rnrnrn
باید ۲۰ درصد تحقیقات

باید ۲۰ درصد تحقیقات

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



باید 20 درصد تحقیقاتReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه علمی به مسائل کشور باید نهادینه شود و باید بیش از گذشته به سمت اقتصاد دانش بنیان، تجاری‌سازی دانش و کاربردی شدن تحقیقات حرکت کنیم.

n

 ”
————————————-

n

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه باید ۲۰ درصد تحقیقات، بنیادی و ۸۰ درصد توسعه‌ای و کاربردی باشد، اظهار کرد: درعلوم انسانی نیز باید به سمت کاربردی شدن برویم، زیرا بسیاری از مسائل اجتماعی حتی مسائل حوزه صنعت نیز با استفاده از علوم انسانی قابل حل است.

n

 

n

n

 

n

وزیر علوم در تبیین رشد علمی کشور گفت: در سال ۲۰۱۱ تعداد پارک‌های علم و فناوری کشور ۳۱ پارک بود که در حال حاضر به ۳۶ پارک افزایش یافته است و ۲۳ مرکز رشد نیز در دولت یازدهم راه‌اندازی شده است.

n

 

n

فرهادی افزود: بر اساس پایگاه علمی اسکوپوس، رشد دو پله‌ای علمی را در دولت یازدهم داشتیم، به طوری‌که از رتبه ۱۸ به ۱۶ رسیدیم و در پایگاه علمی ISI نیز رشد سه پله‌ای داشتیم و از ۲۱ به ۱۸ رسیدیم و سهم ما در تولید علم دنیا نیز از ۱٫۳۵ به ۱٫۳۶ رسیده است.

n

 

n

وزیر علوم با اشاره به سه اولویت آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: ارتقای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، توسعه دانشگاه‌های مأموریت‌گرا و توجه به آموزش‌های مهارتی و کاربردی از اولویت‌های آموزش عالی در این برنامه است.

n

 

مطلب پیشنهادی:   در برابر خزندگان ایمن باشید

n

وی در رابطه با بازنگری برنامه‌های آموزشی اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید رشته‌ها کاربردی‌تر شوند، زیرا به حد کافی رشد کمی داشته‌ایم و باید مسائل کیفی را در دستور کار قرار دهیم که در این زمینه بحث ساماندهی آموزش عالی مطرح است و ممکن است تجمیع، ادغام، جابه‌جایی و انحلال مراکز آموزش عالی در قالب طرح ساماندهی انجام شود.

n

 

n

وی با اشاره به ضرورت توجه به بخش غیردولتی عنوان کرد: باید بخش غیردولتی به صورت جدی‌تری در حوزه آموزش عالی فعال شود، همچنین افزایش سهم ما از تولید ناخالص ملی نیز در افق چشم انداز باید به چهار درصد برسد و در برنامه ششم باید به دو درصد تولید ناخالص داخلی برسیم.

n

 

n

وزیر علوم با بیان اینکه در چند روز اخیر آئین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی ابلاغ شده است،‌ گفت: مواردی نظیر تاکید صرف بر بحث ISI اصلاح شده و به نوآوری، اختراع، تالیف کتاب و انجام تحقیقات کاربردی توجه ویژه‌ای شده است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!