rnrnrn
آيين نامه حمايت از ثبت ملي و بين المللي اختراعات

آيين نامه حمايت از ثبت ملي و بين المللي اختراعات

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



آيين نامه حمايت از ثبت ملي و بين المللي اختراعاتReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

n

nدر راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله کشور، اجراي سياست هاي برنامه هاي توسعه و ساير اسناد بالادستي، و با عنايت به ماده ۲ و بند ۸ ماده ۱۲ اساسنامه صندوق حمايت از پژوهشگران کشور جهت تامين حمايت لازم مربوط به ثبت اختراعات و اکتشافات در داخل و خارج از کشور و با توجه به قسمت سوم از بند (هـ – ۴) آيين نامه ارائه حمايت و خدمات صندوق در راستاي کمک به سياست تبديل دانش به ثروت و حمايت از تحقيقات و نو آوريها و ابتکارات محققين و خلاقيت هاي دانشمندان و جوانان ايران در سطح ملي و بين المللي و در اجراي مصوبه جلسه ۱۵/۴/۱۳۸۴ هيات امناي صندوق، آئين نامه اجرايي ذيل درجلسه کميته علمي صندوق به تصويب رسيد.

n

nماده ۱: تعاريف و مفاهيم


————————————-

nمخترع: فردي است که اختراعي را براي اولين باربوجود مي آورد.

n

nاختراع: نتيجه فکر فرد يا افراد است که براي اولين بار فرآيند يا فرآورده‌اي خاص را ارايه مي‌کند و مشکلي را دريک حرفه‌، فن‌، فناوري‌، صنعت و مانند آنها حل مي‌نمايد.

n

nکارگروه ثبت اختراعات: متشکل از رئيس، معاون اجرايي صندوق، رئيس کارگروه ثبت اختراعات، متخصصان حقوقي و ساير رشته ها مي باشند که برمبناي آئين نامه حاضر اقدام به ارزيابي اوليه تقاضانامه هاي ثبت اختراع متقاضيان و تعيين داور جهت ارزيابي علمي آنها مي نمايند.

n

nارزيابي علمي: تقاضانامه هاي ثبت اختراع متقاضيان جهت صحت وسقم ادعاهاي مخترعان و بررسي شروط ماهوي ثبت اختراع و جستجو در سايت مرتبط توسط داوران، ارزيابي علمي مي شود.

n

nداور: اساتيد دانشگاههاي کشور و صاحب نظران در رشته هاي مختلف دانشگاهي که وظيفه ارزيابي تقاضانامه هاي ثبت اختراع متقاضيان را بعهده دارند.

n

nمتقاضي: مخترعي است که جهت استفاده از حمايت براي ثبت اختراع خود به صندوق مراجعه مي نمايد.

n

nحمايت: تمام يا بخشي از هزينه هاي ثبت اختراعات مخترعان که توسط صندوق به مخترع اعطا مي شود.

n

nعامل: شرکت هاي متخصص ثبت بين المللي اختراع مي باشند.

n

nماده ۲: اهداف

n

nتبيين سير مراحل ارائه حمايت و خدمات به متقاضيان ثبت اختراعات درراستاي اهداف اساسنامه صندوق ميباشد.

n

    n

  • nتشويق مخترعان به فعاليتهاي ابداعي با مرحله ابتکاري برجسته
  • n

  • nکمک به تامين هزينه هاي ثبت اختراعات
  • n

  • nترويج و ارتقاء فرهنگ ثبت دستاوردهاي تحقيقات و پژوهش هاي استادان، دانشجويان و پژوهشگران کشور به صورت اختراع پيش از چاپ آن در مجلات و ژورنالهاي معتبر داخلي و خارجي
  • n

  • nکمک به اجرائي شدن سياست تبديل دانش به ثروت و تجاري سازي اختراعات
  • n

  • nکمک به ارتقاء جايگاه ايران در بين کشور هاي داراي ثبت اختراعات
  • n

  • nتوسعه فعاليتهاي حمايتي صندوق در اجراي سياست هاي علمي و فناورانه برنامه هاي توسعه کشور
  • n

  • nارائه خدمات مشاوره حقوقي، مالي و اقتصادي به متقاضيان
  • n

  • nارائه کارگاه و نشست هاي تخصصي
  • n

n

nماده ۳: موضوع

n

nبررسي اختراعاتي که توسط مخترعين به کارگروه ثبت اختراع ارسال مي شود.

n

nماده ۴: دامنه کاربرد

n

nمطابق ماده ۳ اساسنامه، حمايتهاي صندوق شامل تمام پژوهشگران ايراني دانشگاهي و غيردانشگاهي داخل و خارج کشور (اعم از حقيقي و حقوقي) مي شود. ضمن اينکه مطابق تبصره ۴ ماده ۳ اساسنامه، اولويت در استفاده از کمکها با پژوهشگران داخل کشور مي باشد.

n

nماده ۵: شرايط اعطاي حمايت

n

nمخترعي که براي اولين بار محصول (فرآورده) يا فرآيندي خاص را اختراع مي کند، با داشتن شرايط ذيل امکان بهره مند شدن از حمايت صندوق را دارد.

n

nالف: اختراع بايد براي اولين بار در جهان توسط مخترع ايجاد شده باشد و نسبت به دانش و آگاهي موجود در آن زمينه سبقت گرفته باشد
nب: اختراع بايد داراي مرحله ابتکاري باشد يعني آن اختراع براي فردي با مهارت معمولي بديهي و آشکار نباشد.
nج: اختراع بايد کاربرد صنعتي داشته باشد يعني امکان ساخت و استفاده آن اختراع طي يک فرايند صنعتي وجود داشته باشد.

n

nماده ۶: اولويت اعطاي حمايت

n

nالف: قابليت سرمايه گذاري و فروش داشته باشد.
nب: زمينه ساز اشتغال باشد.
nج: به منافع مادي، فرهنگي و سياسي کشور کمک کند.
nد: نيازهاي حياتي کشور را برآورده نمايد.
nه: به توسعه فناوري نوين کمک کند.
nو: اختراعاتي که ناشي از پروژه هاي پژوهشي مصوب صندوق باشد

n

nماده۷: مدارک لازم جهت ارزيابي تقاضانامه ها

n

nالف: نسخه اي از گواهي ثبت اختراع داخلي ويا اظهارنامه آن.
nب:تقاضانامه ثبت اختراع
nج: رزومه مخترع

n

nتبصره: فقط مخترعان داراي مدرک کارشناسي ارشد به بالا مي توانند با ارائه اظهارنامه رسمي اداره ثبت اختراعات، درخواست حمايت براي ثبت بين المللي اختراع خود را تقاضا نمايند.

n

nماده ۸: نحوه ارائه حمايت واعتبارات به متقاضيان

n

nمتقاضي براي دريافت حمايت و اعتبارات جهت ثبت اختراع، اقدامات ذيل را بايد انجام دهد:

n

n۱. تکميل تقاضانامه اوليه: متقاضي پس از دريافت تقاضانامه اوليه دريافت حمايت و دريافت راهنمايي لازم توسط کارشناس ثبت اختراع، نسبت به تکميل موارد مندرج اقدام مي‌نمايد.

n

n۲. تقاضانامه اوليه جهت بررسي مقدماتي به کارشناس ثبت اختراع ارسال مي شود.

n

n۳. کنترل مدارک: مدارک مورد نياز توسط کارشناس ثبت اختراعات بررسي مي‌شوند. در صورت وجود نواقص با همکاري متقاضي نسبت به رفع آن اقدام مي‌گردد. در صورت عدم همکاري مخترع، تقاضانامه از چرخه دريافت حمايت خارج مي گردد

n

nماده ۹: ارزيابي تقاضانامه هاي متقاضيان ثبت اختراع

n

n۱. کارگروه ثبت اختراعات، اطلاعات ارائه‌شده توسط متقاضي را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. در صورتي که برخي اطلاعات از مستندات کافي برخوردار نباشد، مراتب جهت رفع اشکال به متقاضي اعلام تا نسبت به تکميل و رفع اشکال آن اقدام نمايد و در صورت رفع اشکال توسط متقاضي، تقاضانامه مورد بررسي مجدد قرار مي گيرد.

n

n۲. تعيين داور: در صورت کامل بودن تقاضانامه ها و مدارک مربوطه، کارگروه نسبت به تعيين داور/ داوران از ميان اعضاي هيات علمي دانشگاهها و عند اللزوم از متخصصين در سازمان ها و مراکز پژوهشي اقدام مي نمايد.

n

nتبصره ۱: به منظور تسريع در فرايند ثبت اختراع، کارگروه نسبت به تعيين داور/ داوران اقدام مي نمايد و بر اساس جمع بندي نظرات داوران ويا نظر اعضاي کارگروه تصميم گيري مي شود.

n

nتبصره ۲: داور نبايد در طول ۵ سال گذشته با مخترع يا همکاران وي همکاري علمي، رابطه استاد- دانشجويي ويا رابطه کاري يا استخدامي داشته باشد.

n

nتبصره ۳: ارزيابي حقوقي: در اين زمينه، شروط شکلي و ماهوي اختراع متقاضي جهت تطبيق با قانون ثبت اختراعات، طرحهاي صنعتي و علائم تجاري و معاهدات بين المللي اختراع مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

n

nماده ۱۰: پذيرش اختراع

n

n۱- نظرات داوران به همراه مستندات ارائه‌شده توسط متقاضي در جلسه کارگروه مطرح و جمع‌بندي مي شود و در صورت احراز شرايط تقاضانامه او تائيد مي‌شود.

n

n۲- در صورتيکه متقاضي، تائيديه علمي سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي کشور و يا رتبه اول تا سوم جشنواره خوارزمي را در زمينه مرتبط اختراع مورد تقاضا داشته باشد، تقاضانامه اش نياز به داوري ندارد وليکن بايد به تاييد کارگروه برسد.

n

nماده ۱۱: معرفي متقاضيان ثبت اختراع جهت انعقاد قرارداد

n

n۱- مخترعاني که تقاضاي آنها به تائيد کارگروه رسيده است جهت انعقاد قرارداد به عامل معرفي مي گردند.

n

nتبصره ۱: انتخاب عامل: عامل از بين شرکت هاي داراي صلاحيت و تخصص که به تائيد کارگروه ثبت اختراع رسيده است، انتخاب مي شود.

n

nتبصره ۲: عامل موظف است طي قراردادي که به تائيد کارگروه ثبت اختراع رسيده است، چارچوب همکاري خود را با مخترع براي ثبت بين المللي اختراع مشخص نمايد.

n

n۲- متقاضي پس از امضاي قرارداد با عامل، نسخه اي از آن را طي درخواست کتبي جهت استفاده از حمايت صندوق به کارگروه ثبت اختراعات تحويل مي دهد.

n

nماده ۱۲: ميزان اعطاي حمايت به مخترعان جهت ثبت اختراع

n

nالف: صندوق حمايت از پژوهشگران کشور جهت تشويق مخترعان و ايجاد انگيزه، پنجاه درصد هزينه هاي ثبت اختراع مخترعان را بلاعوض پرداخت مي نمايد و مابقي هزينه ها به عهده مخترع مي باشد.

n

nب: با پذيرش شرايط ذيل مخترع مي تواند تقاضاي دريافت حمايت بيشتري را بنمايد:

n

    n

  • nدر صورتيکه مخترع، موفق به ثبت نهايي اختراع خود گردد، و آن اختراع داراي فناوري پيشرفته باشد در صورت تقاضاي مخترع، سي درصد هزينه قرارداد مذکور بصورت تشويقي به آن مخترع پرداخت خواهد شد و اگر اختراع ثبت شده داراي فناوري پيشرفته نباشد، بيست درصد هزينه قرارداد مذکور بصورت تشويقي به آن مخترع پرداخت خواهد شد.
  • n

  • nبه مخترعي که ثبت نهايي اختراع خود را انجام و موفق به انعقاد قرارداد ليسانس يا فروش اختراع خود مي گردد، در صورت تقاضاي مخترع، بيست در صد هزينه قرارداد مذکور بصورت تشويقي به آن مخترع پرداخت خواهد شد.
  • n

  • nنام صندوق به عنوان مالک بخشي از اختراع بايد در ورقه اختراع صادره قيد گردد.
  • n

n

nماده ۱۳: تائيد نهايي قرارداد

n

    n

  • nقرارداد منعقد شده في مابين مخترع و شرکت هاي ثبت اختراع توسط رئيس کارگروه ثبت اختراع صندوق بررسي مي شود .
  • n

  • nرئيس کارگروه ثبت اختراع صندوق قرارداد ثبت اختراع تائيد شده مخترع را به همراه تقاضانامه وي و ارزيابي داوران و ساير اسناد و مدارک ارائه شده طي نامه اي جهت دستور پرداخت قسط اول قرارداد تائيد شده توسط مشاور حقوقي را به رياست صندوق ارسال مي نمايد.
  • n

n

nماده۱۴ : دستور پرداخت

n

    n

  • nرياست صندوق دستور پرداخت سهم صندوق از قرارداد را به امور مالي ابلاغ مي نمايد.
  • n

  • nامور مالي براساس دستور رياست صندوق مبلغ مذکور در قرارداد را به شماره حساب بانکي عامل طرف قرارداد واريز مينمايد.
  • n

n

nماده ۱۵: حق الزحمه داوران

n

nجهت تسريع در روند ارزيابي تقاضانامه ثبت اختراع توسط داوران، به ازاي ارزيابي هر تقاضانامه، حق الزحمه داوران براساس ضوابط مصوب کارگروه و با دستور رياست صندوق پرداخت خواهد شد.

n

nماده ۱۶: مستند سازي و ثبت در بانک اطلاعاتي

n

nکليه اطلاعات لازم در راستاي تهيه يک بانک اطلاعاتي جامع از متقاضيان و اختراعات ثبت شده، بايگاني مي‌گردد. اين اطلاعات شامل کليه تقاضانامه هاي ثبت اختراع در مراحل مختلف از آغاز ارائه تقاضانامه تا پايان صدور ورقه اختراع يا رد تقاضانامه ( اختراعات در دست بررسي توسط داوران، اختراعات فايل شده، اختراعات مردود و اختراعات ثبت شده )بايد توسط کارشناس ثبت اختراع به ترتيب، مستندسازي و آمار مربوط به آن در فواصل سه ماهه پس از تائيد کارگروه در سايت صندوق به روز گردد.

مطلب پیشنهادی:   آیین‌نامه پذیرش دانشجویان دکتری پژوهش‌محور بازنگری می‌شود
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!