rnrnrn
گفتگوي اختصاصي با رامین علیپور مخترع شارژر بي‌سيم

گفتگوي اختصاصي با رامین علیپور مخترع شارژر بي‌سيم

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



گفتگوي اختصاصي با رامین علیپور مخترع شارژر بي‌سيمReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمدتي است نام رامين عليپور و نوآوري‌اش بر سر زبان‌ها افتاده است او موفق به ابداع شارژر بي‌سيمي شده که در آينده کار خيلي از ماها را آسان خواهد کرد. ابداع او تحولي در صنايع الکترونيکي که نياز به شارژ دارند ايجاد خواهد کرد و اين را مي‌توان از وارد ميدان شدن شرکت سوني اريکسون به خوبي حس کرد. خبرنگار گروه دانش و فناوري خراسان با عليپور گفتگويي انجام داده و با او درباره نوآوري جديد و مسائل پيراموني آن به صحبت نشسته است:

n

nرامين عليپور ۲۷ سال بيشتر ندارد، متولد آبادان است ولي در تهران زندگي مي‌کند….

n


————————————-

n

nاو رشته مهندسي برق و الکترونيک در دزفول را به پايان رسانده و چند سال است به قول خودش روي اختراعاتش کار مي‌کند. عليپور مي‌گويد اختراعات من که تا به حال ۹ تا بوده مورد استقبال به ويژه در کشورهاي خارجي قرار گرفته ولي شارژر بي‌سيم سر و صداي زيادي به پا کرده است.
nضريب نفوذ تلفن همراه در جوامع رو به افزايش است ناتمام گذاشته شدن بعضي مکالمات ضروري در ساعاتي از شبانه‌روز به خاطر تمام شدن شارژ گوشي مسئله‌اي نيست که تاکنون ما با آن روبرو نشده باشيم. عليپور مي‌گويد: شايد فرق من با بعضي ديگر اين بوده که وقتي به مشکلي اين چنيني برخورد کرده‌ام درصدد حل آن برآمده‌ام و اين اساس اختراعاتم را تشکيل مي‌دهد.

n

nاز عليپور مي‌خواهم درباره شارژر بي‌سيم موبايل که براي همگان جالب است توضيح بيشتري بدهد، او مي‌گويد: اين که يک تلفن همراه بدون سيم شارژر شود مستلزم اين است که برق به صورتي ديگر به باتري انتقال يابد که من آن را توانسته‌ام از طريق امواج انتقال بدهم. انتقال انرژي از طريق امواج فرآيند پيچيده‌اي دارد که عليپور آن را به شکافتن هسته اورانيوم تشبيه مي‌کند و مي‌گويد اينکه تحت چه فرکانسي اين انرژي ارسال شود يا چه مداراتي با PCبه اصطلاح به هم مچ شوند تا کار قابل انجام باشد.
nعليپور مي‌گويد مي‌دانستم کار سختي است چون عملکرد دانشمندان ژاپني را پيرامون اين مسئله دنبال کرده بودم، آنها مدت ۱۰ سال روي اين قضيه يعني انتقال انرژي از طريق امواج کار کردند و توانستند فقط يک متر اين انتقال را انجام دهند در حالي که من توانسته‌ام در عرض ۷ ماه اين مقدار را به ۱۰۰ متر برسانم. به طوري که هر موبايلي که وارد شعاع ۱۰۰ متري دستگاهي که من اختراع کرده‌ام بشود و داراي دستگاه گيرنده امواج نيز‌باشد اگر احتياج به شارژ داشته باشد شارژ مي‌شود و زماني که شارژ تکميل مي‌شود يا نيازي به شارژ ندارد به طور اتوماتيک قطع مي‌شود.

مطلب پیشنهادی:   اطلاعيه آيت الله نوري همداني در رابطه با موضوع حجاب

n

nعليپور مي‌افزايد مي‌توان اين دستگاه را درست مثل آنتن مرکزي که در آپارتمان‌ها نصب مي‌شود در برج‌ها، آپارتمان‌ها، اماکن عمومي مثل مترو قرار داد و حتي بدون اين که تداخل فرکانسي داشته باشد مي‌توان در کنار آنتن‌هاي موبايل نصب کرد.
nوقتي از او مي‌خواهم پيرامون دستگاه گيرنده امواج توضيح دهد اين جوان خلاق مي‌گويد از آنجايي که نمي‌توان در قاب موبايل تغييري ايجاد کرد دستگاه مذکور که به اندازه بند
nانگشت است پشت موبايل قرار مي‌گيرد که کمپاني سوني اريکسون که علاقمند به خريداري آن است، آن را در خود قاب تعبيه مي‌کند. اين دستگاه انرژي انتقال يافته توسط امواج را گرفته تبديل به برق مي‌کند و برق هم سبب شارژ باتري موبايل مي‌شود.

n

nدستگاه مادر تقريبا به اندازه شارژرهاي موبايل است به ابعاد ۴ھ۹ھ۳ سانتي‌متر که داراي يک آنتن ۵-۴ سانتي‌متري نيز هست که از طريق آن امواج حاصل انرژي ارسال مي‌شود.
nپاور دستگاه يا دستگاه مادر برق ۲۲۰ ولت يا ۱۱۰ ولت شهري را گرفته و پس از تبديل آن به برق ۶/۳ ولتي، آن را از يک سري از فيلترها گذرانده و به موج تبديل مي‌کند و با فرکانس خاصي آن را ارسال مي‌کند و دستگاه گيرنده پشت موبايل آن را گرفته تبديل به برق ۶/۳ ولت نموده و سبب شارژ باتري مي‌گردد.
nعليپور معتقد است از اين نوع شارژرهاي بي‌سيم مي‌توان در آينده در تمام وسايل الکترونيکي مثل جاروي شارژي ، باتري شارژي ، لپ تاپ و… استفاده کرد.
nهمه ما شنيده‌ايم که عليپور با کمپاني سوني اريکسون وارد معامله شده، خودش مي‌گويد من در حال مذاکره هستم و چانه‌زني بر سر قيمت ادامه دارد، آنها از من نمونه تکميل‌تري خواسته‌اند، شرکت مزبور نمونه قبلي من را مورد آزمايش قرار داده و تست کرده‌اند که به گفته خودشان هيچ مشکلي نداشته است.
nبراساس آزمايش آنها اين دستگاه نه براي انسان‌ها مشکلي ايجاد مي‌کند و نه از لحاظ فني مسئله‌اي دارد و من هم اکنون در حال آماده کردن نمونه درخواست شده هستم.

مطلب پیشنهادی:   ساخت سامانه جلوگيري از سرقت خودرو روشن در شيراز

n

nرامين دليل ترجيح شرکت مذکور بر ديگر شرکت‌هاي بزرگ سازنده موبايل را داشتن يک دوست مورد اعتماد در سوئد مي‌داند که با سوني اريکسون وارد معامله شده و توانسته نظر آنها را جلب کند. مقامات شرکت به او حدود ۵۰ ميليون کرون سوئد که حدود ۵/۵ ميليارد تومان ايران است در قبال خريد اختراعش پيشنهاد کرده‌اند شايد اين براي خيلي از ما مبلغ بسيار زيادي به نظر برسد اما يک کارشناس مسائل مخابرات در سوئد به راديو استکهلم در اين زمينه گفت از آنجايي که اين مخترعين از سوي دولت حمايت نمي‌شوند مجبورند خود با شرکت خارجي وارد مذاکره شوند رقم‌هاي پيشنهادي آنان شايد زياد به نظر برسد ولي در حقيقت براي آن شرکت و شرکتي مثل سوني اريکسون در قبال سودي که از اين ابداع جديد عايدش خواهد شد بسيار ناچيز و پيش پا افتاده است و در حقيقت اين کمپاني است که سود اصلي را مي‌برد و نه جوان مخترع.
nبراي مصون ماندن اختراعات و ابداعات از سرقت بايد آنها را بلافاصله به ثبت رساند. رامين عليپور نيز به همين جهت و به گفته خودش ۹ تا از اختراعاتش را در ايران و دو نمونه را به صورت بين‌المللي به ثبت رسانده است. ثبت بين‌المللي در يکي از کشورهاي عضو کنوانسيون ژنو در اروپا ، آمريکا و يا آسيا صورت مي‌گيرد و به عقيده وي چون بين‌المللي است از اطمينان بالايي براي محفوظ ماندن برخوردار است. عليپور مي‌افزايد ثبت داخل کشور شايد تا حدودي خيال انسان را راحت کند اما ارزش بين‌المللي ندارد چون فقط به مدت ۲۰ سال براي داخل کشور ارزشمند است چرا که افرادي از خارج کشور مي‌توانند بيايند نمونه را ببينند از آن نسخه‌برداري کنند پس از خروج از ايران آن را ثبت کرده و بفروشند و تمام زحمات انسان را به هدر دهند و سود حاصل از آن نصيب آنها گردد.
nمخترع جوان کشورمان پيرامون هزينه‌هاي ساخت و ثبت آن مي‌افزايد براي ساخت
nوسيله موردنظر حدود ۲۵ هزار تومان هزينه شده که در مرحله توليد انبوه شايد به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برسد ولي براي ثبت بين‌المللي آن ۵۰ ميليون تومان هزينه کرده‌ام.

مطلب پیشنهادی:   50 تا 100درصد هزينه هاي ثبت بين المللي اختراعات پرداخت مي شود

n

nاز او مي‌پرسم چرا با شرکت‌هاي ايراني وارد معامله نشدي، مي‌گويد با اين که شرکت‌هاي ايراني فهميدند ولي اصلا تماس نگرفتند هر چند مي‌دانم آن قدرت خريد آن را هم ندارند. ولي بايد گفت که اصولا براي شرکت‌هاي ايراني مهم نيست آنها حاضرند همين اختراع و تکنولوژي به کار برده در آن را که توسط يک ايراني انجام شده از يک شرکت خارجي خريده و وارد کنند ولي با خود ما وارد معامله نشوند.
nوي مي‌گويد چند شرکت خارجي از من براي رفتن به آنجا و همکاري با آنها دعوت کرده‌اند ولي من به خاطر نداشتن کارت پايان خدمت نمي‌توانم از کشور خارج شوم. وي با اظهار تاسف از اين که حدود ۲۰ ماه از وقت مفيدش را بايد در سربازي بگذارند مي‌گويد دوندگي‌هاي زيادي براي معافيت کردم ولي به نتيجه نرسيدم. عليپور ادامه مي‌دهد يکي از عواملي که سبب معافيت در سربازي مي‌شود شرکت در جشنواره‌هاي خارجي و داخلي مثل خوارزمي و مقام آوردن است که من به دلايلي در اين جشنواره‌ها شرکت نکرده‌ام.
nاو با ناراحتي از عدم سرمايه‌گذاري کافي در زمينه تحقيقات و پژوهش ياد کرده و مي‌گويد عدم حمايت از جواناني که در اين راه گام برمي‌دارند، خلاقيت به خرج مي‌دهند و از خودشان مايه مي‌گذارند باعث بايکوت آنان مي‌شود، آنها را سرخورده مي‌کند و سبب مي‌گردد يا کارشان را متوقف کنند و به يک کار درآمدزا بپردازند و يا به دعوت دانشگاه‌ها و شرکت‌هاي خارجي رهسپار خارج از کشور شوند که هر دوي اين راه‌ها سبب ايجاد ضررهاي جبران‌ناپذيري براي کشور مي‌شود.
nدانشمندان ژاپني مدت ۱۰ سال روي انتقال انرژي از طريق امواج کار کردند و توانستند فقط يک متر اين انتقال را انجام دهند درحالي که من توانسته‌ام در عرض ۷ ماه اين مقدار را به ۱۰۰ متر برسانم
nمقامات «سوني اريکسون» به «عليپور» حدود ۵۰ ميليون کرون سوئد که حدود ۵/۵ ميليارد تومان ايران است، در قبال خريد اختراعش پيشنهاد کرده‌اند

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!