rnrnrn
اختراع اسكيت؛ ورزش احساس شادابي و هيجان

اختراع اسكيت؛ ورزش احساس شادابي و هيجان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



اختراع اسكيت؛ ورزش احساس شادابي و هيجانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمقدمه
nامروزه ورزش اسكيت تبديل به ورزش پرنشاطي شده است و طرفداران زيادي دارد و از آن جا كه اين ورزش را در مكان هاي عمومي همچون پارك ها و خيابان هاي خلوت هم مي توان اجرا كرد، در ميان نوجوانان و جوانان طرفداران بسياري پيدا كرده است و در حال توسعه روزافزون مي باشد و اين مطلب در باره كشور ما هم در چند سال اخير صدق مي كند و البته در بسياري از موارد شروع اين ورزش به صورت مذكور مي باشد و سپس افرادي كه علاقه بيشتري نشان مي دهند جذب باشگاه ها مي شوند


————————————-

nو در آن جا به صورت حرفه اي در رشته هاي تخصصي اسكيت مانند: نمايشي، سرعتي و استقامتي، هاكي و… ادامه مي دهند و در مقايسه با ساير ورزش ها امكان بازي در همه فصول و در بسياري از مكان ها فراهم مي باشد.
nتاريخچه اسكيت
nاختراع كفش اسكيت در سال ۱۷۶۳ توسط يك بلژيكي به نام «ژوزف مرلين» به ثبت رسيد. به غير از مرلين مخترعان ديگري هم كفشهاي اسكيت با مدلهاي مختلف ساختند. ۵۶ سال بعد آقاي «موسيو پتي بلدي» فرانسوي نوع ديگري از كفشهاي اسكيت را به ثبت رساند.
nهمگام با افزايش اجتماع اسكيت در اواخر قرن ۱۹ و اوايل قرن ۲۰ ورزشهايي كه با اسكيت مرتبط بودند گسترش پيدا كرد. در سال ۱۹۸۵ توليدكنندگان شروع به ساخت نوعي ديگر از كفشهاي اسكيت به نام «اين لاين» براي علاقه مندان به حفظ سلامتي كردند.
nورزش اين لاين اسكيت از حدود سال ۱۹۸۵ آغاز شد كه تا به امروز از رشد قابل ملاحظه اي برخوردار است. سازمان بين المللي ناظر بر اين ورزش برآورد نموده اين ورزش از سال ۱۹۹۱تاكنون حدود ۵۱۲ درصد رشد داشته و اينك يكي از ورزشهاي ۲۰ گانه مطرح دنيا به حساب مي آيد.
n«اين لاين اسكيتها» طي چند سال اخير بسيار متنوع شده و خيلي از شركتها در بازار آن وارد شده اند. بعد از ساختن اين نوع كفشها در سال ۱۸۲۳ يك انگليسي به نام «رابرت جان تايرز» كفش اسكيت پنج چرخه را اختراع كرد، اما مشكل چرخيدن و توقف كردن هنوز هم باقي بود چون كفشها از آهن ساخته شده و بسيار بي ثبات بودند.
nكفش اسكيت امروزي در دهه ۱۹۸۰ توسط دو بازيكن هاكي آمريكايي به نامهاي «اسكات» و «برنان اولسون» ساخته شد. كفشهاي اسكيت اوليه فقط دو چرخ آهني و بند چرمي براي بستن به دور مچ پا و ساق پا داشتند چون در آن وقت ترمز پاشنه اي به وجود نيامده بود چرخش و ترمز كردن بسيار مشكل بود چرخهاي آهني از آنجايي كه بلبرينگ نداشتند هم پرسروصدا بودند و هم به سختي مي چرخيدند. بعد ساخت كفشهاي اسكيت مختلف و نيز با پيشرفت علم و صنعت تاسيس باشگاه هاي ذي ربط در اروپا رونق گرفت.
nامروزه تعداد زيادي از كفش هاي اسكيت با تكنيك و قابليتهاي بسيار بالا وارد بازار شده اند. در حال حاضر مسابقات اسكيت سواري در انواع رشته ها در رده هاي گوناگون و هماهنگ با استانداردهاي جهاني برگزار مي شود. در قاره آسيا هم اكنون ۱۰ دوره مسابقه رسمي برگزار گرديده كه هر دو سال يك بار نيز اين مسابقات به صورت منظم ترتيب داده مي شود و تيم ايران نيز براي اولين بار در نهمين دوره مسابقات آسيايي كه در تايوان برگزار گرديد شركت نمود.
nمشخصات اجراي يك كفش خوب ورزش اسكيت
n1- بدنه اسكيت كه از جنس پلاستيك سخت يا در كفش هاي حرفه اي از تركيبات كربن استفاده مي شود.
n¤ اجزايي كه روي كفش ورزشي اسكيت مي باشد شامل: كليپس، چسبك و بندهاي محكم كننده است.
n2- ترمز: كه در انتهاي كفش قرار دارد و معمولا زير پاي راست قرار گرفته است.
n3- جوراب: بايستي ضخامت كافي را دارا باشد.
n4- ترك يا تيغه: زير كفش قرار گرفته كه از جنس هاي پلاستيكي يا تيغه هاي فلزي مي باشد كه روي ترك سوراخ هايي جهت قرار گرفتن پيچ ها تعبيه شده است.
nبلبرينگ ها و بوش ها: كه هر چرخ شامل دو بلبرينگ و بوش هاي داخلي و خارجي مي باشند. بلبرينگ به نسبت تعداد دور در دقيقه آن و كيفيت به انواع مختلف تقسيم مي شوند كه علامت مشخصه آن با ABC مشخص مي گردد.
n6- چرخ ها: چرخ ها يكي از مهم ترين اجزاي اسكيت مي باشد كه بايستي نسبت به انتخاب جنس و قطر آن توجه لازم شود.
nساير نكات
n¤ شروع ورزش اسكيت ابتدا با سطح يك و دو مقدماتي است و پس از گذراندن سطح دو با مشاوره متخصصين بازيكن انتخاب رشته مي كند.

مطلب پیشنهادی:   ایمنی در پناه کمربندها...!

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!