rnrnrn
کاهش ۱۲ ماهه سربازی مخترعان دفاعی

کاهش ۱۲ ماهه سربازی مخترعان دفاعی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



کاهش 12 ماهه سربازی مخترعان دفاعیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
nرئیس سازمان بسیج علمی کشور معتقد است آنچه که امروز به عنوان دستاورد کشور در حوزه انرژی هسته‌ای، هوا و فضا، سلول‌های بنیادی و رادیوداروها مشاهده می‌کنیم حاصل تفکر بسیجی در عرصه علم است، وی همچنین از کسر ۲ تا ۱۲ ماهه مدت سربازی جوانانی که طرح‌های مورد نیاز بخش‌های دفاعی را تولید می‌کنند، خبر داد”
————————————-
.

n

nبه گزارش مشرق به نقل از آنا، سازمان بسیج علمی کشور با هدف کمک به توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی در بعد نهضت نرم افزاری و تولید علم با بهره گیری از ظرفیت‌های بسیج،سرمایه‌های اجتماعی و تعامل موثر با مراکز و دستگاه‌های علمی و پژوهشی کشور تشکیل شد.

nشناسایی، جذب و هدایت ایده‌های خلاقانه، حمایت از نخبگان، محققان و نوآوران علمی و پژوهشی، کمک به فرهنگ سازی در زمینه تقویت خودباوری ملی و حضور گسترده مردمی در رفع خلاهای موجود و تلاش در راستای تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام در بعد علم و فناوری از جمله مهمترین اهداف تشکیل سازمان بسیج علمی است.

nاز این رو با دکتر محمود تولایی رئیس سازمان بسیج علمی کشور در‌خصوص برنامه‌های این سازمان به گفت‌و گو نشسته‌ایم.

nرئیس سازمان بسیج علمی در‌خصوص برنامه‌های این سازمان به منظورایجاد شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: در حال حاضر طبق سند چشم انداز توسعه کشور باید به بیش از ۶۰۰ مرکز رشد فناوری در کشور دست یابیم ولی در حال حاضر فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد آمارهای سند چشم انداز توسعه توسط وزارت علوم محقق شده است که دلیل اصلی عدم دستیابی به ۶۰۰ مرکز رشد فناوری، وجود یک گسست میان پرورش افراد توانا و دستیابی به حد نصاب‌های لازم برای ورود به مراکز رشد فناوری است.

nوی افزود: جوانان خلاق و صاحب ایده‌ بسیاری در کشور وجود دارند اما تا زمانی که به عنوان یک فناور شرکتی را به ثبت نرسانند امکان ورود آنها به مراکز رشد فناوری فراهم نیست.

n*خلا در بخش آماده سازی جوانان صاحب ایده برای ورود به مراکز فناوری

nرئیس بسیج علمی کشور با اشاره به خلا موجود در بخش نخست یعنی آماده سازی جوانان برای ورود به مراکز رشد فناوری، گفت: ممکن است در میان جامعه دانش آموزی، کارگری و دانشجویی افراد خلاقی وجود داشته باشند که آماتور محسوب می شوند و ما فضایی را برای پرورش این افراد نداریم.

nتولایی ادامه داد: بسیج به عنوان امتداد مردمی تمام دستگاه‌های حاکمیت به دنبال شناسایی خلاهای موجود و برنامه ریزی برای آنهاست بنابراین فعالیت‌های بسیج علمی در راستای تکمیل فضاها و فرصت‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات است.

n*تاسیس باشگاه‌های پرورش خلاق دانش آموزی

nوی تصریح کرد: گاهی این ذهنیت به وجود می‌آید که بسیج علمی می‌خواهد وظایف این نهادها را بر عهده بگیرد در حالیکه ما وظیفه خود را به آماده سازی جوانان خلاق برای دستیابی و حضور در فرصت‌های حمایتی کشور تعریف کرده‌ایم به همین دلیل بخشی از اولویت‌های ما به حوزه دانش آموزی و جعیت زیر ۱۰ سال از طریق تاسیس باشگاه‌های پرورش خلاق خلاصه می‌شود.

n*تاسیس مراکز رشد نوآوری در استان‌هایی که جمعیت خلاق بیشتراز ظرفیت باشد

nرئیس بسیج علمی کشور با اشاره به ضرورت آشنایی دانش آموز در پایه دبستان با مسئله شناسی و تعریف نیازعنوان کرد: در این شرایط دانش آموزان طرح و ایده خود را در فضایی که بسیج علمی در اختیار آنها قرار می‌دهد تبدیل به پدیده می‌ کنند؛ سازمان بسیج علمی در سراسر کشور و در هر استانی که تعداد جمعیت خلاق و مبتکر بیشتر از ظرفیت سازمان‌های دولتی باشد مراکز رشد خلاقیت و نوآوری را ایجاد می‌کند.

nتولایی اظهار داشت: خواستگاه بسیج مردمی است و در هر استانی که فضای فیزیکی از طریق بسیج، فرمانداری‌ها، اوقاف و مساجد تامین و در اختیار بسیج علمی قرار بگیرد نسبت به تجهیز امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی تلاش می‌کنیم و تعدادی از افراد فعال در مراکز نوآوری موفق می‌شوند به یک فناوری دست پیدا کنند که برای این افراد مرکز حمایت از فناوران را ایجاد کرده‌ایم.

n*حمایت‌های بسیج علمی از مخترعان برای تجاری سازی محصولات

nوی افزود: در مرکز هدایت و حمایت از فناوران سازمان بسیج علمی، اگر فردی به یک فناوری دست پیدا کرده و زمینه فعالی برای فروش وعرضه کالا داشته باشد به او برای تاسیس یک شرکت کمک می‌کنیم و اگر یک مخترع روی محصولی فعالیت کرده که مقرون به صرفه نیست برای آن محصول شرکتی تاسیس شود، این فرد را به سایر شرکت‌هایی که به عنوان خوشه در ذیل موسسه حمایتی پیشگامان توسعه فرآیند دانش فعالیت می‌کنند، معرفی می‌کنیم یعنی بخش اقتصادی و تجاری سازی اختراعات و ابتکارات را در ذیل یک شرکت که متصل به بنیاد تعاون بسیج است سازماندهی کرده‌ایم.

n*افتتاح نخستین فروشگاه ارائه محصولات مخترعان و پژوهشگران

nرئیس بسیج علمی کشور بیان کرد: اگر فرد مخترع مستعد ایجاد یک شرکت مستقل باشد به او در سرمایه گذاری و اتصال به شبکه علمی بسیج کمک می‌کنیم همچنین اگر یک جمع دانشجویی بر روی تولید محصولی فعالیت کرده و لازم است به وسیله مهندسان مربوط به آن صنعت با واقعیت‌ها آشنا شوند بسیج مهندسان در این زمینه وارد عمل می شود بنابراین چرخه کاملی را در این زمینه پیش بینی کرده‌ایم و طی روزهای آینده نخستین فروشگاه ارائه محصولات، مخترعان، مکتشفان و پژوهشگران کشور افتتاح می‌شود.

n*برخی مخترعان از نیازهای کشور آگاه نیستند

nتولایی عدم دسترسی سامان یافته مخترعان به نیازهای واقعی کشور را یک مشکل جدی دانست و گفت: هم‌اکنون مخترعان کشور به دنبال عملیاتی کردن ذوق و تشخیص شخصی خود هستند و اگر محصولی را هم به تولید برسانند چون بر مبنای نیاز کاربر ساخته نشده است بدون استفاده باقی می‌ماند.

nوی ادامه داد: سازمان بسیج علمی کشور محصولات و مصنوعات حاصل از اختراع و ابتکار را با برند بسیج در فروشگاه‌های اختراعات عرضه می‌کند.

n*نیازمندی‌های کاربران در قالب فن بازار در اختیار مخترعان قرار می‌گیرد

nرئیس بسیج علمی کشور گفت: اگر نیازمندی‌های حوزه کاربران را دسته بندی شده در قالب فن بازراهای موضوعی در اختیار مخترعان بگذاریم این رویکر موجب می‌شود تا آنها برای فعالیت‌های آتی با نیازمندی‌های جامعه آشنا شوند همچنین هر آنچه را که تا کنون ساخته‌اند و تصور می‌کنند جامعه هدفی برای آن وجود دارد می‌توانند از طریق فن بازارهای مجازی به سرمایه گذاران در سراسر کشور معرفی می‌کنند.

nتولایی تصریح کرد: بسیج علمی کشور در مرحله نخست برای توانمند سازی افراد آماتور در سطح دانش آموزی باشگاه پرورش خلاق و خانواده خلاق را ایجاد کرده است در سطح بعد مراکز خلاقیت رشد و نوآوری را داریم همچنین در سطح نیمه حرفه ‌ای مراکز تحقیقات و توسعه نوآوری دانشجویی را راه‌اندازی کرده‌ایم.

n*تاسیس مراکز حمایت از تحقیقات کاربردی و انتقال نیاز صنعت کشور به مخترع

nوی گفت: سازمان بسیج علمی کشور در سطح حرفه‌ای به منظور حمایت از محققان و مخترعان مراکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی را ایجاد کرده است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید و مهندسان حوزه صنعت در آن رشته در کنار هم قرار می‌گیرند، این امر سبب می‌شود نیاز صنعت کشور به وسیله اساتید به دانشجویان منتقل شود بنابراین این دانشجویان با ارائه پایان نامه خود می‌توانند به یک فرد کارآفرین تبدیل شوند و بازاری برای عرضه محصولات تولید شده توسط آنها فراهم می‌شود بنابراین با این الگو به چرخه کاملی از علم تا تولید ثروت دست پیدا می‌کنیم.

nرئیس سازمان بسیج علمی کشور اضافه کرد: این سازمان در عرصه نظری و راهبردی پژوهشکده‌های مجازی را افتتاح کرده است که این پژوهشکده‌ها از شورای مرکزی اساتید صاحب نظر در هر رشته تشکیل شده‌اند و در بستر مجازی تمام اساتید هم رشته در آن موضوع را به یکدیگرمتصل می‌کند یعنی فراتر از دیوار دانشگاه‌، اساتید هم رشته در اتاق‌های گفت‌وگو با محوریت دلسوزی برای ارتقای نظام حرف‌های خود را به گفتمان می‌گذارند و مدل جدیدی را در کشور ایجاد می‌کنند؛ در حال حاضر در موضوعات خانواده، معماری و شهرسازی اسلامی، اقتصاد اسلامی و تربیت اسلامی پژوهشکده‌های مجازی راه‌اندازی شده‌اند.

n* حمایت از تفکر بسیجی در عرصه جهاد علمی و انرژی هسته‌ای

nوی در‌خصوص فعالیت سازمان بسیج علمی در عرصه انرژی هسته‌ای و حمایت از محققان این عرصه گفت: ماهیت بسیج این نیست که جایگزین یا رقیب دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های کشور شود بلکه رویکرد بسیج این است که گفتمان علمی را تبدیل به گفتمان غالب در جامعه کند، در واقع رصد کردن حوزه‌های دانش و ایجاد تفکر بسیجی در عرصه‌های علمی وظایف اصلی سازمان بسیج علمی است ما تلاش می‌کنیم اگر استادی در دانشگاه فعالیت می‌کند با اتکا به روحیه ایثارگری و تلاش بیشتر در حوزه کاری خود نقش تاثیرگذارتری را ایفا کند.

nتولایی افزود: بسیج علمی بخش فرهنگ سازی و حمایت از انگیزه‌های خستگی ناپذیر در عرصه علم را دنبال می‌کند در کشوری که این همه پژوهشکده وجود دارد شایسته نیست که بسیج علمی واحدهای جدایی را تاسیس کند ما معتقد هستیم امروز باید در عرصه جهاد علمی و انرژی هسته‌ای تلاش کنیم و تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را به سنگرهای جهاد علمی تبدیل کنیم و رویکرد بسیج در این زمینه تبدیل مراکز تحقیقاتی به مراکزی هدفمند با عنصر تفکر بسیجی است آنچه که امروز به عنوان دستاوردهای کشور در حوزه انرژی هسته‌ای، هوا و فضا، سلول‌های بنیادی و رادیوداروها مشاهده می‌کنیم حاصل تفکر بسیجی در عرصه علم است.

n*برنامه‌های بسیج علمی به منظور جلوگیری از فرار نخبگان

nرئیس بسیج علمی کشور در پاسخ به پرسشی در‌خصوص برنامه‌های این سازمان برای جلوگیری از فرار نخبگان از کشور عنوان کرد: این سوال مطرح است چرا یک جوان باید به نیازمندی‌های کشور خود پشت کرده و مهاجرت را بر ماندن ترجیح دهد؟ از نظر بنده مهمترین دلیل این موضوع عدم جذب موثر نیروهای با استعداد در کشور است، وقتی یک نخبه جوان به سازمانی مراجعه کرده و به خوبی از او استقبال نمی‌شود و به جای تشویق به او می‌گویند اگر چنین کاری را انجام داده‌ای چند سال قبل این اختراع در کشورهای غربی صورت گرفته است و به جای تقویت روحیه خودباوری تیری به خلاقیت او می‌زنند طبیعی است که او انگیزه ماندن در کشور را نداشته باشد.

nوی بیان کرد: بسیج علمی نیروهای خلاق را هر جا که به مشکل برخورد کنند حمایت می‌کند تا با انگیزه در کشور خود ایفای نقش کنند امروز ۴ هزار نفر مخترع و محقق به طور مستقیم و ۷ تا ۱۰ هزار نفر نیز با شبکه سازمان بسیج علمی در سراسر کشور در ارتباطند که این موضوع خود بخش زیادی از مهاجرت‌ نخبگان را کاهش می‌دهد.

n*مخترعانی که به مشکل برخورد می‌کنند به بسیج علمی مراجعه کنند

nتولایی ادامه داد: هر مخترع و فرد خلاقی که طرحی برای ارتقا و تعالی علمی کشور و بی نیازی آن در عرصه علمی و فناوری داشته و با مشکل برخورد کرده است می‌تواند به دفاتر سازمان بسیج علمی در سارسر کشور یا معاونت علمی در قشری که به آن تعلق دارد، مراجعه کند به عنوان مثال دانشجویان باید به معاونت علمی بسیج دانشجویی بروند و تمام مخترعان می‌توانند از طریق پرتال سازمان بسیج علمی با ما ارتباط برقرار کنند تا زمینه اثربخشی آنها را فراهم کنیم.

n*بسیج علمی و تعامل با دانشگاه آزاد

nرئیس سازمان بسیج علمی در‌خصوص نحوه تعامل میان این سازمان با دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: سازمان بسیج علمی در سراسر کشور هیچ حائل و دیواری بین دانشگاه دولتی و آزاد قائل نیست و هر فرد خلاقی چه در دانشگاه‌های دولتی و چه در دانشگاه‌های آزاد که علاقه مند به تاثیرگذاری در حرکت علمی کشور است باید بسیج علمی را خانه خود بداند.

nوی بیان کرد: امروز که در مدیریت جدید دانشگاه آزاد رویکردهای جدیدی برای تاثیرگذاری دانشجویان و فارغ التحصیلان فراهم شده است ما نیز آمادگی داریم با برنامه‌های متعامل بر این اثربخشی بیافزاییم.

n*3 میلیون دانشجوی کشور توانایی بی‌نیازی از کالاهای وارداتی را دارند

nتولایی عنوان کرد: در کشور ما بیش از ۳ میلیون دانشجو وجود دارد، در شرایطی که هنوز موضوع حمایت از تولید ملی مطرح نشده بود، ۶ هزار عنوان کالا به کشور وارد می‌شد با یک محاسبه ساده می‌توان چنین نتیجه گرفت که به ازاء هر قلم کالای وارداتی به کشور ۵۰۰ دانشجو وجود دارد و این بی انصافی است که تصور کنیم این ۵۰۰ دانشجو نمی‌توانند نیاز کشور به این یک قلم کالا را برطرف کنند.

nرئیس سازمان بسیج علمی گفت: مهمترین خلایی کشور در حال حاضر این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی با نیازمندی‌های رشته خود آشنا نیستند بنابراین نمی‌توانند فرصت شغلی مناسبی رابرای خود کسب کنند چون آنچه را که آموخته‌اند نسبتی با بازار بالقوه کالا در کشور ندارد.

n*اثربخشی فعالیت‌ها در دانشگاه آزاد زودتر ممکن می شود

nوی بیان کرد: در دانشگاه آزاد از آن جهت که افراد برای تحصیل پول پرداخت می‌کنند اثربخشی فعالیت‌ها زودتر امکان پذیر است، سازمان بسیج علمی آمادگی دارد در هر رشته‌ای مهمترین کالاهای وارداتی را به دانشجویان ارائه کند تا این موضوعات را در قالب پایان نامه انتخاب کنند و هنگامی که توانستند نیاز علمی کشور را به این کالا تامین کنند واردات کالای خارجی در این زمینه محدود می‌شود.

nتولایی تصریح کرد: دانشگاه آزاد با جمعیت کثیر دانشجویی می‌تواند در راستای هدفمندی تحقیقات و پایان نامه‌ها با بسیج علمی تعامل داشته باشد مخترعان و محققان دانشگاه آزاد که عضو باشگاه پژوهشگران جوان هستند می‌توانندبا شبکه‌های سازمان بسیج علمی در سراسر کشور مرتبط و از فرصت‌های حمایتی استفاده کنند.

n*معافیت از سربازی برای مخترعان عرصه دفاعی

nوی در‌خصوص مهمترین برنامه‌های سازمان بسیج علمی کشور در سال جاری گفت: برگزاری فن بازارهای موضوعی، جشنواره‌های حمایت از تولیدات ملی و پایان‌ نامه‌های کاربردی و حمایت از طرح‌های خلاق و متناسب با نیازهای جامعه از مهمترین اولویت‌های ما در سال جاری است.

nرئیس بسیج علمی کشور با اشاره به اینکه دانشجویانی که در طرح‌های پژوهشی خود طرح‌های مورد نیاز بخش‌های دفاعی را مدنظر قرار دهند از کسر خدمت سربازی برخوردار می‌شوند، گفت: در حوزه علوم انسانی پایان نامه‌هایی را که متناسب با نیاز کشور باشد از طرح‌های کسر خدمت یا جایگزین خدمت بهره مند می‌شوند.

nتولایی در پایان گفت: مخترعان جوانی که مشمول آئین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان شوند از طرح‌های جایگزین خدمت بهره می‌برند، افرادی که مشمول این ضوابط نباشند و طرح‌های مورد نیاز بخش‌های دفاعی را تولید کنند از ۲ تا ۱۲ ماه کسر خدمت بهره‌مند می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:   شاطری با خورشید

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!