rnrnrn
اقدامات برخی مسئولان باعث مهاجرت نخبگان می‌شود/عاشق خدمت به ایرانم

اقدامات برخی مسئولان باعث مهاجرت نخبگان می‌شود/عاشق خدمت به ایرانم

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



اقدامات برخی مسئولان باعث مهاجرت نخبگان می‌شود/عاشق خدمت به ایرانمReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nعلی اسدزاده از بی‌توجهی مسئولان به نخبگان گلایه دارد و پدیده مهاجرت نخبه که شهره به فرارمغزها شده است را ناشی از اقدامات برخی مسئولان می‌داند.

n

n
————————————-

n

nبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علی اسدزاده هشترودی دانشجوی ورودی سال ۸۹ رشته فیزیک و مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف است.

n

nاین دانشجوی دانشگاه شریف تاکنون ۱۴ اختراع ثبت شده در حوزه هسته‌ای و علوم نظامی داشته و رتبه سوم پژوهش‌های برتر جهان در لندن را در سن ۱۸ سالگی کسب کرده است. 

n

nاین دانشجو همچنین رتبه اول جشنواره علمی ژاپن، برگزیده اولین گام به سوی جایزه نوبل دانش آموزی در لهستان، رتبه اول خوارزمی در رشته فیزیک و رتبه اول جشنواره خلاقیت و نوآوری را در کارنامه خود دارد.

n

nاسدزاده همچنین جوان‌ترین دانشمند سال جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی انتخاب شد که این انتخاب توسط دانشگاه آکسفورد انجام می‌شود.

n

nاین جوان ایرانی همچنین ۸۰ مقاله در زمینه‌های پزشکی، هسته‌ای، هوافضا و نجوم نوشته است و ۲ کتاب نیز با عنوان "نگاهی به انرژی اتمی (شکاف و گرافت)" و "کاربرد علوم و فناوری هسته‌ای در زندگی امروز" تالیف کرده است.

n

nاین دانشجو انتقاداتی را نسبت به عملکرد مسئولان درقبال نخبگان دارد و گلایه‌هایی از بی‌توجهی به نخبگان را مطرح می‌کند. 

n

nوی معتقد است که بایستی از لحاظ علمی و پشتیبانی از نخبگان حمایت بیشتری صورت گیرد تا آن‌ها در کشور بمانند.

n

n* اقدامات پژوهشی مورد حمایت مادی و معنوی قرار نمی‌گیرد

n

nاسدزاده در گفت‌وگوی مشروح خود با فارس همچنین با بیان اینکه اقدامات پژوهشی در ایران پشتوانه‌ای ندارد و مورد حمایت مادی و معنوی مسئولان قرار نمی‌گیرد، اظهار داشت: متاسفانه حمایت از پژوهشگران جوان بسیار کمتر است و هیچ حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد.

n

nاین دانشجوی مستعد ایرانی عدم تبدیل شدن طرح‌های نخبگان ایرانی به محصول را از مشکلات پژوهشگران و محققان ایرانی عنوان کرد و در همین زمینه گفت: اکنون چیزی در حدود ۹۶ درصد از طرح‌های مخترعان و نخبگان ایرانی مورد اعتنا قرار نگرفته و در حد همان طرح باقی می‌ماند.

مطلب پیشنهادی:   صادرات ۹۰۰ میلیون دلار خدمات دانش بنیان

n

nوی از عدم حمایت نهادها و سازمان‌های دولتی از نخبگان گلایه کرد و گفت: متاسفانه امروز بین نخبگان و دیگر اقشار جامعه مانند ورزشکاران تبعیض‌هایی قائل می‌شوند که این اصلا درست نیست.

n

nاسدزاده همچنین بر این نکته تاکید کرد که فضای ترسیم شده توسط مسئولان با واقعیات موجود انطباق ندارد و ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه طولانی را باید طی کنیم.

n

n* نخبگان دارای تخصص ویژه هستند/ از تخصصشان استفاده نمی‌شود

n

nاین دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه نخبگان ایرانی هر کدام دارای یک تخصص ویژه هستند، بر لزوم استفاده از تخصص نخبگان در کشور تاکید کرد و از بی‌توجهی مسئولان به این مهم انتقاد کرد.

n

n* اقدامات مسئولان نخبگان را دلسرد می‌کند

n

nوی از دلسردی نخبگان به دلیل عدم حمایت مسئولان هم در هنگام تبدیل ایده به طرح و هم برای تبدیل طرح به محصول سخن گفت و از مسئولان گلایه کرد که در این مورد نخبگان را نه تنها حمایت نمی‌کنند بلکه اهتمامی نسبت به مسائل آنها ندارند.

n

n* انتقاد از بی‌توجهی رسانه‌ها به علم و نخبگان

n

nاین مخترع جوان از صداوسیما و رسانه‌ها انتقاد کرد که برنامه‌های ورزشی و حتی برنامه‌ها با موضوع‌های کم اهمیت را پخش می‌کنند و به آن بها می‌دهد اما مسائل علمی جایگاهی در تلویزیون ایران ندارد.

n

nوی در همین‌باره گفت: تلویزیون ایران تمامی مسابقات ورزشی ایرانی و خارجی را پخش می‌کند اما برای پخش برنامه‌های علمی زمان ندارد!

n

nاسدزاده همچنین از بها دادن بیش از حد به ورزشکاران گلایه کرد و گفت: زیر سایه این حمایت‌ها نه تنها از نخبگان حمایت نمی‌شود بلکه نخبگان با صدها مشکل مواجه می‌‌شوند که همین باعث می‌شود نخبگان دلسرد و سرخورده شوند.

n

nوی همچنین از بی‌توجهی مسئولان به مشکلات نخبگان انتقاد کرد و گفت: مسئولان نه به مسائل علمی نخبگان و نه به مسائل صنفی نخبگان توجه نمی‌کنند و این اصلا موضوع مهمی محسوب نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی:   10 نکته برای نوشتن مقاله

n

n* اقدامات برخی مسئولان باعث 'فرار مغزها' می‌شود

n

n 

n

nوی با بیان اینکه آینده هر کشور و ملت در دست نخبگان آنهاست و آینده آن جامعه را نخبگان رقم می‌زنند، خاطرنشان کرد: با چنین وضعیتی مطلوب این است که مسئولان به مشکلات نخبگان رسیدگی کرده و فضایی مطلوب را برای آنها در داخل کشور فراهم کنند.

n

nاین نخبه ایرانی از عدم حمایت مالی مسئولان از نخبگان سخن گفت و بر لزوم اجرایی شدن این حمایت‌ها تاکید کرد و گفت: برخورد مسئولان با نخبگان دارای ایراد است؛ همین ایرادات باعث شده است که اکنون با بالا بودن آمار مهاجرت مغزها مواجه باشیم.

n

n* انتقاد از امکانات موجود در دانشگاه‌ها

n

nاسدزاده همچنین از امکانات موجود در کشور برای فعالیت‌های علمی و همچنین امکاناتی که در اختیار نخبگان قرار می‌گیرد، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه صنعتی شریف هنوز دارای کمبودهایی است و آزمایشگاه دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات در بعضی از رشته‌ها دارای امکانات بیشتری نسبت به این دانشگاه است.

n

nوی به انجام نشدن برخی پژوهش‌ها و اقدامات علمی به دلیل نبود امکانات در کشور اشاره کرد و چنین مشکلاتی را زیبنده دانشگاه‌های ایرانی ندانست.

n

nاین دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مهاجرت نخبگان از ایران گفت: هیچ دانشجوی ایرانی نمی‌خواهد که از کشورش خارج شده و در یک کشور بیگانه با فرهنگ و زبان بیگانه به فعالیت بپردازد اما برخی اقدامات در داخل کشور دانشجویان را دلسرد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آنها در داخل بمانند.

n

n* دانشجویان ایرانی به دنبال خدمت به کشورند

n

nاسدزاده بر این نکته تاکید کرد که دانشجویان و نخبگان علمی به دنبال خدمت به کشور خود هستند و در عین حال دوست دارند اقدامات علمی‌شان به سرانجام برسد اما متاسفانه زمینه فراهم شدن امکانات برای فعالیت نخبگان در کشور میسر نیست و این درحالی است که در خارج از مرزهای ایران اقدامات علمی نخبگان ایرانی مورد حمایت سایر کشورها قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:   پیشتازی دانشجویان یزدی ؛ ثبت یک اختراع در دانشگاه یــزد

n

nوی با بیان اینکه اکنون از دانشگاه‌‌ هاروارد پذیرش گرفته است، اظهار داشت: اکنون برخلاف میل باطنی‌ام اگر مشکلی پیش نیاید قرار است به این دانشگاه بروم.

n

n* گزینه اولم برای تحصیل ایران است/ بی‌توجهی‌ها باعث شده تصمیم به رفتن بگیرم

n

nاین دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه گزینه اولش برای تحصیل و اقدامات علمی، ایران است، تصریح کرد: بنده دوست ندارم به خارج از کشور بروم‌؛ اینجا وطنم است و دوست دارم به آن خدمت کنم اما زمانی که بی‌توجهی‌ها را می‌بینم، مجبور به خروج می‌شوم.

n

nاسدزاده این عبارت را به کار برد که "مسئولان با اقدامات خود نخبگان را فراری می‌دهند" و در عین حال گفت: بنده اگر به خارج از کشور بروم برای ادامه تحصیل است و انشاءالله بعد از پایان یافتن تحصیلات به ایران بازمی‌گردم.

n

nوی با بیان اینکه رفتنم به خارج از کشور قطعا برایم سخت است، خاطرنشان کرد: خروج بنده از ایران برای خانواده‌ام نیز دشوار است اما چاره‌ای به جز رفتن ندارم.

n

nاین دانشجوی ایرانی با انتقاد از برخی برخوردها در کشور با نخبگان گفت: زمانی که با مسئولان بنیاد ملی نخبگان و سایر مسئولان در خصوص مشکلات‌مان صحبت می‌کنیم آنها می‌گویند که در حوزه اختیارات ما نیست و به ما مربوط نمی‌شود و بعضی از آنها نیز به ما می‌گویند که به دفترمان بیایید و وقت بگیرید و زمانی که برای وقت گرفتن به دفتر آنها می‌آییم یک یا ۲ ماه دیگر به ما وقت می‌دهند که به نظر می‌رسد ارتباط مسئولان با نخبگان اصلا ارتباط خوبی نیست.

n

n* نخبگان نیازمند اعتماد/با توجه به توانایی‌ها مسئولیت‌هایی را به آنها بسپارید

n

nاسدزاده در پایان از مسئولان خواست تا استعدادهای نخبگان را شناخته و باتوجه به توانایی‌هایشان به آنها اعتماد کرده و مسئولیت‌هایی را به آنها بسپارند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!