rnrnrn
اختراع دستگاه «کمباینشن‌تراپی» در کاشان

اختراع دستگاه «کمباینشن‌تراپی» در کاشان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



اختراع دستگاه «کمباینشن‌تراپی» در کاشانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nدانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موفق به اختراع دستگاه کمباینشن‌تراپی (درمان ترکیبی) در این دانشگاه شد.

n

n

————————————-

n

n

    n

  • n

  • n

  • n

    n

  • n

n

n

nرسول مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با اختراع این دستگاه، سرعت التیام در زخم‌های مزمن، دیابتی، بستر و تروما افزایش می‌یابد.

n

nوی با اشاره به اینکه برای این دستگاه و ثبت آن تاکنون ۵۰ میلیون ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان هزینه شده است افزود: این دستگاه علاوه بر کار واکیوم، کار شست‌وشوی خودکار زخم، کمباینشن‌تراپی (درمان ترکیبی) و اکسیژن درمانی را همزمان انجام می‌دهد و در بهبود سریع زخم کاربرد دارد. 

n

nاین مخترع جوان تصریح کرد: این دستگاه که با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مدت دو سال و نیم ساخته شده دارای عملکرد افزایش سرعت التیام زخم است.

n

nبه گفته وی، این دستگاه بدون دخالت نیروی انسانی، ابتدا سرم قابل شست‌وشو را به دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رساند و از سه ناحیه به روی سطح زخم پاشیده و آن را شست‌وشو می‌دهد و سپس سرم سطح زخم را ساکشن کرده و آن را خشک می‌کند.

n

nمختاری اضافه کرد: بعد از خشک شدن سطح زخم، اکسیژن خالص را دریافت و به دمای ۳۴ درجه سانتی‌گراد می‌رساند و یک دقیقه با فشار روی زخم گذاشته و سپس به مدت یک دقیقه موضع زخم را واکیوم کرده و زخم را مکش می‌کند و زمانی که خون‌رسانی به بافت بیشتر می‌شود لبه‌های زخم به هم نزدیک‌تر شده و با این کار سرعت التیام زخم افزایش می‌یابد.

n

nوی با بیان اینکه این دستگاه روی ۳۰ رأس خرگوش آزمایش شده یادآور شد: در این آزمایش برای ۱۵ مورد از خرگوش‌ها از پانسمان ساده استفاده و برای ۱۵ خرگوش دیگر این دستگاه به کار گرفته شد که در نتیجه سرعت التیام زخم خرگوش‌هایی که در مورد آن‌ها دستگاه استفاده شده بود افزایش دو برابری را نشان می‌داد.

n

nبه گفته وی، این دستگاه نمونه خارجی به معنای واقعی ندارد و تنها نمونه خارجی آن که در ایران ۹۰ میلیون ریال هزینه دارد دستگاهی است که فقط واکیوم می‌کند، اما شست‌وشو، تنظیم دما و اکسیژن‌درمانی انجام نمی‌دهد.

n

nاین مخترع دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از اختراع دستگاه هوشمند «گرما درمانی، سرما درمانی و حرکت‌ درمانی» برای جلوگیری از گرفتگی و سفتی عضلات خبر داد و گفت: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود، انگشتان، مچ، زانو استخوان لگن و سایر نواحی بدن فرد بیمار در حال کما در ساعت مشخص حرکت داده شده و از خشک شدن اندام و عضلات بیمار جلوگیری به عمل می‌آید.

n

nمختاری تحریک شنوایی بیماران در وضعیت کما را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و اضافه کرد: صحبت کردن با بیمار در حال کما به جای همراه بیمار یکی از قابلیت‌های این دستگاه است که قبل از هر حرکتی به بیمار می‌گوید چه کاری انجام دهد.

n

nوی خاطرنشان کرد: صدای مورد نیاز از قبل روی یک MP3 ضبط و به این دستگاه داده می‌شود و بعد از آزمایش صدا با برنامه زمان‌بندی مشخصی که به دستگاه داده صدای ضبط شده به صورت خودکار برای بیمار پخش و موجب تحریک شنوایی می‌شود.

n

nمختاری جلوگیری از دردهای عضلانی و سفتی عضلات را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و متذکر شد: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود از ابتدا تا انتها به مانند یک کیسه آب سرد و یا آب گرم عمل کرده و از  دردهای عضلانی جلوگیری می‌کند.

n

nاین دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، هزینه ساخت این دستگاه را ۲۵ میلیون ریال اعلام کرد.

مطلب پیشنهادی:   20 درصد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری قابلیت تجاری سازی دارند
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!