rnrnrn
ثبت حدود ۲۷ هزار اختراع طی برنامه چهارم توسعه

ثبت حدود ۲۷ هزار اختراع طی برنامه چهارم توسعه

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ثبت حدود ۲۷ هزار اختراع طی برنامه چهارم توسعهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تعداد اختراعات در پنج ساله چهارم بین سال‌های ۸۳ تا انتهای ۸۸، ۲۶ هزار و ۱۹۸ مورد بوده است.

n

n
————————————-

n

nبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در چهارمین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته این جشنواره که تاکنون به آن توجه نشده بود اختراع و نوآوری است و این در حالی است که در این موضوع رقابت پذیری بالایی وجود دارد.

n

nوی افزود: کمک به تجاری سازی نوآوری‌ها یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است ضمن اینکه تکمیل چرخه ایده تا محصول در این نمایشگاه و جشنواره محقق خواهد شد.

n

nسلطانخواه به ویژه دیگر برگزاری این جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: این جشنواره تنها برگزاری یک نمایشگاه برای بازدید و اهدای مدال و جایزه در اختتامیه آن نیست بلکه کمک به ایجاد یک جریان عمومی است زیرا تمام فعالیت‌های کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی در صورتی که بخواهند موفقیتی کسب کنند نیازمند شکل‌گیری یک جریان عمومی هستند که برنامه توسعه و پیشرفت علم و فناوری کشور نیز از این موضوع جدا نیست.

n

nرئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: یکی از نکته‌های مهمی که در روند توسعه علم و فناوری مهم است تبدیل شدن روند به یک گفتمان قالب و عمومی است. یعنی باید خواستگاه علم و فناوری را در بطن مردم قرار داد و ایجاد پایگاه‌های اجتماعی در میان مردم یکی از موارد مهم موضوع اختراع و نوآوری است.

مطلب پیشنهادی:   شغل؛ مهم‌ترين دغدغه دانشجوي امروز

n

nوی در ادامه با عنوان این مطلب که یکی از فواید بحث اختراع و نوآوری، تولید ثروت برای مردم است، افزود: با این هدف می‌توان میان توسعه علمی و فناوری و توسعه اشتغال و اقتصاد ارتباط برقرار کرد.

n

nسلطانخواه تصریح کرد: جشنواره نوآوری احیاکننده بستر انگیزه خلاق و علمی است. ضمن اینکه اگر حمایت از نوآوری و خلاقیت در تمامی لایه‌های اجتماعی در جامعه رخ دهد به تاکید مقام معظم رهبری همان عدالت اجتماعی ورود خواهد کرد.

n

nسلطانخواه با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های استانی بنیاد ملی نخبگان توانست انگیزه خلاقیت را افزایش دهد، افزود: اکنون شاهد رشد اختراعات در کشور هستیم. ضمن اینکه این رشد در دولت نهم و دهم به میزان خیره کننده‌ای افزایش یافته است و بر اساس آماری که در دست داریم تعداد اختراعات در برنامه پنج ساله سوم بین سال‌های ۷۹ تا انتهای سال ۸۳ ، ۴ هزار و ۹۶۱ اختراع بود در حالی که این آمار حاکی از آن است که تعداد اختراعات در پنج ساله چهارم بین سال‌های 83 تا انتهای ۸۸، ۲۶ هزار و ۱۹۸ مورد بوده است و این نشان می‌دهد که متوسط اختراعات ثبت شده طی یک سال در برنامه چهارم از کل برنامه سوم بیشتر بوده است.

n

nمعاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تصریح کرد: در برنامه پنجم که نخستین سال آن سال ۹۰ بود و ثبت اختراع در برنامه پنجم نیز با سختگیری‌های خاصی همراه بود، شاهد ثبت ۴ هزار و ۲۷۴ اختراع تا پایان دی ماه بودیم و این انتظار می‌رود که تا پایان این سال تعداد کل طرح‌های ثبت شده از کل برنامه سوم بیشتر شود.

مطلب پیشنهادی:   رکوردشکنی تازه بزرگترین قایق خورشیدی جهان + تصاویر

n

nسلطانخواه اظهار داشت: ثبت اختراعات و هدایت آنها می‌تواند باعث ثروت زایی در جامعه شود ضمن اینکه امسال ۱۴ هزار تقاضا برای داوری در این جشنواره داشتیم و هزار و ۲۰۰ تایید سطح ۳ از میان این طرح‌ها انتخاب شد که می‌توانند تا سقف ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کنند.

n

nرئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: طرح‌هایی تاییدیه دریافت خواهند کرد که دارای ۳ ویژگی‌ مهم باشند که نوآوری، عدم مغایرت با اصول علمی و ارزش تجاری سازی از جمله این موارد است.

n

nسلطانخواه در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای جشنواره سوم انعقاد قرار داد حق اختراع و قرار دادن مشارکت در سرمایه گذاری با مدیریت بنیاد ملی نخبگان تا ۱۰ میلیارد تومان بود و اگر چه تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی در صدد هستیم تا در برنامه‌های آتی رویکرد تجاری‌سازی را گسترش دهیم که این کار با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت اختراعات و نوآوری‌ها محقق می‌شود.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!