rnrnrn
پرواز پهپاد روباتیک با قدرت ذهن برای اولین بار

پرواز پهپاد روباتیک با قدرت ذهن برای اولین بار

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



پرواز پهپاد روباتیک با قدرت ذهن برای اولین بارReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nبرای نخستین بار پهپاد رباتیک کوچکی تنها با استفاده از قدرت ذهن انسان، کنترل شده و به پرواز درآمد.

n

nبه گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تکنیک بکار رفته در این آزمایش، الکتروانسفالوگرافی (EEG)‌ است که از امواج مغزی کاربر برای کنترل حرکات پهپاد رباتیک استفاده می کند.


————————————-

nتیم پنج نفره محققان دانشگاه مینه سوتا به سرپرستی پروفسور «بن هه» موفق شدند با استفاده از قدرت ذهنی خود، کوادکوپتر رباتیک را با سرعت ۰٫۶۹ متر بر ثانیه به پرواز درآورند؛ هرکدام از این افراد یک وظیفه خاص برعهده داشتند که برای هدایت پهپاد به سمت راست، چپ، بلند شدن و فرود استفاده می شد.

n

n

nامواج مغزی کاربر با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرافی (EEG) دریافت و بوسیله سیستم وای فای (WiFi)‌ برای پهپاد رباتیک ارسال می شد.

n

n

nبا استفاده از یک دوربین آنبورد بر روی بالگرد، محققان قادر به مشاهده و کنترل مسیر پروازی بودند؛ همچنین برای عبور پهپاد از درون حلقه های زرد رنگ محل آزمایش، محاسبات مختلفی صورت گرفت.

n

n

nپروفسور «هه» تأکید می کند: در آزمایشات قبلی نشان داده بودیم که انسان قادر است با استفاده از قدرت ذهنی یک بالگرد مجازی را تحت کنترل درآورد و در این آزمایش برای نخستین بار پرواز یک پهپاد رباتیک تنها با استفاده از قدرت ذهنی انسان را به نمایش گذاشتیم.

n

n

nبه گفته پروفسور «هه»، کوادکوپتر از دوام، انعطاف پذیری و ایمنی بالاتری به نسبت سایر پهپادهای رباتیک برای انجام این آزمایش برخوردار است.

مطلب پیشنهادی:   صنعتگران از هرز رفتن شایستگی‌های نخبگان جلوگیری کنند

n

n

nهدف بعدی، کنترل بازوی رباتیک با استفاده از سیگنال های مغزی غیر تهاجمی عنوان شده است؛ محققان بدنبال توسعه روش هایی برای بازگرداندن شنوایی، بینایی و حرکات افراد معلول با برقراری یک مسیر مستقیم بین مغز و دستگاه خارجی هستند.

n

n

nبا توسعه یک رابط کاربری مغز- رایانه، افراد معلول و مبتلایان به بیماری های تحلیل رونده عصبی (نورودژنراتیو) مانند پارکینسون می توانند استقلال عملکردی خود را بازیابند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!