rnrnrn
پنجره ها هوشمندتر می شوند/ صرفه جویی در مصرف انرژی با پنجره های جدید

پنجره ها هوشمندتر می شوند/ صرفه جویی در مصرف انرژی با پنجره های جدید

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



پنجره ها هوشمندتر می شوند/ صرفه جویی در مصرف انرژی با پنجره های جدیدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n n

n

nمحققان آمریکایی می گویند ماده جدیدی ساخته اند که می تواند با کنترل نور مرئی و گرمازای فروسرخ، پنجره های هوشمند را هوشمند تر کند.

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان بخش انرژی آزمایشگاه ملی لورنس برکلی می گویند در این شیوه نوین شیشه پنجره ها با لایه نازکی از نانوکریستال های پوشش داده می شوند؛ این لایه به طور پویایی، نور خورشید را در هنگام عبور از پنجره بنا به دلخواه کاربر تغییر دهد تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم راحتی و آسایش ساکنین را در گستره وسیعی از اقلیم ها در پی داشته باشد.

n

n"دلیا میلیرون" مجری این تحقیقات می گوید در آمریکا حدود یک چهارم انرژی برای روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان ها صرف می شود. ماده جدید ما وقتی به عنوان پوشش پنجره به کار می رود می تواند تاثیر زیادی بر مصرف انرژی ساختمان داشته باشد


————————————-

n.

n

nاین پژوهشگران می گویند: مهار نور نزدیک به فروسرخ به معنای آن است که ساکنین یک ساختمان می توانند به طور طبیعی محیط داخل ساختمان را بدون ایجاد گرمای اضافی و ناخواسته، روشن کنند و از این رو نیاز به تهویه هوا و نور مصنوعی کاهش می یابد.

n

nاساس این فناوری جدید، طراحی نوینی از ماده الکتروکرومیک است که از نانوکریستال های اکسید ایندیوم و قلع تعبیه شده در ماتریکس شیشه ای اکسید نیوبیوم ساخته شده است و می تواند نور مرئی و نزدیک به فروسرخ را در واکنش با یک شارژ الکتریکی به کار گرفته شده در پنجره ها کنترل کند.

مطلب پیشنهادی:   ابداع نانوذراتی با ظاهر و عملکرد شبه سلولی

n

nبا این پوشش جدید یک پنجره می تواند کاملا به حالت تاریک درآید و مانع از عبور نور و گرما شود و یا به حالت کاملا درخشان و شفاف تبدیل شود.

n

nدانش پژوهان این شیشه های هوشمند را حاصل ترکیب عملکردهای اوپتیکی منحصر به فرد با شیوه های پردازشی کم هزینه و دوستدار محیط زیست می دانند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!