rnrnrn
تجاری سازی چیست؟

تجاری سازی چیست؟

  • کارشناس تجاری سازی و نوآوری
  • |
  • 16 آگوست 2021
  • |
  • بدون دیدگاه



مفهوم تجاری سازی فناوری

این روزها با رشد کسب و کارها و استارتاپ‌های نوین مبتنی بر فناوری و اختراع، یکسری از لغات و عبارات زیاد به گوش می‌خوره، که فهم دقیق آن‌ها برای فناوران، صاحبان کسب و کار و مخترعین از نون شب واجب تره! 

به طور کلی تجاری‌سازی فناوری به معنی توسعه و پرورش ایده‌های مبتنی بر فناوری و تبدیل آن به محصول برای ورود به دنیای جذاب فروش و بازار است! به عبارتی دیگر پل بین فناوری و بازار است. تحقیقات و نوآوری بدون تجاری‌سازی بی‌معنی است. شرکت‌های معتبر دنیا برای رسیدن به سود و فروش بیشتر، به دنبال نوآوری هستند و دست به تولید محصول جدید میزنند. شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ، تسلا، LG، بوش، ایکیا، فایزر و … از جمله شرکت‌های مطرحی هستند که در کنار نوآوری و تحقیقات، دانش خود را تجاری سازی کرده و به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستند.

 

تجاری سازی فناوری جدید

تجاری سازی فرایند معرفی فناوری به بازار است.

منابع ایده های تجاری سازی شده

طبق بررسی‌های انجام شده از ۵۰۰ شرکت اول دنیا، تجربه و زمینه شغلی بیشترین کمک در شکل‌گیری ایده و خلاقیت دارد. اکتشاف ناگهانی باعث ایجاد حدود ۲۰ درصد از ایده ها است و  عوامل دیگر مانند جستجوی سیستماتیک از جمله علل دیگر ایجاد ایده فناورانه است.

 

مراحل تجاری سازی

تجربیات شغلی بیشترین اثر در پرورش ایده دارد.

چالشهای تجاری سازی فناوری

تجاری سازی و توسعه محصول جدید فرآیندی تکرار شونده است و نیاز به تلاشی مستمر و فراوان دارد. تجاری سازی حاصل همکاری گروهی متشکل از افراد با تخصص‌های گوناگون است.

مطلب پیشنهادی:   مدال جشنواره اختراعات ژنو دستاورد علمی محسوب نمی‌شود

تجاری‌سازی در عین جذابیتی که دارد اما با چالش‌ها و موانعی روبروست. جالبه بدانید از هر ۹ ایده محصول، فقط ۱ مورد قابلیت تجاری شدن دارد، و تقریبا ۴۰ درصد از تولید محصولات جدید در زمان معرفی به بازار شکست می خورند.

چالش های تجاری سازی میتواند ناشی از اشکال در فرایندهای مختلف مانند ارائه محصول، منابع انسانی، منابع مالی، بازاریابی، مدیریت و برنامه ریزی باشد.

 

تجاری سازی چیست

نکات تجاری سازی موفق

برای رسیدن به ایده و طرح مناسب باید نکات مهمی را رعایت کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ایده مناسب نیاز بازار باشد:

خیلی از اوقات ایده‌هایی که در ذهن ما شکل می‌گیرد در اولویت‌های بازار شهر یا کشور نیست و کسی کمبود آن را احساس نمی‌کند و حاضر نیست برای رفع آن نیاز پولی خرج کند. برای همین لازم است که در اولین قدم نیازسنجی بازار به درستی انجام شود.

  • مناسب بودن طرح:

گاهی اوقات نیاز بازار و مصرف کننده به درستی شناسایی شده اما طرحی که ارائه شده مناسب نیست و قابلیت اجرا ندارد. گاهی عدم تطابق با اعتقادات، فرهنگ، امکانات فنی موجود و مسائل مالی در جامعه باعث میشه که مخاطب آن را نپذیرد و ایده قابل اجرا نباشد.

  • ارزیابی درست اقتصادی:

از مهمترین نکات ارزیابی یک طرح و ایده، اقتصادی بودن آن است. لازم است طرح از لحاظ مالی و اقتصادی بررسی شود تا توجیه بودن آن برای اجرا و تجاری سازی مسجل شود. برای این کار لازم است تا با مطالعات صحیح بازار، مطالعات امکان سنجی (Feasibility Study) و طرح کسب و کار (Business Plan) انجام شود.

مطلب پیشنهادی:   خودرو پیشرفته پلیس با قابلیت شناسایی چهره مجرمان

 

 

تجاری سازی

 

 

  • تیم‌سازی مناسب:

همانطور که در بالا گفته شد، تجاری سازی یک کار تیمی و گروهی است و لازم است افراد با مهارت ها و توانمندی‌های مختلف در کنار هم جمع شوند و مکمل یکدیگر باشند. به طوری کلی تیم تجاری‌سازی محصول شامل افراد آشنا به بازار، فناور و سرمایه‌گذار است.

 

تجاری سازی فناوری

 

گام های تجاری سازی فناوری در مرکز نوآوری تک

در ادامه با فرایند کلی خدمت تجاری‌سازی مرکز نوآوری تک بیشتر آشنا می شویم:

  1. ارائه اولیه ایده
  2. غربالگری و ارزیابی ایده و تعیین سطح آمادگی فناوری (TRL)
  3. ثبت مالکیت و پتنت بنا به ضرورت و طرح
  4. تدوین طرح کسب و کار (BP) و مطالعات امکان سنجی
  5. ارزش‌گذاری فناوری
  6. شناسایی سرمایه گذاران بالقوه و اولویت بندی آن‌ها
  7. مذاکره با سرمایه گذاران و یا شرکت های مورد نظر مشارکت و تدوین و انعقاد قرار داد
  8. همکاری سرمایه گذار با فناور و در نهایت ورود به بازار و فروش محصول

برای مشاوره و تکمیل فرم درخواست تجاری سازی کلیک کنید.

 

مطالب مرتبط:

ارزشگذاری و تجاری سازی

تجاری سازی اختراع

امکان سنجی ( طرح توجیهی)

قرارداد لایسنس و فرانشیز چیست؟ چه کاربردها و تفاوت هایی دارند؟

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!