rnrnrn
اختراعاتی که نمی دانستید به دست زنان انجام شدند

اختراعاتی که نمی دانستید به دست زنان انجام شدند

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 13 جولای 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



اختراعاتی که نمی دانستید به دست زنان انجام شدند

شاید ندانید که بسیاری از چیزهایی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم اختراع زنان بوده اند.

آکواریوم شیشه ای

برای ثبت اختراع خود با ما تماس بگیرید

آکواریوم های شیشه ای در سال ۱۸۳۲ به دست جین ویلپرو-پاور اختراع شد.

ویلپرو-پاور که یک طبیعت شناس و دانشمند بیولوژی دریایی فرانسوی بود، اولین آکواریوم شیشه ای را برای کمک به تحقیقاتش درباره ی موجودات آبزی کرد. او با این اختراع پی برد که صدف اختاپوس های گونه ی Argonauta argo توسط خودشان ساخته می شود، نه مانند خرچنگ های هرمیت که صدف خود را از موجودات دیگر به دست می آورند.

دستگاه بستنی ساز

نانسی جانسون اولین دستگاه بستنی ساز هندلی را در سال ۱۸۴۳ اختراع کرد.

اختراع این زن آمریکایی در سال ۱۸۴۳ به ثبت رسید که تقریباً ۱۰۰ سال پیش از اختراع فریزرهای امروزی بود.

زیر اتویی

زیر اتویی امروزی به دست سارا بون اختراع شد که یک خیاط آفریقایی آمریکایی در قرن نوزدهم بود.

تا پیش از اختراع بون، لباس ها بر روی یک تخته ی چوبی که بر روی دو صندلی قرار می گرفت، اتو زده می شد. بون می خواست چیزی اختراع کند که لباس ها روی آن صاف اتو شوند و مانند تخته ی چوبی ردی روی آن ها باقی نماند.

بون با اختراع زیر اتویی به یکی از اولین زنان آفریقایی آمریکایی بدل شد که اختراع آن ها به ثبت رسید.

 پله های اضطراری

با ظهور ساختمان های بلند که به وقوع مرگ های بر اثر آتش سوزی انجامید، آنا کانلی به ایده ی ساخت پله های اضطراری رسید.

اختراع این زن آمریکایی که در سال ۱۸۸۷ صورت گرفت، این امکان را برای مردم فراهم کرد تا از آتش سوزی ها بگریزند و از ساختمانی به ساختمانی دیگر بروند و علاوه بر این، از طریق یک پلکان فولادی از ساختمان های بالا بروند.

این اختراع برای آتش نشان ها هم بسیار کمک کننده بود، چون می توانستند با پله های اضطراری می توانستند بدون ورود به ساختمان تجهیزات اطفاء حریق خود را بالا ببرند.

برای ثبت اختراع خود با ما تماس بگیرید

قایق های نجات تاشو

قایق های نجات تاشو که اختراع ماریا بیزلی بودند، انقلابی در ایمنی سفرهای میان اقیانوسی ایجاد کردند.

مطلب پیشنهادی:   شاهکار مهندسی در دوران هشت سال دفاع مقدس

بیزلی اختراع خود را در سال ۱۸۸۰ به ثبت رساند، گرچه پیش از آن هم یک کارآفرین و مخترع شناخته شده ی آمریکایی بود. قایق های نجات او در مقایسه با قایق های نجات چوبی سنتی که از آن ها در سفر نافرجام کشتی تایتانیک استفاده شده بود، جای کمتری اشغال می کردند و هر قایق ظرفیتی حداکثر ۴۷ نفری داشت.

برخی ادعا کرده اند برای نجات مسافران کشتی تایتانیک از قایق های نجات بیزلی استفاده شده بود اما دیوید اِچ. کراپلی، نویسنده ی کتاب «تاریخ خلاقیت زنان» (A History of the Creativity of Women) این ادعا را در اثر خود رد کرده است.

تایتانیک ۴ قایق نجات داشت اما به گفته ی کراپلی اندکی پیش از غرق شدن این کشتی تنها ۲ عدد از طراحی بیزلی عرضه شده بود.

ماده دفع کننده ی کوسه

ماده دفع کننده ی کوسه توسط جولیا چایلد اختراع شد که یک آشپز مشهور آمریکایی بود.

جولیا چایلد پس از اخراج از شغل خود در واحد تبلیغات یک شرکت تولید مبلمان خانگی و پیش از رفتن به دنبال کار آشپزی، به واشنگتن دی. سی. نقل مکان کرد.

در آنجا به صورت داوطلبانه به عنوان دستیار پژوهش در  اداره ی خدمات استراتژیک مشغول کار شد که یک آژانس اطلاعاتی دولتی تازه تأسیس بود و در نهایت به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان سی‌آی‌اِی بدل شد.

چایلد در زمان فعالیتش در این سازمان یک ماده دفع کننده ی کوسه تولید کرد.

ماشین ظرفشویی

جوزفین کاکرن اولین ماشین ظرفشویی با موفقیت تجاری را در دهه ی ۱۸۸۰ اختراع کرد.

کرکن که یک زن ثروتمند آمریکایی بود به دنبال دستگاهی بود که بتواند ظرف ها را سریع تر از خدمتکارانش بشورد. او بعد از به ثبت رساندن اختراعش، ماشین ظرفشویی خود را به رستوران ها و هتل ها معرفی کرد. کاکرن بعدها برای تولید ماشین های ظرفشویی اش یک شرکت تأسیس کرد که در نهایت به شرکت آمریکایی معروف KitchenAid بدل شد.

برف پاک کن خودرو

یک زن آمریکایی به نام مری اندرسون پس از بازدید از نیویورک در یک روز برفی در سال ۱۹۰۲ به ایده ی ساخت برف پاک کن های خودرو رسید.

مطلب پیشنهادی:   سایت اختراعات

اندرسون آن روز در شهر نیویورک با یک خودرو مشغول رانندگی بود. بعد از آنکه متوجه شد بارش برف باعث ترافیک شده، از آنجایی که آن زمان هیچ راه مؤثری برای پاک کردن شیشه های خودروها وجود نداشت، ایده هایی برای ساخت نوعی برف پاک کن در ذهنش شکل گرفت.

اندرسون اختراع خود را در سال ۱۹۰۳ تحت عنوان «دستگاه پاک کننده ی پنجره» به ثبت رساند.

برای ثبت اختراع خود با ما تماس بگیرید

فیبر ضدگلوله

استفانی کوئک در سال ۱۹۶۵ یک فیبر مصنوعی ساخت که چنان استحکامی داشت که ضدگلوله بود.

این زن لهستانی – آمریکایی وقتی در سال ۱۹۶۴ کار در شرکت صنایع شیمیایی آمریکایی DuPont را آغاز کرد، تمرکز تیم او بر روی یافتن یک فیبر مستحکم و در عین حال سبک برای تایر خودرو قرار داشت.

یک سال بعد، کوئک در پژوهش های به موفقیتی غیرمنتظره دست یافت، زمانی که فیبر جدیدی ۵ برابر مستحکم تر از فولاد تولید کرد. شرکت DuPont این اختراع را همان سال به ثبت رساند که حالا در ساخت همه چیز، از جلیقه های ضدگلوله گرفته تا کلاهخودهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.

بازی مونوپولی

الیزابت مژی در سال ۱۹۰۴ «بازی صاحبخانه» (The Landlord’s Game) را اختراع کرد که بعدها کپی و ۳۰ سال بعد تحت عنوان «بازی مونوپولی» (Monopoly) به فروش رسید.

این زن آمریکایی «بازی صاحبخانه» را آختراع کرد تا درباره ی موضوعاتی همچون بازار انحصاری، سرمایه داری تنظیم نشده و زیان های کسب ثروت زیاد به قیمت آسیب دیدن دیگران آموزش دهد. او این اختراع را که نوعی بازی رومیزی (بردگیم) بود را در سال ۱۹۰۴ به ثبت رساند.

در سال ۱۹۳۵ یک فروشنده ی بیکار به نام چارلز درو بعد از فروش یک کپی از بازی مژی به شرکت تولید اسباب بازی پارکر برادرز به ثروت هنگفتی دست یافت. مژی اما حق امتیاز خود را همان سال به قیمت تنها ۵۰۰ دلار به این شرکت فروخت.

کالر آی دی و قابلیت پشت خطی

دستاوردهای پژوهشی دکتر شرلی آن جکسون به اختراع کالر آی دی و قابلیت پشت خطی انجامید.

دکتر جکسون، که مدرک دکترای فیزیک نظری ذرات بنیادی داشت، اولین زن آفریقایی آمریکایی دارای مدرک دکترا از دانشگاه MIT آمریکا بود.

مطلب پیشنهادی:   انواع اختراع

او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۱ در ازمایشگاه های شرکت مخابرات آمریکا به پژوهش پرداخت و در آنجا بود که به ساخت کالر آی دی و قابلیت پشت خطی کمک کرد.

پاکت کاغذی

مارگارت نایت، کارگر آمریکایی یک کارخانه ی نخ ریسی در سال ۱۸۶۸ پاکت کاغذی را اختراع کرد، اما مردی به نام چارلز انان سعی کرد ایده ی او را بدزدد و این اختراع را به نام خود ثبت کند.

نایت اختراع کردن را از سن کم آغاز کرد. او وقتی برای کارخانه های نخ ریسی یک دستگاه ایمنی اختراع کرد تنها ۱۲ سال داشت.

نایت وقتی در سال ۱۸۶۷ در یک شرکت تولید پاکت کاغذی مشغول کار بود، کار بر روی دستگاه تولید کننده ی پاکت های کف تخت را آغاز کرد. وقتی یکی از همکارانش چارلز انان سعی کرد تا ایده اش را سرقت کند، نایت از او شکایت کرد و بعد از یک دعوای حقوقی طولانی بالاخره توانست اختراعش را به نام خود به ثبت رساند.

سطل زباله پدالی

لیلین گیلبرت در اوایل دهه ی ۱۹۰۰، اختراعات زیادی انجام داد که زندگی روزمره ی مردم را بهبود بخشید، از جمله سطل های زباله ی پدالی.

این زن آمریکایی که به نقشش در طراحی تجهیزات اداری و لوازم خانگی مشهور است، طبقه های درون در یخچال را اختراع کرد، نسخه ی بهتری از در بازکن را به نام خود ثبت کرد، به شرکت جنرال الکتریک در طراحی ارتفاع مناسب شیرهای ظرفشویی کمک کرد و مواردی دیگر.

او به همراه همسرش فرانک چند تکنیک مدیریت صنعتی نیز برای افزایش کارآمدی و بازدهی طراحی کرد.

عینک آنتی رفلکس

دکتر کاترین بربلاجت، مهندس چیره دست آمریکایی همکاری های مهم متعددی در حوزه ی شیمی سطح (شاخه ای از علم شیمی) داشت، از جمله اختراع عینک آنتی رفلکس.

دکتر بلاجت که اولین زن دارای مدرک دکترای فیزیک از دانشگاه کمبریج ِ انگلیس بود، برای عینک ها لایه ی ضد بازتاب نور اختراع کرد و لنزهای مورد استفاده در کار فیلمبرداری را بهبود بخشید. او همچنین در دوران جنگ جهانی دوم با بهبود دودهای استتاری به حفظ سربازان از قرارگیری در معرض دودهای سمی کمک کرد.

منبع:روزیاتو

برای ثبت اختراع خود با ما تماس بگیرید

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!