌هاي برتر را كسب مي‌كنند موضوع اندكي نيست اگر شرايط به ميزان مطلوب فراهم باشد هيچ مخترعي از ايران خارج نمي‌شود.

n

nبه عنوان كلام آخر درخواست شما از مسئولان چيست؟

n

nبا توجه به سال جديد كه از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني ناميده شده است ما هم به اين مناسبت از مسئولان انتظار داريم تا شرايط را براي تحقق اين موضوع فراهم نمايند چراكه ما مخترعان به عنوان يكي از گروه‌هايي هستيم كه مي‌توانيم با اختراعات مان به خوبي به اين موضوع جامه عمل بپوشانيم. اين موضوع از چنان اهميتي براي من برخوردار است كه به جرات مي‌گويم حاضرم بدون هيچ هزينه‌اي از تخصص خودم در كارگروه‌هاي مختلف ارايه موضوع دهم بدون آن‌كه انتظار مالي داشته باشم.

n

n

nهر ساله از طريق رسانه‌هاي جمعي مطلع مي‌شويم ديدارهايي از سوي بزرگان و سران كشور با شاعران، نويسندگان و هنرمندان انجام مي‌شود اما مخترعان در اين ميان جايي ندارند. اگر بتوانيم به‌طور مستقيم با مسئولان كشور ديداري داشته باشيم مي‌توانيم درد دل هايمان را به گوش آنها برسانيم.

n

n

nدر ادامه اين گفت‌وگو مقررات مربوط به حمايت اختراعات در ايران آمده است:

n

nدر زمان سلطنت رضا شاه در اول تيرماه ۱۳۱۰ نخستين قانون ثبت اختراعات ايران به تصويب رسيد و به مرحله اجرا درآمد كه هنوز هم اجرا مي‌شود. طبق مادة ۲۶ اين قانون هر قسم اكتشافات يا اختراع جديد در شعب مختلفة صنعتي يا فلاحتي به كاشف يا مخترع آن حق انحصاري مي‌دهد. و هركسي مدعي باشد كه ابداع محصول جديد صنعتي كرده است يا وسيلة جديدي كشف كرده يا وسايل موجوده را به طريق جديد براي تحصيل يك نتيجه يا محصول صنعتي يا فلاحتي به كار برده است مي‌تواند تقاضاي ثبت اختراع نمايد.

n

n

nمرجع ثبت اختراع در ايران اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي در تهران است كه كليه تقاضاهاي ثبت اختراع از ايران و خارج از ايران در اين مرجع به ثبت مي‌رسد. سيستم ثبت اختراع در ايران سيستم بدون رسيدگي قبلي است يعني مرجع ثبت هيچ‌گونه مسئوليتي را به عهده نمي‌گيرد و تمام مسئوليت‌ها از جهت جديد بودن اختراع و عملي بودن آن به عهده مخترع است و هركس ادعايي داشته باشد بايد به طرفيت مخترع در دادگاه اقامه دعوا كند.

n

n

nطبق بند ج از ماده ۲۴۹ قانون مجازات عمومي هر تجاوزي نسبت به حق صاحب ورقة اختراع كه به موجب قانون ثبت علائم و اختراعات به او داده شده به عمل‌آيد خواه با ساختن محصولات و خواه با استعمال وسايلي كه موضوع ورقه اختراع اوست جعل محسوب مي‌شود و موجب سه تا شش ماه حبس تاديبي يا صد الي هزارتومان جزاي نقدي يا هر دو مجازات خواهد بود. اشخاصي كه اين‌گونه محصولات را با علم به مجعول بودن آن به ايران آوردند يا از ايران صادر كنند يا ايران به معرض فروش گذاشته يا به فروش رسانند محكوم به مجازات فوق خواهند شد.

n

n

nدر قانون جلب سرمايه‌هاي خارجي مصوب سال ۱۳۳۲(گواهي ثبت اختراع) كه در موضوع عمران وامور توليدي باشد به عنوان سرمايه خارجي تلقي شده است كه پس از ورود آن به ايران و بهره‌برداري دولت طبق مقررات قانون فوق مثل سرمايه خارجي از آن حمايت و تضمين مي‌كند. طبق قانون مسئوليت مدني، مي‌توان علاوه بر قوانين موجود خسارت مدني را هم مطالبه كرد.

n

n

nكنوانسيون پاريس كه در تاريخ چهاردهم اسفند ۱۳۳۷ قانون آن به تصويب رسيده است شامل يك عده مقررات و نظامات كلي براي مخترعين در سطح بين‌المللي است كه يكي از آن مقررات استفاده از حق تقدم است بدين معني كه:

n

n

nاگر مخترعي در ايران تقاضاي ثبت اختراع خود را كرد مي‌تواند از حق تقدم در كليه كشورهاي اتحاديه پاريش استفاده كند منشأ و مدت استفاده از حق تقدم دوازده ماه از تاريخ ثبت نخستين اختراع است. يكي ديگر از مقررات عمومي كنوانسيون پاريس تساوي حقوق اتباع اتحاديه است كه كشورهاي عضو مكلف مي‌شوند از قوانيني كه در حال حاضر يا آينده وضع مي‌كنند حقوق و مزاياي يكساني براي كليه اتباع اتحاديه اعم از كشور خود يا كشورهاي ديگر در نظر بگيرند.

مطلب پیشنهادی:   قوی‌ترین باتری جهان ساخته شد

n

n

nعلاوه بر قوانين فوق دولت شاهنشاهي ايران عهدنامه بين‌المللي همكاري در موضوع گواهينامه‌هاي اختراعات و كنوانسيون طبقه‌بندي بين‌المللي اختراعات را به شرط تصويب امضا كرده است كه هنوز عهدنامه اولي به مورد اجرا در نيامده است و بايد منتظر آينده بود تا وقتي به مرحله اجرا درآمد قوانين داخلي به موازات آن اصلاح و در صورتي كه مصلحت بود عهدنامه مذكور هم در مجلس ايران به تصويب برسد.

n

n

n3- روش كنترل ارزش و اصليت ادعاهاي مخترعين و مبتكرين ايراني و خارجي در ايران

n

nهمان‌طور كه به‌طور خلاصه اشاره شد درباره ارزش واصليت ادعاهاي مخترعين درايران قانون ايران روش(بدون رسيدگي قبلي) اجرا مي‌شود.

n

nاين سيستم ثبت در بسياري از كشورهاي صنعتي و پيشرفته جهان مورد قبول و عمل است زيرا با صرفه‌ترين روش در ثبت اختراعات است و بهتر از مخترع هيچ كس نمي‌داند كه اختراع او واقعيت دارد، جديد است يا نه ؟ بنابراين در سيستم بدون رسيدگي قبلي تمام مسئوليت‌ها متوجه مخترع مي‌شود و هر كس برخلاف آن ادعا يا اعتراضي داشت بايد در دادگاه مطرح كند و دادگاه به وسيله مدارك طرف دعوا يا ارجاع امر به كارشناس موضوع را محرز نمايد.

n

n

nدر قانون فعلي ايران كنترل ارزش واصليت ادعاي مخترع فقط از نظر فرم و شكل قانوني به عمل مي‌آيد نه از نظر ماهيت اختراع.

n

n

n4- روش‌هاي مختلف تشويق مخترعين و مبتكرين

n

n

nدر دنيا روش‌هاي مختلف تشويق مخترعين و مبتكرين اجرا مي‌شود كه يكي از آن روش‌ها در كشور اتحاد جماهير شوروي و كشور‌هاي سوسياليستي عمل مي‌شود در اين كشورها مخترع يا مبتكر مي‌تواند Certificat Dauteur Dinvention تقاضاي ثبت اختراع يا تقاضاي گواهينامه مخترعين بكند گواهينامه مخترعين است كه براي تشويق مخترعين در اين كشورها در نظر گرفته شده و اجرا مي‌شود.

n

n

nچون در اين كشورها فعاليت فردي درامور صنعتي وتجاري به معناي كشورهاي سرمايه داري وجود ندارد دولت براي تشويق مخترعين وقتي تقاضاي گواهينامه مخترعين را قبول كرده و ثبت مي‌نمايد هيچ گونه حق الثبت و پولي از مخترع به هيچ‌وجه دريافت نمي‌شود و احتياج به انتخاب وكيل و تشريفات زائد ندارد تقاضاي گواهينامه مخترع پس از رسيدگي به واقعيت آن در يكي از دستگاه‌هاي دولتي وقتي قبول شد مالكيت آن متعلق به دولت است و دولت مي‌تواند در سازمان‌هاي وابسته به خود آن را مورد بهره‌برداري قرار دهد و در مقابل زحمت مخترع به او پاداش يا مزد بدهد.

n

n

nاين سيستم تشويق مخترع باعث شده است كه اولاً مخارج و هزينه‌اي به مخترع كار تحميل نشود و ثانياً مخترع كار خود را اختراع قرار داده و هر روز چيز تازه و جديد و بديعي به وجود آورد در كشور شوروي تقاضاهاي ثبت اختراع خارجيان را هم به همين ترتيب قبول مي‌كنند.

n

n

n5- روش‌ها و سياست كلي دولت جهت راهنمايي و فراهم آوردن تسهيلات تحقيقات فردي در ايران

n

nهانري برگستون فيلسوف بزرگ فرانسوي گفته است انسان حيوان مخترعي است و فرق انسان با حيوان در همين استعداد اختراعي او نهفته است زيرا حيوانات وقتي به وجود مي‌آيند هر چه دارند همان است ونمي توانند تغييري در آن بدهند ولي انسان به كمك فكر خود چيزهاي تازه‌اي مي‌سازد و به كمك آن هوا- دريا يا قعر زمين مي‌رود و هر روز كه مي‌گذرد آن چيزهاي تازه را تغيير داده و چيزهاي تازه‌تري به وجود مي‌آورد. مقصود از ذكر اين مقدمه اينست كه استعداد اختراع در بشر وجود دارد ولي بايد آن استعداد را شكفته كرد و تشويق كرد.

n

n

nدر كشورهاي پيشرفته و متمدن به موضوع اختراع فوق‌العاده اهميت مي‌دهند و ملاك ترقي و پيشرفت هر كشور پيشرفت‌ها را با تعداد اختراعات و توسعه آن مربوط مي‌دانند. به نظر، براي تشويق مخترعين در ايران بايد در قوانين موجود تجديد نظر كرد محاكم اختصاصي براي رسيدگي به دعاوي اختراعات به وجود آورد و آنها را تقويت اعتبارهاي مخصوصي به شكل كمك هزينه تحصيل يا جوائز براي دانش‌آموزان و دانشجويان مستعد يا مخترع اختصاصي داد و اين كار را نه تنها دولت بايد انجام دهد بلكه موسسات غير دولتي هم بايد انجام دهند.

n

n

nدر كشورهاي پيشرفته صنعتي هر كارخانه و واحد صنعتي يك عده مخترع حقوق بگير ثابت دارد كه منحصراً براي كاراختراع كوشش مي‌كنند. براي تشويق مخترعين در ايران نخست بايد سازمان اداري و دادگاهي حمايت مخترعين را اصلاح و به موازات توسعه صنعت و تجارب كشور آن را تقويت و گسترش داد.

n

n

nاعتبارات مخصوصي براي تحقيقات علمي در موضوعات مختلف كه رشته‌هاي مختلف صنعت و كشاورزي ايران به آن احتياج دارد به وجود آورد و به مصرف رسانيد مخصوصاً دانشگاه‌هاي دولتي وملي بايد از اين حيث پيش قدم شوند و استادان و دانشجويان علاقه‌مند در اين رشته فعاليت كنند. موسسات و واحدهاي صنعتي دولتي و ملي هم سعي نمايند اعتباري براي تحقيقات علمي اختصاص دهند و هر كارخانه كه اعتباري در اين قسمت اختصاص داد از ماليات نسبت به آن اعتبار معاف شود تا تشويق به اين كار شوند و در نتيجه ما بتوانيم هدف تشويق از مخترعين را به مرحله عمل در آوريم.

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۲-۰۶-۱۴ ۱۲:۳۴:۲۰’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!