rnrnrn
یک روش جدید برای استخراج آب آشامیدنی از مه

یک روش جدید برای استخراج آب آشامیدنی از مه

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



یک روش جدید برای استخراج آب آشامیدنی از مهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

nمحققان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری محققان شیلی سیستمی را تولید کرده اند که می تواند از مه به عنوان آب آشامیدنی استفاده کند.

n

n

n

n

nسیستم تولید شده توسط این محققان موثرتر از سیستمهای قبلی تبدیل آب هوایی به آب آشامیدنی کار می کند.

n

nاستفاده از مه تکنیک جدیدی نیست، درحال حاضر از این تکنیک برای بیرون کشیدن آب آشامیدنی از هوا دست کم در ۱۷ کشور مختلف استفاده می شود. این سیستمها معمولا از نوعی شبکه عمودی استفاده می کند که شباهت اندکی به یک تور تنیس بزرگ دارد.


————————————-

nاین تکنیک از برخی گیاهان و حشرات الهام گرفته است که در برخی از خشک ترین نقاط دنیا با بیرون کشیدن آب ازهوا زنده می مانند.

n

nتیم تحقیقاتی موسسه فناوری ماساچوست و محققان کشور شیلی این تور را با تغییر اندازه رشته های تور، اندازه حفره های بین رشته ها و پوشش کاربردی رشته ها بهینه سازی کردند.

n

nسیستمهای کنونی از یک تور پلی الفین بافته شده استفاده می کنند که دارای حفره هایی است که بسیار بزرگ بوده و در نتیجه تنها دو درصد از آب موجود در مه ملایم را استخراج می کند. محققان نشان دادند که یک تور ظریف تر می تواند ۱۰ درصد یا بیشتر آب مه را استخراج کند درحالی که چندین تور یکی پشت دیگری استفاده شود می تواند آب بیشتری استخراج کند. پوشش مناسب برای این رشته ها موجب می شود که این قطرات که روی صفحه جمع می شود به سادگی فرو افتاده تا در انتهای قابل جمع آوری باشد.

مطلب پیشنهادی:   پنجمین جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب و کار شریف آغاز به کار کرد

n

nبهترین عملکرد تورهای آزمایشی از رشته هایی بود که از فولاد ساخته شده است و چهاربرابر ضخامت تار موی انسان بوده که فضای بین رشته های آن به دوبرابر می رسید. پوشش این تور با محلولی صورت گرفته بود که می تواند ویژگی "پسماند زاویه تماس" را کاهش دهد. این پوشش نشان می دهد که این قطرات به سادگی قابل جمع آوری هستند.

n

nاین سیستم درحال حاضر در کوهستانهای ساحلی روزانه از هر یک متر مربع تور چند لیتر آب تولید می کند. این سیستم می تواند روزانه ۱۲ لیتر یا بیشتر آب تولید کند که این امر با وجود بادهای شدید و مه متراکم بیشتر می شود.

n

nاین تیم اعتقاد دارد که ساختارهای بزرگتر که صدها متر تور در آن به کار رفته با قیمت بسیار اندک قابل نصب است و هزینه عملکرد آن بسیار اندک خواهد بود و به هیچ انرژی نیاز ندارد.

n

nنتایج این تحقیقات در مجله لنگمیور که متعلق به انجمن شیمی آمریکا بوده، منتشر شده است.

n

n

nمنبع : خبرگزاری مهر

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!