rnrnrn
آغاز دوباره بزرگترين آزمايش علمي جهان تا چند روز آينده

آغاز دوباره بزرگترين آزمايش علمي جهان تا چند روز آينده

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



آغاز دوباره بزرگترين آزمايش علمي جهان تا چند روز آيندهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nبا نزديك شدن به آغاز به كار دوباره شتاب دهنده بزرگ ذرات در اروپا دانشمندان اميدوارند امسال بتوانند به ذرات هيگز بوسون دست يابند.

n

nتلاش‌هايي كه توسط دانشمندان تنها بوسيله قلم و كاغذ نزديك به نيم قرن ادامه داشت اين هفته در محل ايجاد بزرگترين وسيله علمي جهان وارد مرحله نهايي اجراي آن مي شود.
n
nدانشمندان سرن در آزمايشگاه اروپايي فيزيك ذرات در نزديكي ژنو ظرف چند روز آينده دستگاه برخورد دهنده ۶ ميليارد پوندي را پس از يك تعويق ۱۰ هفته اي در زمستان روشن خواهند كرد.

————————————-

n

n
nبه اعتقاد دانشمندان اين مي‌تواند آغاز دوره‌اي جديد از علم باشد كه در آن با شناسايي ذرات هيگز بوسون-ذرات مرموزي كه وجود آنها در سال ۱۹۶۴ حدس زده شده بود كه عامل جرم در اجسام گمان مي شود-گام بزرگي برداشته خواهد شد.
nبه نوشته گاردين ماشين بزرگي كه تونلي ۸ كيلومتري را اشغال كرده ممكن است امسال شاهد ايجاد ذرات هيگز و تأييد وجود آنها در تابستان ۲۰۱۲ يا كمي بعد از آن باشد.
n
nمديران اين آزمايش ابتدا قصد داشتند تا فعاليت با قدرت كامل دستگاه را براي انجام برخي عمليات ايمني تا سال ۲۰۱۲ به تعويق بندازند اما عملكرد دستگاه آنچنان خوب بوده كه اين عمليات به سال ۲۰۱۳ موكول شده و به دانشمندان فرصتي طلايي را براي اكتشافاتي بسيار مهم تا قبل از خاموشي دستگاه داده است. قدرت دستگاه پس از سوراخ ايجاد شده در بدنه آن در سال ۲۰۰۸ به نيم كاهش پيدا كرده بود.
n
nرابرت برتولوچي مدير اين آزمايشگاه به گاردين گفت: ۲ سال آينده سال اكتشاف هستند كه براي آينده فيزيك در دنيا اهميت فوق العاده اي را خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی:   حضور مخترعین باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ساری در مسابقات اختراعات برزیل

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۱-۰۳-۰۱ ۱۶:۱۴:۲۶’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!