rnrnrn
چگونگي افشاي اختراعات از منظر مرکز پژوهش هاي مجلس

چگونگي افشاي اختراعات از منظر مرکز پژوهش هاي مجلس

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



چگونگي افشاي اختراعات از منظر مرکز پژوهش هاي مجلسReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ، چگونگي افشاي اختراعات در ايران را مورد بررسي و تحليل قرار داد.

————————————-

nبه گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوري هاي نوين اين مرکز اعلام داشت: ثبت اختراع را مي توان قراردادي ميان دولت و مخترع دانست که در ازاي اعطاي مجموعه‌اي از حقوق انحصاري براي زمان محدود به مخترع از طرف دولت، مخترع جزئيات اختراع خود را براي عموم افشا مي کند، لذا نظام ثبت اختراع را مي توان داراي کارکردها و اهداف متفاوتي دانست که تشويق محققين و مخترعين و تشويق افشاي اطلاعات اختراعات براي عموم از اين جمله به حساب مي آيند.

n

nافشاي اطلاعات نهفته در دل يک اختراع به ازاي دادن حق انحصاري بهره برداري از آن به مخترع، از جمله ابزارهايي است که مي تواند زمينه را براي گسترش هرچه بيشتر علم و فناوري فراهم آورد و دست آخر به رفاه اجتماعي بيشتر بيانجامد.

n

n

nدر اين گزارش، ابتدا کارکردهاي نظام ثبت اختراعات و تشويق افشاي اختراعات به عنوان يکي از اين کارکردها معرفي مي شوند، سپس برخي انتقادات صاحبنظران نسبت به نظام افشاي اختراعات مرور شده و در ادامه ضمن معرفي نظام افشاي اختراعات در ديگر کشورها ، اين نظام در ايران کاوش شده و مورد تحليل قرار مي گيرد و مهمترين نارسايي‌هاي آن از سه ديدگاه چگونگي، زمان و کفايت افشا معرفي مي شوند، در آخر توصيه‌هايي سياستي براي بهبود کارکرد تشويق افشا در نظام ثبت اختراع ايران مطرح مي شوند.

مطلب پیشنهادی:   تجاری‌سازی بیش از ۱۸۷ دانش فنی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

n

n

nبر اساس آن چه در اين گزارش آمده است: حفاظت و صيانت از دارايي هاي فکري برخلاف دارايي هاي مادي بسيار دشوار است، به مجرد آنکه ايده و فکري به زبان آورده مي شود، يا بر صفحات کاغذ نقش مي بندد يا از انديشه‌اي انتزاعي خارج و به صورتي عيني و ظاهري در مي‌آيد ، اثبات مالکيت بر آن ايده يا دارايي فکري بسيار دشوار و گاهي ناممکن مي شود، اما آيا مي توان دارايي هاي فکري را براي هميشه در صندوقچه ذهن و به دور از دسترس ديگران پنهان کرد؟

n

n

nبا کمي تامل و تدقيق مي توان نتيجه گرفت که نظام کنوني ثبت اختراع ايران حتي اگر ساز و کار مناسبي براي انتشار گسترده اينترنتي اسناد ثبت اختراع نيز فراهم آورد، باز هم به علت انجام نشدن بررسي ماهوي (دستکم بر پايه استانداردهاي پذيرفته شده جهاني) نخواهد توانست به نقش خود براي افزايش رفاه عمومي از راه افشاي اختراعات به اندازه کافي عمل کند.

n

nدر اين گزارش با نگاهي گذرا به نظام ثبت اختراعات، چهار دليل وجودي آن شامل:

n

n- ايجاد انگيزه،

n

n- بازارآفريني،

n

n- ارسال پيام،

n

n- تشويق افشا معرفي مي شوند که موارد سوم و چهارم با افشاي اطلاعات اختراعات مرتبط خواهند بود و مشخص مي‌شود که افشاي اختراع:

n

n- موجب پرهيز ديگر مخترعين و پژوهشگران از اختراع مجدد چرخه و تلاش آنها براي بهبود اختراعات کنوني مي شود و بدين ترتيب روند توسعه فناوري را شتابي دو چندان داده و از اين راه بر رفاه اجتماعي مي افزايد.

n

n- حد و مرز اختراعات ثبت شده و مرز حقوق انحصاري اعطا شده به آنها را ترسيم مي کند و از نقض ناخواسته حقوق مخترعين توسط ديگران جلوگيري مي کند.

مطلب پیشنهادی:   تشريح مکانيسم جديد ارزيابي اختراعات براي حمايت از تجاري سازي

n

n- در هدايت بهتر سرمايه به سوي کارهاي پژوهشي موثر بوده و به همين دليل به افزايش ورود فناوري هاي نوين به بازار کمک مي کند.

n

n- زمينه ساز و پيش نياز سياستگذاري و برنامه ريزي بهتر و دقيق تر در حوزه علم و فناوري در سطوح مختلف ملي، صنعتي و بنگاهي مي شود.

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۲-۰۶-۱۲ ۱۳:۴۰:۰۷’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!