rnrnrn
کاهش اضطراب زایمان با استنشاق رایحه «اسطوخودوس»

کاهش اضطراب زایمان با استنشاق رایحه «اسطوخودوس»

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



کاهش اضطراب زایمان با استنشاق رایحه «اسطوخودوس»Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nنتایج یک بررسی نشان داد: استنشاق رایحه اسطوخودوس در کاهش اضطراب مرحله اول زایمان موثر است.

n

nبه گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، اضطراب شایعترین واکنش عاطفی زنان طی زایمان است که می‌تواند عوارض نامطلوبی بر جنین و مادر بر جای بگذارد. یکی از روش‌های کاهش اضطراب رایحه درمانی است. لذا گروهی از پژوهشگران دانشگاه آزاد کرمان پژوهشی را با هدف تعیین تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس بر میزان اضطراب مرحله اول زایمان زنان نخست باردار طراحی و اجرا کردند


————————————-

n.

n

n

nدر این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه، ۱۰۲ زن نخست باردار بطور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. در گروه اسانس اسطوخودوس، ۱۵ دقیقه استنشاق اسانس توسط دستمال آغشته با یک قطره اسانس، در گروه دارونما، ۱۵ دقیقه استنشاق روغن بادام شیرین و در گروه مراقبت معمول، مواظبت‌های روتین بخش زایشگاه انجام شد. میزان اضطراب واحدهای پژوهش در هر سه گروه در زمان‌های قبل، بلافاصله و ۶۰ دقیقه بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه شد.

n

n

nنتایج بررسی نشان داد: اختلاف میزان اضطراب آشکار زایمان در زمان‌های قبل با بلافاصله و قبل با ۶۰ دقیقه بعد از مداخله در گروه اسطوخودوس نسبت به گروه دارونما و مراقبت معمول بطور معنی‌داری کاهش یافته بود. اختلاف میزان اضطراب پنهان در زمان‌های قبل با بلافاصله و قبل با ۶۰ دقیقه بعد مداخله در گروه اسطوخودوس بطور معنی‌داری کمتر از گروه دارونما بود.

n

n

nنتایج نهایی این مطالعه حاکی است استنشاق اسانس اسطوخودوس میزان اضطراب آشکار زایمان را تا زمان ۶۰ دقیقه پس از استنشاق کاهش می‌دهد، لذا پیشنهاد می‌شود در هر زمانی از مرحله اول زایمان که زنان احساس اضطراب داشتند، از استنشاق این اسانس استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی:   حضور مخترعین باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ساری در مسابقات اختراعات برزیل

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!